• Ammo

Glittertråden fortsätter, nr12?

Då fortsätter vi i ytligare en tråd, tror det är nr 12 eller. Yllo, Blue Topaz. Izunia, Viktory och Ammo heter vi som skriver här sedan snart 2,5 år tillbaka.
    Alla är gifta så bejöver ni råd och hjälp så svarar vi förstås på dina frågor.

• Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?
  • Ammo

Låter som ett bra beslut Ylva, hoppas ni lyckas!

Har gjort ljusa slingor nu, phu vilken tid det tar när man gör det själv. jag gör så långt jag når och ser och Martin får hjälpa mig med resten bak. Kom ut ut duschen nu.
    Kände mig som en grå prick coh behövde verkligen göra något. Klippte mig förra veckan men tycker det är onödiga pengar att betala frissan för ljusa slingor. Andra färger gör jag inte själv men ljusa har jag gjort i alla år.

Nej dax att sova, ska hjälpa en kompis till Martin att flytta i morgon.

Trevlig helg!

• Yllo

En annan har klippt av sig allt hår Har har klippt det riktigt kort

• Ammo

Oj Ylva, nu blir jag nyfiken,vad modigt gjort, ta kort!

• Victory

Hej! Kul att ni försöker Ylva! Jag håller tummarna. Spännande att det närmar sig för er Karin!

Vi har haft det rätt bra i jul även om julafton kändes lite stressig för min del. Sen har det också varit lite långtråkigt under mellandagarna eftersom inga aktiviteter har varit igång och vi inte haft någon bil så jag och Albin har nästan bara suttit hemma och varit griniga (han = grinig, jag = uttråkad). Men nu har äntligen allt startat igen så nu är schemat fulltecknat istället! Men det känns bara roligt. Bl.a. har vi börjat babysim och så börjar föräldragruppen på BVC imorgon.

Albin växer och utvecklas så mycket hela tiden. Usch vad jag tycker tiden går fort. Jag har svårt att bara njuta av ledigheten. Just nu tycker jag också att sömnen är lite problematisk då han bara vill sova med mig och inte kan somna utan att ammas. Så småningoom ska vi väl ta itu med det (5-minutersmetoden) men ännu känner jag mig inte redo för det. Vi har börjat med smakportioner och han tycker om allt jag ger honom.

Angående vikten/kroppen så har jag faktiskt gått ner mer än jag trodde. Jag gick upp ca 11 kg och har nu gått ner ca 13,5 så jag är t.o.m. nere på bröllopsvikten igen! MEn det beror på att jag har haft dålig aptit i höst, trots att det borde vara tvärtom när man ammar. Nu ska jag försöka skärpa mig och laga bättre mat. Under julen har det ju blivit lite mycket godsaker. Jag fick inga bristiningar så jag tycker nästan att min kropp är bättre än innan graviditeten! Den lilla putmagen hade jag ju innan också. Jag går på mammagympa och promenerar varje dag men det blir ju inte riktigt lika mycket träning som tidigare.

Det var en liten rapport från mig. Nu är Albin grinig igen för han sov ingen på eftermiddagen (farfar ringde och då vaknade han just när han slumrat till, typiskt). Om jag har tur kan det bli en tidig kväll istället. Ha det tills nästa gång!

• Ammo

Kul att höra från dig Vicky!
    Det är inte bara en dans på rosor att han barn, det har sina ljuspunker men även vissa mörka sidor som tex sömnbrist.
    Lucas har ju varit som ett ljus sedan han föddes men har nu vid 1,5 års ålder fått en egen personlighet, vilja och envishet. Testar för fullt och kan bli väldigt arg och envis. Det var som att trycka på en knapp för en månad sedan.
    Men oftast är han snäll och gosig.

Hade ju hoppats och önskat och trott att jag skulle rasa i vikt när jag ammade, min syster och jag är så lika i kroppen och hon gjorde det. Men där drog jag en nitlott

Nej nu ska jag busa lite med Lucas innan det är dax att sova.

• Izunia

Hej tjejer!

Hoppas allt är bra med er. Vi har bott in oss i österrike nu. Har nu fixat internet hemma samt ställt in tv4 på tvn!

Tyvärr har lillan fått streptokocker (svinkoppor) och jag har varit jätteorolig. Men nu har hon fått behandling och det är på bättringsvägen. Men min lilla solstråle har inte klagat och är supergo som vanligt. Vi har verkligen blivit välsignade med en snäll flicka. Hon flippar väl säkert ut i tonåren istället! hahaha!

Det har varit sol och strålande väder här nere sen vi kom. Först idag var det mulet och snöade lite. hoppas det snöar på mer, då det varit sol i 2 veckor.
    Ska försöka åka lite skidor nästa vecka.

kram på er!

• Ammo

Åh vad härligt det låter iza! Hur långe ska du vara nere?
    Hoppas lillan bättrar sig!

Nu är vi på helspänn...Martins syster väntar sitt andra barn, bf är planerad till i morgon. Sist gick hon 1 dag över så det borde vara på g snart....

Samtidigt så väntar vi ev tråkiga nyheter med.Martins moster gick i pension i våras och direkt efter upptäckde de cancer i ena njuren. Hon opererades direkt och nyligen fick hon beskedet att allt var borta.
    Men innan jul åkte hon på bältros och fick smärtstillande, men pga av medicin mm kunde hon varken göra nr1 eller 2 och fick åka in akut. De gjorde åter igen en röntgen eftersom hon hade så ont och då upptäckde de cancer i levern
    Så idag skulle hon få besked hur de går vidare....
    Men får man i levern så finns det tyvärr inte så mycket hopp..
    Den går ju inte att ta bort direkt.
    Hon har inga barn så hon står oss/Martin väldigt nära.

Det läskiga är att precis alla i M´s familj har dött i cancer!
    Farmor, farfar, mormor, morfar och hans pappa och nu har hans moster det..bådar inte gott.

Vi får hoppas att alla kommande besked blir goda i både barn och sjukdomar.

Trevlig helg!

• Izunia

Oj jess vad tråkigt att höra om Martins moster.. Det räcker inte att man ska råka ut för EN sak.. Eftersom cancern finns i familjen är det väldigt viktigt att M ofta går på kontroller (även tidigt) och är uppmärksam på eventuella symptom eller förändringar.
    A´s pappa hade prostatacancer så A måste gå och testa sig när vi kommer hem. Det är viktigt att kolla det efter man fyll 40. Oavsett om det ligger i famljen eller inte.

Vi har det bra här och lilla princessan börjar bli bättre. Det har nästan försvunnit helt nu.

• Ammo

Blev 2 tråkiga nyheter i helgen
    M´s moster går det inte göra något åt alls, inte ens stråla. Ev kan hon få några nya tabletter som bromsar men det är inte klart än. Sen fick vi beskedet om att Martins kompis mamma dött. Hon hade också cancer och varit sjuk länge men det gick tydligen fort på slutet, dog nyårsdagen. Hans syster har vi inte hört något ifrån, 1 dag över nu...

• Yllo

Jag ska skriva lite länge senare när jag sitter vid en vanlig dator.. Tycker fortfarande det är svårt att skriva på laptoppen.

Jess... Jag kanske kan trösta dig med att man faktiskt kan operera levercancer idag. Allt beror på hur mycket cancer det är och hur spridd den är. Är cancern lokaliserad i ena loben så gör man en leverresektion och tar bort den loben som är drabbad av cancer. Ett annat alternativ är en levertransplantation, men då krävs att det inte finns någon spridning av cancern utanför levern. Håller tummarna för att det är en cancer som går att operera.

Själv är jag tokförkyld just nu. Bosse opererades för sin snarkning i måndags och det blev ett dramatiskt efterförlopp i tisdags... men som jag sa.. jag skriver och berättar mer om det när jag sitter vid en vanlig dator

Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?