• svartvitabruden

Blir inget bröllop

Vi har planerat så snålt att vi går på knäna men ändå går det inte ihop så blir inget bröllop på alla hjärtans dag för oss

Hur tar man tillbaka save-the-date kort? Känns så hemskt när hela min finska släkt planerat in det och var så glad att de skulle komma för de kom inte på min brors för de hann inte planera in det.. så var ute i tid för deras skull..

• Svar på tråden Blir inget bröllop
  • marsros

Vad får det max kosta totalt för att ni ska ha råd att ha ett bröllop? Ge oss en summa så ska du få konkreta förslag.

Vi har en del av vår bröllop som är superbudget:
    Vi kommer nämligen bara bjuda familjen på middagen...alla andra bjuder vi till lunchbröllop så billigt som möjligt.

Vi lånar lokal av kyrkan (fråga kyrkan om de har större lokal vid en av församlingens andra kyrkor). Där bjuder vi på egenlagad lunch (Potatisgratäng, ungsbakad lax och gräddfilssås)Bara gratängen behöver vara varm och i formar håller den sig varm lääänge. Ingen alkohol, vi bjurde på cider. Efterätt blir hemlagad tårta med kaffeoch saft.

Om de inte har större församlingslokal kanske ni kan ha mingel med snittar efter bröllopet så blir det ju klart mindre platsåtgång än sittande servering. Och så "bjuder" ni ut de som vill på middag mot att de betalar för sig.

• DanKat

Jag tycker den bästa idén i ert fall är att ha kuvertavgift. Men då kan man inte (tycker jag) förvänta sig att få något ytterligare i bröllopspresent förutom det. Men på så sätt får ni åtminstone råd att ha festen

• socker86

Först och främst vill jag verkligen ge dej en kram för att det är så fruktansvärt synd om dig som går omkring med sådana tankar. Men se du har redan fått många bra tips och råd. Vad jag tycker mig inte se är hur eran vardagsekonomi ser ut.
    Vet att ni säkerligen har draigt ner på massor av utgifter, men har ni även försökt att få inte inkomster också?

Tex har ni något därhemma som ni skulle kunna sälja?
    Någon som är duktig på något som ni skulle kunna lära ut i ex medborgarskolans vuxenkurser?
    Panta burkar (kan ju vara kul för baren att gå ut på "skattjakt")
    Gör något åt folk som du kan ta en liten summa för ex fixa naglar, massage, sätta upp hår, m.m.

Glöm inte att lägga alla dessa småpengar i en burk eller dylikt som ni INTE får avända till något annat än bröllopet.

Och du, det är ERAT bröllop så jag tycker det ligger i gästernas intresse att vilja ta sig till vigseln.

Lycka till!

PS! Jag är en levande lista på hur man kan spara pengar från alla möjliga håll så om du är intresserad så rabblar jag gärna upp fler tips.

• avil

svartvitabruden-kan du egentligen precisera-varför kan ni inte gifta er??
    Ni måste ju inte ha stor fest eller massa annat!?
    jag har nog inte riktigt fattat.Att bara gifta sig kostar ju inget! präst är gratis.......hindersprövning-gratis...
    vig er bara ni två! Om ni verkligen vill gifta er.
    Eller är det pga att ni vill ha stor fest ni inte kan??

• Aleta

Jag förstår verkligen att det känns tungt när du redan har skickat ut save-the-date kort till släkten och de har glatt sig åt detta.

Kom på det här stället om du kan tänka dig att låna en prinsessklänning. brudochfest.info/index.php

• ElinPierre

Vilken fantastisk sida! Funkar detta som det verkar, så kan du faktsikt LÅNA en klänning.. Makalöst!

Aleta skrev 2008-10-20 20:41:02 följande:
    Jag förstår verkligen att det känns tungt när du redan har skickat ut save-the-date kort till släkten och de har glatt sig åt detta.Kom på det här stället om du kan tänka dig att låna en prinsessklänning. brudochfest.info/index.php
  • Brudens mamma

Jamen halledar, det kan ni väl ändå inte mena??? Där finns ju inte en klänning sydd efter hösten -82. Jag fanns på den tiden och skulle aldrig i mitt liv låta min dotter gå i en sån ;)

Det finns begagnade på både Blocket och Tradera, även nya till bra priser.

Jag tycker i stället att du skall be dom i närheten om matlagningshjälp och börja bygga upp en stor buffe redan nu. Passa på att handla hem när det är billigt. Fixa dryck från Tyskland om de går. Ta betalt för drinkar på kvällen och för bussen.

• ElinPierre

Det är ju självklart en smaksak, men jag tycker konceptet är underbart! Sen om man gillar klänningarna eller inte, det är ju upp till en själv.. ;o)

Brudens mamma skrev 2008-10-20 22:56:07 följande:

Jamen halledar, det kan ni väl ändå inte mena??? Där finns ju inte en klänning sydd efter hösten -82. Jag fanns på den tiden och skulle aldrig i mitt liv låta min dotter gå i en sån ;)Det finns begagnade på både Blocket och Tradera, även nya till bra priser.Jag tycker i stället att du skall be dom i närheten om matlagningshjälp och börja bygga upp en stor buffe redan nu. Passa på att handla hem när det är billigt. Fixa dryck från Tyskland om de går. Ta betalt för drinkar på kvällen och för bussen.
  • Aleta
    ElinPierre skrev 2008-10-20 22:12:24 följande:
    Vilken fantastisk sida! Funkar detta som det verkar, så kan du faktsikt LÅNA en klänning.. Makalöst!
    Det är faktiskt en på här på BT som har detta som hobby.
    (Alltså inte jag, OBS, ej reklam.)
  • fröken sjunfors

Har ni funderat på kuvertavgift? Jag är lite emot det, men det går ju att linda in det lite snyggare Istället för bröllopspresent så önskar ni er pengar till bröllopsresa (eller då, till förberedelser till bröllopet) insatt på ett bröllopskonto.

Svar på tråden Blir inget bröllop