Tycker du att jag ska få vara medlem i baptistkyrkan trots att jag inte lever upp till deras kriterier för medlemskap?
Det finns en ofantlig mängd trossamfund, kristna och icke kristna. En klar majoritet av dem förhåller sig tveksamma eller negativa till att homosexualitet går att förena med respektive tro. Många kristna trossamfund menar att det är fråga om handling, och inte läggning, varför det går utmärkt att vara homosexuell men inte "leva ut" sin homosexualitet. Så att vara medlem i ett kristet samfund kan gå utmärkt, medan det är värre med kravet om att få ingå äktenskap. Det finns förstås trossamfund där det inte går utmärkt alls att vara homosexuell även om man inte "lever ut" sin homosexualitet.
Vad gäller "utveckling" så bygger som regel en religiös tro på att man håller tron för sann och därmed också vissa grundläggande saker för sanna. Tron blir då inte något som "utvecklas" i den bemärkelsen.
Vad jag tror att kraven på Svenska kyrkan bottnar i är att väldigt många, kanske framför allt icke-kristna, är så vana vid att Svenska kyrkan finns som koncept, även om de inte är aktiva i den. Det är konceptet som man vill åt och som man då vill ska vara till för "alla", som om Svenska kyrkan är något annat än ett trossamfund. För det går inte att sticka under stol med att inga röster höjs för att andra trossamfund i Sverige ska tillåta samkönade äktenskap. Man särskiljer Svenska kyrkan från alla andra trossamfund av gammal ohejdad vana.
passionsblomman skrev 2008-11-27 11:52:42 följande:
Nä, jag menar att man ska få vara medlem. Vigsel lutar jag mer och mer åt att man bör ha som en juridisk handling utanför trossamfunden. Jag tror också att det kommer att bli så. Där ser jag det som självklart att vigsel mellan samkönade ska vara likvärdigt med heterosexuella äktenskap. Välsignelse i kyrkan får man ju redan som homosexuell väl? Det blir ju sedamera en sak för varje samfund att ta ställning till , ifall själva vigselincitamentet övergår till att bli statlig.Fortfarande är ju inte homosexualitet en trosåskådning, utan en läggning, och man borde få vara troende och homo samtidigt, även om jag inser problematiken med syndbegreppen. De tror jag dock faktiskt förändras över tid.När mina föräldrar skilde sig tex, blev de uteslutna ur sin församling, för den sakens skull. Så är det inte längre i det samfund de var medlemmar i. Jag är glad att konstatera att kyrkan-som ju består av människor-inte är alldeles statisk, utan utvecklas och förändras .