• svartvitabruden

Blir inget bröllop

Vi har planerat så snålt att vi går på knäna men ändå går det inte ihop så blir inget bröllop på alla hjärtans dag för oss

Hur tar man tillbaka save-the-date kort? Känns så hemskt när hela min finska släkt planerat in det och var så glad att de skulle komma för de kom inte på min brors för de hann inte planera in det.. så var ute i tid för deras skull..

• Svar på tråden Blir inget bröllop
  • J D

Kan ni inte köra knytkalas? Matkostnaderna är ju ofta den stora posten och den slipper ni ju då. Då räcker det ju om ni har pengar till en riktigt billig lokal (kan säkert gå att hitta för en tusenlapp).

Hur gamla är barnen? De kanske inte märker så mkt om man skär ned lite på julklappar prismässigt om man behåller mängden...

• ElinPierre

Finns det ingen bygdegård eller så, de brukar vara myket billigare!
    Eller strunta i alkoholen och låna/hyr församlingshemmet, om ni ska ha kyrkligt bröllop!
    (tankarna och ideerna sprutar.. ;o)

• svartvitabruden

ElinPierre: Vi skulle haft en enklare buffe med mest kallskuret.

MulleNuh: Tyvärr umgås vi ganska tight i vår släkt, särskilt vid högtid och fester. Åker mycket till finland och ses mm

J D: Vi har skurit ner på klapparna, de är bara då 1 resp 3 så de lider inte men julmat kostar, gran osv Blir ju lite pengar även om man snålar i jul.
    Är lite emot knytkalas, särskilt då finska släkten kanppast vill på båten släpa mat

• J D
    svartvitabruden skrev 2008-10-19 11:03:43 följande:
    Jag vet faktiskt inte. Tänkte ju köpa kinaklänning, det är inte ens 2000. Sambons skulle kosta runt 1000 lappen från dressman. Maten runt 7000, lokalen 4000. Bussen 2000 för att få alla från kyrkan till festen = långt avstånd och få har bil, hem skulle de få ta taxi. Lite sprit mm 3000 kanske och tårtan skulle en vän göra så max 500 där..
    Strunta i alkohol? Ha ett tidigt bröllop, kanske lunch istället för middag så är det nog inte så många som vill dricka mer än till maten ev.

Kan ni hitta en annan och billigare lokal närmare en annan kyrka?

Knytis tror jag hursomhelst mest på- då tjänar ni ju 7000 i en smäll.
  • svartvitabruden
    ElinPierre skrev 2008-10-19 11:06:04 följande:
    Finns det ingen bygdegård eller så, de brukar vara myket billigare!Eller strunta i alkoholen och låna/hyr församlingshemmet, om ni ska ha kyrkligt bröllop!(tankarna och ideerna sprutar.. ;o)
    Vår kyrka har ingen lokal stor nog. Den rymmer 25 sittande Vi har tagit den billigaste lokalen vi hittade som rymde hela gänget.
  • sockersmulan

Ok, förstår dig.. Självklart känns det inte bra att inte kunna göra som man tänkt sig från början. Det kanske är bättre att lägga det på is så länge tills ni har råd att förverkliga era drömmar? Det kanske inte dröjer alltför länge.

svartvitabruden skrev 2008-10-19 11:02:00 följande:
    Känns ju inte så kul och hitta en restaurang för 60 personer blir nog svårt
    Vi har sparat in på så mycket vi kan men pga strul på jobbfronten mm så
    blir det en spiral neråt och vi måste ha råd att fira jul, barnen måste
    få en jul. Det är viktigare.
  • svartvitabruden

J D skrev 2008-10-19 11:08:13 följande:

Strunta i alkohol? Ha ett tidigt bröllop, kanske lunch istället för middag så är det nog inte så många som vill dricka mer än till maten ev.Kan ni hitta en annan och billigare lokal närmare en annan kyrka?Knytis tror jag hursomhelst mest på- då tjänar ni ju 7000 i en smäll.
    Ska prata med sambon om en knytis, se vad han tycker. Alkohol kan man hoppa även på kvällen, får skylla på att man får respektera den gravida bruden och sympatitorka med henne
  • didis

Måste först säga att jag förstår ert val, barnen går alltid först så är det ju, även om det känns sorgligt att ställa in bröllopet.

Men - kan ni inte få hjälp att laga enklare mat själva? Troligen kommer er släkt hellre och firar er men får äta gryta + ris (har jag blivit bjuden på på fest (ej bröllop dock), jättegott, kankse inte så festligt men går att billigt laga till många personer) än att de inte får komma alls.

Eller kan ni låna räntefritt av era föräldrar?

• svartvitabruden
    sockersmulan skrev 2008-10-19 11:08:49 följande:
    Ok, förstår dig.. Självklart känns det inte bra att inte kunna göra som man tänkt sig från början. Det kanske är bättre att lägga det på is så länge tills ni har råd att förverkliga era drömmar? Det kanske inte dröjer alltför länge.
    Nej får hoppas det för vi har redan skjutit på det pga småbarnen Vill ha mitt bröllop snart
  • svartvitabruden
    didis skrev 2008-10-19 11:09:16 följande:
    Måste först säga att jag förstår ert val, barnen går alltid först så är det ju, även om det känns sorgligt att ställa in bröllopet.Men - kan ni inte få hjälp att laga enklare mat själva? Troligen kommer er släkt hellre och firar er men får äta gryta + ris (har jag blivit bjuden på på fest (ej bröllop dock), jättegott, kankse inte så festligt men går att billigt laga till många personer) än att de inte får komma alls.Eller kan ni låna räntefritt av era föräldrar?
    Min mamma går på knäna och hans föräldrar lånar aldrig ut pengar
Svar på tråden Blir inget bröllop