• svartvitabruden

Blir inget bröllop

Vi har planerat så snålt att vi går på knäna men ändå går det inte ihop så blir inget bröllop på alla hjärtans dag för oss

Hur tar man tillbaka save-the-date kort? Känns så hemskt när hela min finska släkt planerat in det och var så glad att de skulle komma för de kom inte på min brors för de hann inte planera in det.. så var ute i tid för deras skull..

• Svar på tråden Blir inget bröllop
  • MulleNuh

Det var en bra idé tycker jag!!

ElinPierre skrev 2008-10-19 11:19:56 följande:
    Just nu känner jag såhär:Lägg ner det här med bröllopet en vecka, du är så ledsen och besviken nu att du inte riktigt kan se något positivt i det- då blir det ju inte bra heller!Sätt er sedan ner, fundera på vad som är viktigt- Du vill ju gifta dig- då kanske ni ska ha en enkel vigsel (borglig eller kyrklig) utan varken släkt eller vänner. Sen väntar ni och tar festen på 1 årsdagen/ 2 årsdagen/ 5 årsdagen, när ni verkligen känner att ni har råd!Det viktigaste kanske är att bli gifta?Är det väldigt viktigt att ha fest/mat efteråt- kanske ni kan önska er pengar till bröllopet. Ni kanske inte kan räkna med en viss summa, med räkna lågt (2-300 per par!?) och se vart det hamnar..:!?Jag lider verkligen med er.. Hemskt tråkigt att det ska behöva vara så här.. ;o(
  • svartvitabruden

Tack alla för ert stöttande och tips Ska ta en paus från tänkandet och ältandet en stund och försöka andas lite..

Skönt att man har folk att ventilera sig mot som kan ge ett opartiskt tycke.

Min mamma tycker det är så kul att vi gifter oss men hans föräldrar är mer skeptiska, hans mamma gillar inte riktigt mig och tycker vi ska inte lägga ut pengar på sånt här "larv"

• ElinPierre

Får ni julklappar av några släktingar? Önska er bröllopsrelaterade saker- eller allra helst.. En peng!

Skippa julklappar till varandra om ni brukar ge det, och lägg de pengarna till bröllopet (vill ni ha ett paket att öppna, som jag, så köp skjorta till honom och klänningen till dig eller något sånt)..

Vill ni att barnen ska ha fina/nya kläder till bröllopet kan ni ju ge dem det i julklapp!

• ElinPierre

Det är era pengar/icke pengar, och ni har till på köpet barn.. Helt ert beslut och inget hon ska säga något om (för några år sedan skulle min situation varit likadan med svärmor)

• svartvitabruden
    ElinPierre skrev 2008-10-19 11:26:59 följande:
    Det är era pengar/icke pengar, och ni har till på köpet barn.. Helt ert beslut och inget hon ska säga något om (för några år sedan skulle min situation varit likadan med svärmor)
    Tror hon är sur för jag är nog den första i hennes liv som vågat säga emot henne Så bryr mig inte så mycket om henne.. hon är en biroll bara i mitt liv, ett bihang på min karls sida man är artig mot för hans skull Han är rätt lack på henne med för hennes beteende.
  • avil

har inte läst allt!!
    Men ni kan ju ha kuvertavgift! så gäster betalar en del till maten själva.
    O jul o klappar behöver väl inte bli så dyrt?
    Skär ner på allt....litegrann.

• sunne2005

Ett tips är att låta alla betala bussen själva, lät säga 100 kr var, vilket drar in ca 6000kr åt er även fast den kostar bara 2000kr. Om det känns konstigt kan ni ju ta bara 50kr så täcker det den verkliga kostnaden och ni kan ändå lyfta 2000kr ur er budget, vet inte om det hjälper men ett tips på något som vi själva funderar kring att göra...

(Jag lånar sambons konto och skriver lite)
    //A

• avil

O OM VI hade varit i sitsen-inte ha råd att gifta sig.DÅ hade vi valt ett HELT annat cenario.
    Tex bara åkt bort på hotell eller nåt,o tagit dit en borgelig vigselförättare.För hade vi bestämt oss för att gifta oss,då hade vi gjort det!
    Även om det inte skulle bli som vi kanske hade trott o tänkt från början!!
    Inga gäster alls,eller BARA mamma pappa o syskon eventuellt.
    Går att göra så med.

• Skåne09

lägger till lite tips, med risk för att de redan finns i tråden..

betalbar - ta en 20 för drink/glas ger er lite överskott som kan bekosta lite snacks

önska er ett bidrag till resan/bröllopet - även om ni inte tänkt resa nu så kan ni ju "låna" den resekassan av er själva så länge för att betala cateringen

kuvertavgift om man tycker det passar - dock inte i kombination med att önska sig pengar (om du frågar mig)

busspeng är bra förslag! inget konstigt i det.

sälja klänning efteråt på blocket eller här på BT

lycka till jag hoppas ni får ihop det!

• Aleta

Många bra förslag redan.

Kan din man kanske låna en kostym istället för att köpa?
    Du kanske kan låna en brudklänning av någon eller köpa en begagnad, då får ni bort ett par tusenlappar till.

Lycka till, hoppas att det löser sig!

Svar på tråden Blir inget bröllop