• svartvitabruden

Blir inget bröllop

Vi har planerat så snålt att vi går på knäna men ändå går det inte ihop så blir inget bröllop på alla hjärtans dag för oss

Hur tar man tillbaka save-the-date kort? Känns så hemskt när hela min finska släkt planerat in det och var så glad att de skulle komma för de kom inte på min brors för de hann inte planera in det.. så var ute i tid för deras skull..

• Svar på tråden Blir inget bröllop
  • Henriks älskling

Kan ni inte tänka er att ha en enkel liten mottagning efter vigseln med mingel istället för middag? Och så lägga krut på kvällen bara ni två?
    Jag funderade på det innan släkten började protestera och "kräva" middag (fast på ett fint sätt).
    Man kanske kan ha mottagningen i en församlingslokal eller nånstans i en bygdegård? Kan bli jättemysigt, tycker jag, och så slipper man ränna och planera mat, etc.
    Fast ni kanske tycker festen är jätteviktig?

Så synd att en sån glad dag kan bli så dyr. :( Lycka till!!

• J D
    svartvitabruden skrev 2008-10-19 11:07:36 följande:
    ElinPierre: Vi skulle haft en enklare buffe med mest kallskuret.MulleNuh: Tyvärr umgås vi ganska tight i vår släkt, särskilt vid högtid och fester. Åker mycket till finland och ses mm J D: Vi har skurit ner på klapparna, de är bara då 1 resp 3 så de lider inte men julmat kostar, gran osv Blir ju lite pengar även om man snålar i jul. Är lite emot knytkalas, särskilt då finska släkten kanppast vill på båten släpa mat
    Mm, jag vet att det kostar, har tre syskon själv och mina föräldrar har alltid gjort vad de kan för att vända på alla medel till jul. Kanske kan dra ned på julmaten lite- ofta får man ju äta i flera dagar efteråt (och allt är ju inte ens gott, haha)). För barnens skull så räcker det väl med köttbullar typ . Minns att det var det enda jag åt (och nästan det enda jag äter fortf) i den åldern.

Mm, förstår att det kan bli knivigt för dem, men kanske de svenska släktingarna kan ge gåvor i form av ta med mat då? De finska kanske kan bidra med lite alkohol från båten?
  • sockersmulan

Det får du säkert oxå! Idén om knytkalas var jättebra, hoppas din sambo gillar den! Att "sympatitorka" med den gravida bruden tror jag alla kan acceptera, smart tänkt! Håller tummen för att ni får ihop ert bröllop till 14/2 trots allt!!

svartvitabruden skrev 2008-10-19 11:09:49 följande:
    Nej får hoppas det för vi har redan skjutit på det pga småbarnen Vill ha mitt bröllop snart
  • J D
    svartvitabruden skrev 2008-10-19 11:09:15 följande:
    J D skrev 2008-10-19 11:08:13 följande: Ska prata med sambon om en knytis, se vad han tycker. Alkohol kan man hoppa även på kvällen, får skylla på att man får respektera den gravida bruden och sympatitorka med henne
    Ah, ja, det skulle jag kräva om jag var gravid, hade varit jobbigt med en massa fulla människor då (tror jag). Grattis till graviditeten för övrigt .
  • svartvitabruden

J D skrev 2008-10-19 11:11:47 följande:

Mm, jag vet att det kostar, har tre syskon själv och mina föräldrar har alltid gjort vad de kan för att vända på alla medel till jul. Kanske kan dra ned på julmaten lite- ofta får man ju äta i flera dagar efteråt (och allt är ju inte ens gott, haha)). För barnens skull så räcker det väl med köttbullar typ . Minns att det var det enda jag åt (och nästan det enda jag äter fortf) i den åldern.Mm, förstår att det kan bli knivigt för dem, men kanske de svenska släktingarna kan ge gåvor i form av ta med mat då? De finska kanske kan bidra med lite alkohol från båten?
    Jag äter fortfarande bara typ köttbullar ägg och potatis Min sambo däremot är julskinkoman och äldsta dottern med.

Haha bra ide och låta finnarna köpa ut spriten skulle inte vilja stå i tullen när 35 glada finnar släpar sprit förbi
  • svartvitabruden

J D skrev 2008-10-19 11:13:14 följande:

Ah, ja, det skulle jag kräva om jag var gravid, hade varit jobbigt med en massa fulla människor då (tror jag). Grattis till graviditeten för övrigt .
    [/citat]

Tack
    sockersmulan skrev 2008-10-19 11:12:58 följande:
    [citat]
    Det får du säkert oxå! Idén om knytkalas var jättebra, hoppas din sambo gillar den! Att "sympatitorka" med den gravida bruden tror jag alla kan acceptera, smart tänkt! Håller tummen för att ni får ihop ert bröllop till 14/2 trots allt!!
    Tack, håll dom hårt är du snäll Kan väl hoppas man vinner en miljon på den där trisslotten man får av mormor varje jul
  • Henriks älskling

Sympatitorka låter utmärkt. :)

• Soon and very soon

Hej gumman!
    Trist! kör på sympatitorka! ungarna dina mår hur fint som hells! du är så gullig som tänker på dem först! kan de inte fixa sig till feb? flera har ju så bra iddeer! snittar är ju greatans!

• svartvitabruden

Soon and very soon skrev 2008-10-19 11:18:21 följande:

Hej gumman! Trist! kör på sympatitorka! ungarna dina mår hur fint som hells! du är så gullig som tänker på dem först! kan de inte fixa sig till feb? flera har ju så bra iddeer! snittar är ju greatans!
    Får se vad det blir. Värsta är att man måste ju veta rätt snart om det blir av och hur pga inbjudningar som ska skickas
  • ElinPierre

Just nu känner jag såhär:
    Lägg ner det här med bröllopet en vecka, du är så ledsen och besviken nu att du inte riktigt kan se något positivt i det- då blir det ju inte bra heller!

Sätt er sedan ner, fundera på vad som är viktigt- Du vill ju gifta dig- då kanske ni ska ha en enkel vigsel (borglig eller kyrklig) utan varken släkt eller vänner. Sen väntar ni och tar festen på 1 årsdagen/ 2 årsdagen/ 5 årsdagen, när ni verkligen känner att ni har råd!

Det viktigaste kanske är att bli gifta?

Är det väldigt viktigt att ha fest/mat efteråt- kanske ni kan önska er pengar till bröllopet. Ni kanske inte kan räkna med en viss summa, med räkna lågt (2-300 per par!?) och se vart det hamnar..:!?

Jag lider verkligen med er.. Hemskt tråkigt att det ska behöva vara så här.. ;o(

Svar på tråden Blir inget bröllop