• Ammo

    Glittertråden fortsätter, nr12?

    Då fortsätter vi i ytligare en tråd, tror det är nr 12 eller. Yllo, Blue Topaz. Izunia, Viktory och Ammo heter vi som skriver här sedan snart 2,5 år tillbaka.
    Alla är gifta så bejöver ni råd och hjälp så svarar vi förstås på dina frågor.

  • Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?
  • Ammo

    Jag vet fortfarande inte vad jag ska köpa till martin??!!
    han är ute och ska köpa till mig nu, men det går inte heller så bra tydligen. Jag önskar mig ett nytt vardagshalsband, enkelt i silver, en tuff tröja eller lite snyggare långärmad som man kan ha när man ska bort på tex middag.
    Borde inte vara så svårt att hitta ett halsband.
    Han har inte köpte en enda julklapp, jag har köpt ALLA, så det vore illa om han inte kommer på en enda sak.

    Nu ringde han och sa att han har hittat en tröja men då spricker "budgeten" helt. Jag sa att jag vill inte veta vad jag får!

    Har också klätt granen nu, eller försökt haha. Lucas ville gärna vara med och slå på kulorna
    Den blev i alla fall jättefin

  • Blue Topaz

    Jo, när det gäller julklappar är vi klart bortskämda. Det tackar vi vekligen för!

    T:s föräldrar har ju bara T och de bor superbilligt och lever sparsamt så jag antar att de tycker att det är roligt att ge bort sådant som vi verkligen behöver. Vi bor ju inte direkt billigt och lever inte billigt heller...

    Min mamma gifte om sig med en miljonär och har inte direkt dåligt med pengar så för henne är det inte så konstigt antar jag. Alla hans barn får också fina presenter, likaså barnbarnen. Men de köper bara sådant vi faktiskt behöver, aldrig ren konsumtion.

    Vi köper för ca 350- 500kr per förälder och sedan köper vi för ca 200kr till Leos alla kompisar (våra kompisars barn) och till Leos två sysslingar som är den enda släkten i hans ålder. Till varandra brukar vi köpa för 1500- 2500kr ungefär. Till Leo brukar det bli ca 5 julklappar för ca tot 1000kr.
    Behöver jag säga att vi är rätt ruinerade efter jul... Men som sagt, vi får också bra mkt mer tillbaka.

    Vi är numera alltid hos oss och firar jul. Men i år behöver vi inte stå för maten alls, skönt för mig! Jag ska bara göra ett icke jul alternativ för oss som inte gillar julmat och köpa godis och dicka.
    Hoppas dock att vi nästa år får besök av kompisar med barn också!

    Wow, somnar Lucas alltid 20.00 utan probs? Niiice! Leo har ständigt perioder då han inte vill somna. Det brukar pågå i ett par veckaor åt gången.

    Iza- vad fick ANdy? Tomas får en Popcornhour, en form av mediaspelare.

    Jag köper också och slår in alla julklappar..
    Inte så lätt nu dock, kan bara slå in ett par i taget, sedan strejkar ryggen totalt. Orkar typ hälften av vad jag brukar.. suck. Jag vill ha tillbaka min kropp NU!! Är så jäääävla trött på att vara gravid!! Dessutom kommer jag att ha ca 15kg att gå ner... jippiie! =( Är ganska orolig över hur magen komemr att se ut. Brösten måste jag göra en lätt fix på det vet jag, men vill helst inte behöva ta bort hud på magen också.. Det räcker med att de konstaterat att jag börjar tappa håret och måste gå på behandling mot de under ett år för många tusen. Det blir värre för varje graviditet. (Både ärftligt och påverkas av min PCOS). Som ni förstår så känner jag mig inte direkt snygg numera..

    V.32 nu.. 59dgr kvar!

  • Izunia

    karin vaddå tappar hår??
    Kommer du att kunna amma nu när du fixat brösten? Eller hade du inga inlägg?
    Du ser säkert toppen ut! Jag vet själv att man inte kände sig på topp sista tiden , men jag tycker att alla andra är så fina!

    A ska få vinterskor från mig. och en slipshängare som han fick tidigare eftersom han fick sitt körkort i torsdags!
    Får se om jag hinner köpa nån mer liten present imorgon...

    Vi har precis varit hos våra vänner och miss J har fått låna gåstol! Hon tyckte det var jättekul att sitta i den och backade runt hela tiden! Skönt att hon blir sysselsatt!
    Hon är ju inte så himla svår.. jag kan inte påstå att hon ska sysselsättas eller underhållas mkt..
    Hon somnar vid 21 och vaknar vid 9. Oftast med en nattmål vid 6 tiden..

  • Victory

    Hej! Nu har jag varit osynlig igen (och jag har inte läst ikapp, sorry). Det är lite stressigt särskilt nu före jul men jag kände att jag måste kika in och önska god jul i alla fall! Vi ska vara hemma hos oss på julafton. Mormor och morfar och farmor och farfar kommer liksom D:s bror och min syster med familj. Det ska bli roligt. Men jag gruvar lite också för jag har inte kommit så bra överens med svärisarna på sistone. Jag vet att jag kommer att irritera mig på dom men jag ska försöka vara så positiv som möjligt. Det ska bli roligt att få fira Albins första jul! Den senaste tiden har han varit lite mer gnällig/krävande än tidigare, säkert mycket pga förkylning. Och nu vaknar han ganska ofta på natten och vill äta. Men annars är det jättebra, han är en superglad liten kille och han gläder oss föräldrar så oerhört mycket!

    Hoppas att ni alla har det bra och att ni får en riktigt GOD JUL!!! Kram Viktoria

  • Blue Topaz

    Håret uppepå toppen av huvudet blir tunnare och tunnare och till slut börjar det falla av, precis som det funkar på män. Jag kommer dock aldrig att bli kal som en man men håret kan bli väldigt glest. Redan idag kan huvudhåret inte längre bli mer än max 2dm innan det går av för att det är så tunt. Beror på att blodådrorna på hjässan drar sigtillbaka och därmed får inte hårsäckarna någon näring (varför detta sker beror på ett enzym.. bla bla..)
    Med laserbehandling kan man stimulera blodådrorna att återkomma, men det krävs att man börjar innan de förtvinat för mkt och man behöver gå ett par gånger i veckan under ett år, dessutom behöver man specialschampo som minskar enzymet resten av livet för att det inte ska återkomma.

    Många kan inte amma efter ett lyft (implantat förstör sällan förmågan att amma) men med ett lyft/ förminskning tar de en del vävnad samt skär av och förstör och då kan man tappa förmågan.
    Jag har dock sedan länge mjölk i brösten och min egna gamla vävnad har svällt upp rejält trots operationen. Jag kommer troligen handmjölka de första gula dropparna och ge till bebben om det går men sedan ta stopp- mediciner och övergå till ersättning. Jag går aldrig igenom det helvetet igen (saknar fortfarande en bit av ena bröstvårtan sedan sist..) dessutom går det inte när jag ska jobba 50%.

    Det verkar som att vi alla haft turen med barn som är low maintenance! Härligt!
    Skulle vara så kul att träffa alla igen och med barnen!

    Leo är så underbar just nu att jag var tvungen att ta ledigt från jobbet både igår och idag för att vara med honom fastän jag borde jobbat.. Han är så otroligt älskvärd, rolig och charmig och dessutom snäll och duktig och hjälper mig så fort jag ber om hjälp. Nu är han verkligen stora killen med en helt egen personlighet med funderingar, han är snabblärd och har en egen vilja med motiveringar.

    Det är så svårt att tänka sig att det kan komma en precis lika underbar varelse ur min mage den här gången. Kan man verkligen ha den turen två gånger? Kan man älska två barn lika mycket?
    Alla säger ja, men det är svårt att förstå.. ;) Hoppas bara att bebben är frisk och kry och att allt går bra!

    God Jul!!! Hoppas ni får en jättemysig dag! Hoppas att det blir lite firande iaf Ylva! (Var är du förrästen??)

  • Ammo

    Hej allihop!

    Hoppas alla hade en bra jul?!

    Hade en jättemysik julafton. Hade först jullunch hemma hos oss med Martins familj. Sen gick vi över till syrran på kvällen och åt middag, tomten kom och öppnade massor av paket.
    Fick en jättefin Bondelid tröja av Martin och han fick en Ben scherman tröja av mig samt en hårtrimmer.
    Sen fick vi en massa fina saker, Lexintontröjor, stekpanna, ansiktskrämer mm, borrtillbehör mm

    Lucas fick städsaker, spis, tågbana, bilar, pussel, djur, potta, sackosäck mm mm mm mm

    Låter inget vidare med ditt hår och dina bröst karin, synd på pengarna när de var så fina, du skaulle ha väntat till efter barn 2.

    Ja Lucas somnar utan problem vid 20-20.30 och sover till ca 7.30-8.30 beroende på dagis eller ej. Nu när vi är lediga blir ju tiderna lite förskjutna...

    Nej nu ska vi ut i kylan och ta en långpromenad

  • Blue Topaz

    Här har vi också haft en helt ok jul, dagen gick faktiskt förvånansvärt fort! (Brukar annars ofta kännas som typ långfredagen).

    Grannen kom och var tomte och Tomas gick och var tomte hos dem, deras barn som är drygt 5år räknade ju hårt med morfar.. oj vilka stora ögon det blev när det faktiskt var tomten som kom... haha! Leo var även han i extas. Konstigt var dock att tomten kom med en liten leksaksbil i form av en polisbil med sirener (som han själv valt ut i leksaksaffären tidigare). Efter det var alla andra julklappar fullständigt ointressanta att öppna och är det fortfarande.. Vilket tacksamt barn! Hoppas det blir samma nästa år, haha.

    Mormmor och plastmorfar åkte vidare till hans barn vid 20- tiden och farmor och farfar knatade hem vid 21.30, sedan låg vi och dog i soffan tills vi tyvärr upptäckte att klockan var 02.00 IGEN. Jag läste om hela "Att vänta och föda barn" och insåg att jag glömt en hel del om graviditet och framförallt förlossning... jag kan inte påstå att jag längtar direkt... men samtidigt vill jag ha ut den är ungen NU! Är så jäkla trött på att vara gravid, ha ont och vara stor och otymplig. Jag går upp i vikt så otroligt snabbt och vet vilket rent helvete det blir att kämpa bort allt igen.
    Vi måste i vilket fall som helst vända tillbaka dygnet igen, funkar inte att somna mellan 01.30- 03 på nätterna, man är ju helt död när man vaknar vid 10-11 på dagen. (igår vaknade jag 11.45 i panik!) Leo är också inne i någon ny fas sedan några dagar tillbka där han är allmänt grinig och bara vägrar somna förrän kl. är minst 22. Eller så somnar han som han ska vid 20 och vaknar någon timme senare och är uppe till 00-02. Han är absolut inte ledsen eller så utan ligger och babblar eller sjunger konstant i sin säng. Men iom att vi sover så sent just nu så gör det ju inte direkt något att han sover till 10-12 på morgonen han med.. ;) Ska försöka komma i säng vid 00.30 idag iaf, men vi ska till mormor (mamma) på middag i Sollentuna så jag vet inte hur sent det blir.

    Fick ju iaf ett p- kort på Gucci av T, så nu ska jag åka in till Gucci i stan i mellandagarna och kika på en ny fin handväska!=) Jag är mycket svag för designerhandväskor (och nya fina bilar med lite kraft under motorhuven). Dyra hobbys.. tur att det är det enda jag köper dyrt och ganska sällan iaf! Tyvärr har de höjt priserna en hel del på Gucci, så får väl se om vi har råd med någon..
    Tomas har pysslat non stop med sin nya pocorn hour nu sedan igår..

    Nej, jag är faktiskt glad ändå att jag gjorde mina bröst när jag gjorde dem för jag mådde så himla dåligt över dem. Men visst surar jag över min genetik ibland när det gäller utseendet... MEN jag kan skatta mig lycklig över att vi inte har en enda ärftlig sjukdom i släkten (inte ens pcos). De flesta har dessutom blivit riktigt gamla. Sen är nog jag lite extra fåfäng också... haha
    Hur känner du nu Jess, har kroppen återkommit i sin ursprungsform? Hur känner ni Iza och Victoria?

    Nej, nu ska jag kika om det händer mågot roligt i Järfälla idag så vi kommer ut lite, men jag tvekar på det.. ;)

    Hoppas alla hade en kanonjul!

  • Izunia

    Hej hej!
    Har lite bråttom så jag skriver mer sednare.

    Vi hade en underbar jul som vi firade hos min mamma och vi var väl hemma vid 01 tiden.

    Själv väger jag mindre nu än före graviditeten och min kropp är väl ungefär som tidigare (orättvist.. jag vet!)
    Antar att brösten inte är lika fasta som tidigare men än ingen katastrof.

    Vi hörs snart ! Kram!

Svar på tråden Glittertråden fortsätter, nr12?