• Lennarts Fru

Varför?

När en man och en kvinna gifter sig så säger man att man ingått ett "äktenskap" men om två likkönade gifter sig så har man ingått ett "partnerskap" Min fråga är nu, VARFÖR? Varför ska de heta olika när innebörden av det är samma sak? Ett giftemål handlar precis lika mycket om kärlek och de som finns emellan två människor oavsett om de är likkönade eller inte så varför ska de heta olika, äktenskap som äktenskap. Jag tycker de är moraliskt fel mot en "annan" folkgrupp att dom inte ska få gå under samma benämning när de gäller giftemål. Bara en tanke som slagit mig rätt ofta.

• Svar på tråden Varför?
  • JustMeAndMyLove

Att en präst skulle vägra ta emot en svart man i Guds hus bör och är (hoppas jag verkligen) olagligt.
    Men vi kan inte tvinga dem acceptera homosexuella då dessa i bibeln kan tolkas som ovälkommna.
    Det står då inget om hudfärg i bibeln vad jag sett.

MolsonCanadian skrev 2008-11-26 15:29:33 följande:
    Du måste skilja mellan borgerligt äktenskap och kyrkligt. Politikerna har att göra med vilka som får ingå i ett borgerligt äktenskap. De har inte att göra med vilka som går ingå ett kyrkligt äktenskap. Vill du skilja kyrka och stat åt, så får du se till att göra det själv också.
  • MolsonCanadian

Jo, du skiter i att Svenska kyrkan är ett trossamfund när du argumenterar att människor har rätt till ditten och datten i Svenska kyrkan. Det har de inte. Håller man inte med om den tro som ett trossamfund har, kan man inte kräva att trossamfundet ska ändra sig med hänvisning till någon sorts "rätt". Någon sådan rätt finns inte. Jag kan ju inte knata till muslimska församlingen och kräva att de viger mig enligt kristna principer. Inte heller kan jag gå till en baptistkyrka och kräva att de döper mina spädbarn. Tro och rätt hör inte ihop i det avseendet. Om du tycker om att spela fotboll har du för den sakens skull inte rätt att kräva att HV71 ska spela fotboll istället för hockey för att du vill vara med.

Du får också skilja mellan att stå utanför kyrkan och att inte ingå äktenskap i kyrkan. Det är två skilda saker.

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:33:30 följande:
    Läst mina tidigare inlägg så förstår du att jag inte alls skiter i Svenska kyrkan och att de i första hand är ett trossamfund. Jag har skrivit att lag och religion måste hållas isär OCH att religion måste få ta plats i kyrkan. Alltså ska ingen tvingas viga homosexuella mot sin vilja.Däremot finns det en stor grupp homosexuella som är krista, som är judar som borde få ha rätt att gifta sig i sin kyrka.Bibeln och kristendommen är som alla andra religioner en tolkningsbar bok och religion. En homosexuell man elle rkvinna som sätter sin fulla tro i Jesus och Gud ska inte behöva stå utanför kyrkan.Självklart behöver jag inte betala. Jag har gått ur kyrkan pga att jag och även min familj till stor del förlorat tron. Personligen tycker jag det är hycklande att hålla ett bröllop i en kyrka för att det är fint. Men nu är vår tradition sån och jag tänker inte döma de som gör det.Det jag menar med att alla kyrkor är allas kyrkor är att om du har en kristen tro så bör du ha rätt till att delta i Svenska kyrkan. Är du jude så måste du har rätt att delta i deras.En homosexuell kristen ska inte behövsa stå utanför pga av dennes tolkning av bibeln.SAMTIDIGT ska inga präster behöva gå emot sin tolkning.Det finns idag många präster som gladeligen tar emot homosexuella par. De har gjort sitt val och deras val gör att om lagen säger att även vi homosexuella får ingå äktenskap så kan kristna homosexuella få hålla sitt bröllop inför Gud i Guds hus.
  • Hammerman

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:33:30 följande:

En homosexuell kristen ska inte behövsa stå utanför pga av dennes tolkning av bibeln.SAMTIDIGT ska inga präster behöva gå emot sin tolkning.Det finns idag många präster som gladeligen tar emot homosexuella par. De har gjort sitt val och deras val gör att om lagen säger att även vi homosexuella får ingå äktenskap så kan kristna homosexuella få hålla sitt bröllop inför Gud i Guds hus.
    Det hela handlar ju om vad samfundet i fråga bestämt är rimligt. Det finns kristna församlingar som viger homosexuella och de som inte gör det. Det faktum att det finns så många kristna samfund som det nu gör beror just på att bibeln är tolkningsbar in absurdum, hade den inte varit det hade det bara behövts en enda kyrka såsom det antyds i sluttampen på trosbekännelsen.
  • MolsonCanadian

Återigen, du måste skilja mellan att stå utanför kyrkan och att inte ingå äktenskap i kyrkan. Det är två skilda saker.

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:35:47 följande:
    Att en präst skulle vägra ta emot en svart man i Guds hus bör och är (hoppas jag verkligen) olagligt.Men vi kan inte tvinga dem acceptera homosexuella då dessa i bibeln kan tolkas som ovälkommna.Det står då inget om hudfärg i bibeln vad jag sett.
  • JustMeAndMyLove

Kristna homosexuella har rätt att vara med i Svenska kyrkan eftersom deras tro och religionsuppfattning är den samma som den Svenska kyrkans.

Du läser inte det jag skriver eller så väljer du att missuppfatta texten.

Jag har då aldrig påstått att Svenska kyrkan ska ändra på sig. Tvärtom, jag skrev att Svenska kyrkan inte ska behöva bli tillsagd att viga homosexuella.

Som sagt läs det jag skrev tidigare.

MolsonCanadian skrev 2008-11-26 15:39:39 följande:
    Jo, du skiter i att Svenska kyrkan är ett trossamfund när du argumenterar att människor har rätt till ditten och datten i Svenska kyrkan. Det har de inte. Håller man inte med om den tro som ett trossamfund har, kan man inte kräva att trossamfundet ska ändra sig med hänvisning till någon sorts "rätt". Någon sådan rätt finns inte. Jag kan ju inte knata till muslimska församlingen och kräva att de viger mig enligt kristna principer. Inte heller kan jag gå till en baptistkyrka och kräva att de döper mina spädbarn. Tro och rätt hör inte ihop i det avseendet. Om du tycker om att spela fotboll har du för den sakens skull inte rätt att kräva att HV71 ska spela fotboll istället för hockey för att du vill vara med. Du får också skilja mellan att stå utanför kyrkan och att inte ingå äktenskap i kyrkan. Det är två skilda saker.
  • JustMeAndMyLove

Svar till alla för nu orkar jag inte. Ni förstår inte vad jag har att säga.

Skit i vigseln det har jag förklarat.

Alla som är kristna och som anser sig tillhöra Svenska kyrkan utifrån den tro Svenska kyrkan står för borde vara välkomna i kyrkan oavsett hudfärg, kön, ålder eller läggning.

Håller ni inte med om den delen?

• Hammerman

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:45:28 följande:

Kristna homosexuella har rätt att vara med i Svenska kyrkan eftersom deras tro och religionsuppfattning är den samma som den Svenska kyrkans.Du läser inte det jag skriver eller så väljer du att missuppfatta texten.Jag har då aldrig påstått att Svenska kyrkan ska ändra på sig. Tvärtom, jag skrev att Svenska kyrkan inte ska behöva bli tillsagd att viga homosexuella. Som sagt läs det jag skrev tidigare.
    Visst får homosexuella vara medlemmar i Svenska Kyrkan. Men huruvida de får gifta sig eller inte är upp till kyrkan att besluta sig om, inte enskilda präster. Det är för övrigt kyrkans beslut om homosexuella ska få vara medlemmar överhuvudtaget, eller om homosexuella ska få vara medlemmar men medlemsskapet dras in ifall de praktiserar sin homosexualitet etc.
  • Hammerman

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:46:37 följande:

Alla som är kristna och som anser sig tillhöra Svenska kyrkan utifrån den tro Svenska kyrkan står för borde vara välkomna i kyrkan oavsett hudfärg, kön, ålder eller läggning. Håller ni inte med om den delen?
    Omöjligt att besvara. Kyrkan måste själv få välja vilka som ska vara medlemmar.
  • JustMeAndMyLove

okej, men enligt svenska kyrkan är homosexuella välkommna så då är den här diskussionen helt onödig eftersom det är Svesnka kyrkan som ett fenomen och inte personerna i den som bestämmer...... enligt dig dvs.

• Hammerman

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-26 15:52:18 följande:

okej, men enligt svenska kyrkan är homosexuella välkommna så då är den här diskussionen helt onödig eftersom det är Svesnka kyrkan som ett fenomen och inte personerna i den som bestämmer...... enligt dig dvs.
    Fast hur separerar du kyrkan som fenomen från personerna i den? Jag måste erkänna att jag inte har full koll på vilka som beslutar om Svenska Kyrkans stadgar, men jag antar att man röstar om bibeltolkningar etc (i alla fall i de högre skikten av hierarkin). Och det är ju de besluten som blir gällande isåfall.
Svar på tråden Varför?