• Lennarts Fru

Varför?

När en man och en kvinna gifter sig så säger man att man ingått ett "äktenskap" men om två likkönade gifter sig så har man ingått ett "partnerskap" Min fråga är nu, VARFÖR? Varför ska de heta olika när innebörden av det är samma sak? Ett giftemål handlar precis lika mycket om kärlek och de som finns emellan två människor oavsett om de är likkönade eller inte så varför ska de heta olika, äktenskap som äktenskap. Jag tycker de är moraliskt fel mot en "annan" folkgrupp att dom inte ska få gå under samma benämning när de gäller giftemål. Bara en tanke som slagit mig rätt ofta.

• Svar på tråden Varför?
  • Duchess

Hammerman: De texter du citerar pekar på att oskulden var en viktig fråga för de judiska folket. Men jag undrar varför du menar att det är bara judiska/kristna folk som anser att oskulden är viktig. Jag menar att det är en stor sak även inom andra folk, allt från naturfolk till inom islam.

• Hammerman

Duchess skrev 2008-11-21 00:00:43 följande:

Hammerman: De texter du citerar pekar på att oskulden var en viktig fråga för de judiska folket. Men jag undrar varför du menar att det är bara judiska/kristna folk som anser att oskulden är viktig. Jag menar att det är en stor sak även inom andra folk, allt från naturfolk till inom islam.
    Det jag menade var att om argumentet för att våldtäkt borde leda till giftermål är att kvinnan annars inte kunde försörja sig pga förlorad oskuld så borde åtminstone inte Bibeln själv förvärra detta genom att kräva dödsstraff för kvinnor som inte kan bevisa sin egen oskuld (visst är det underbart med omvänd bevisbörda?).
  • Emp

Oskulden var även viktig långt tillbaka i tiden, inom asatron. Och tydligen ska det handla om rätten till att ha respekt inför en kvinna. Så det är väl inget kristet/judiskt. Det handlar ju enbart om mannens makt över kvinnan, eller den han tror att han besitter.

• Duchess

Jag känner inget behov att bortförklara eller ursäkta det som står i Pentateuken, eftersom ingen av de kristna kyrkor och samfund jag känner till (utom möjligen messianskt kristna) anser att Pentateuken är normerande för dem.

Jag själv, och de flesta av mina kristna vänner, anser för övrigt (om vi ska återgå till trådens egentliga ämne) att det är självklart att vi ska ha en könsneutral äktenskapslag, och att samkönade relationer ska kunna välsignas i kyrkan på samma villkor som motkönade relationer.

Hammerman1 skrev 2008-11-21 00:04:31 följande:
    Duchess skrev 2008-11-21 00:00:43 följande:
    Det jag menade var att om argumentet för att våldtäkt borde leda till giftermål är att kvinnan annars inte kunde försörja sig pga förlorad oskuld så borde åtminstone inte Bibeln själv förvärra detta genom att kräva dödsstraff för kvinnor som inte kan bevisa sin egen oskuld (visst är det underbart med omvänd bevisbörda?).
  • lillabruden

Absolut håller jag med dig, men för att lägga en grund för att ändra dem som går ut och begår hatbrott, ska man ju se till att alla sådana här olikheter försvinner. Om biblen uttryckt att man får älska och gifta sig med vem man vill, hade det då varit aktuellt med hatbrott mot homosexuella i samma utsträckning?

Det här med kulturen grundar sig dessutom i det förflutna och det förflutna är präglat av religion.
    Människan kallar sig för 'en intelligent varelse', men följer blint en bok som skrivits över tusen år sedan....smart?

Sedan vill jag klargöra att jag tycker likadant om alla religioner, vare sig det är kristen bibel eller koran eller kalla det vad du vill. Även hinduismen har sina defekter.

Klart, människan i sig är defekt, men man gör det inte bättre av att blanda in religion i politik.

Ett tips till er alla är att ladda ner en film som heter Zeitgeist. Även där ska man inte tro på allt men mycket intressant är den!

Emp skrev 2008-11-20 23:57:33 följande:
    Nu är det ju inte bara bibeln som är omodern, ganska viktigt att komma ihåg tycker jag. Det är väl snarare så att människor är omoderna, oavsett religionstillhörighet eller inte.Man brukar prata om hedersrelaterat våld och mord, vilket INTE är ett religiöst påhitt utan en kulturell sak som har hämtat värderingarna från religion, och det finns i alla kulturer oavsett om man vill tro det eller inte. Det finns väldigt många hbt-ungdomar (som är jättesvenska med jättesvenska föräldrar) som blir misshandlade, utkastade och mordhotade om de inte "lägger av" med sin läggning. Det är kanske mer sinnessjukt än att vi inte har könsneutrala äktenskap. Det visar vilket omodernt och förlegat samhälle Sverige faktiskt är i vissa frågor.Och ska man dra det till sin spets så har vi faktiskt en lagstiftning i Sverige som säger att om man mördat någon på grund av dennes sexuella läggning är det ett hatbrott och mördaren ska få ett strängare straff. Men det är faktiskt så att denna straffsskärpningsregel används mycket, mycket sällan när det kommer till homofobiska hatbrott. Så rättsväsendet skiter fullständigt i gällande lagar som finns i Sverige. Så jag anser att det är svensken är omodern och inte något hopkok till bok som är skriven av den ständigt syndande och icke-ofelbare människan.
  • Hammerman

Emp skrev 2008-11-21 00:06:19 följande:

Oskulden var även viktig långt tillbaka i tiden, inom asatron. Och tydligen ska det handla om rätten till att ha respekt inför en kvinna. Så det är väl inget kristet/judiskt. Det handlar ju enbart om mannens makt över kvinnan, eller den han tror att han besitter.
    Inom asatron hade många av gudarna barn innan de gifte sig och verkade allmänt leva i tämligen moderna familjekonstellationer med plastbarn och plastföräldrar hit och dit, det fanns såvitt vi vet inga religiösa påbud att stena kvinnor som inte kunde bevisa att de var oskulder. Sen var samhället givetvis patriarkalt även på vikingatiden, men enligt många så försvagades kvinnans ställning försvagades när kristendomen infördes och man ju grunna lite på vad som orsakade det.
  • Hammerman

Många språkfel där... borde nog gå isäng snart. Urgh.

• lillabruden

jag undrar hur en bibel sett ut om den skrivits idag....

• Lennarts Fru

lillabruden - garranterat heeeeeeeelt annorlunda!

• Emp
    Hammerman1 skrev 2008-11-21 00:11:03 följande:
    Emp skrev 2008-11-21 00:06:19 följande:
    Inom asatron hade många av gudarna barn innan de gifte sig och verkade allmänt leva i tämligen moderna familjekonstellationer med plastbarn och plastföräldrar hit och dit, det fanns såvitt vi vet inga religiösa påbud att stena kvinnor som inte kunde bevisa att de var oskulder. Sen var samhället givetvis patriarkalt även på vikingatiden, men enligt många så försvagades kvinnans ställning försvagades när kristendomen infördes och man ju grunna lite på vad som orsakade det.
    Jo det vet jag, det var väl snarare tvärsom. Att om män våldtog en kvinna så var det inte nådigt att vara den mannen, om jag har förstått det rätt alltså, och om man ska tro det som jag läst som visserligen handlar om tolkning.
Svar på tråden Varför?