• kattklor

Besviken på frieriet.

Min pojkvän friade till mig igår. Han är ingen giftermålstyp egentligen och tycker inte om sådana romantiska traditioner. Dock är jag väldigt mycket för sådant, så han har länge velat att jag verkligen vill gifta mig.
    Vi har en stor åldersskillnad, så det har varit jobbigt till och från. Vi har vart nära att ge upp. Men i somras flyttade vi ihop, och sedan dess har vi liksom insett att vi inte borde vara utan varandra.
    Så, i veckan var jag borta ett par dagar på besök i min gamla hemstad. När jag igår kom hem, så gick vi på en restaurang och tog två bärs. Och så friade han...
    Hans tårar rann nästan konstant, och han var väldigt glad, varm och verkade lycklig.
    Jag svarade ja... och sedan var det liksom över.
    Vi åkte hem, och kollade på tv...

Har jag rätt att känna mig lite besviken eller är jag bara otacksam? Jag förstår att man kanske inte köper en ring, men han hade väl åtminstone kunnat planera något, gå ner på knä, köpa nån blomma - vadsomhelst.
    Jag känner mig mest bara ledsen och besviken, har tappar lusten.

• Svar på tråden Besviken på frieriet.
  • chamor

Det finns ALLTID saker som man kan önska var annorlunda. Du hade dina förväntningar och han hade sina och han gjorde säkert sitt bästa utifrån vad han kunde komma på... Killar är oftast inte "drömprinsar" som planerar hyperromantiska saker hela tiden och bara tänker att allt ska vara som i film. De är ofta lite mer verklighetsfokuserade och generellt mindre romantiska medan vi tjejer lättare drömmer oss bort djupt in i romantiken. (jag vet att jag generaliserar och jag vet att de finns romantiska killar också ) Min killes frieri kände jag lite "tomhet" direkt efter men samtidigt så såg jag att han verkligen ansträngt sig. Tyckte iaf vi kunde gått ut och ätit eller nåt och inte äta tacos med mina föräldrar (han friade på mitt rum på föräldrars övervåning). Men som allt i livet så är det en kompromiss och han gjorde som sagt sitt bästa och det räcker för mig Vi är nu gifta (frieriet till trots ) och är jättelyckliga även om vi inte alls har samma behov och syn på romantik för övrigt...

• passionsblomman

Jag tror att prinsessgrejen kan ställa till det riktigt ordentligt i huvudet på oss som levt med sagor i tyll och rosa allt från barnsben till alla amerikanska filmer.
    Som jag sagt i flera andra trådar är det så himla mycket som verkligen inte blir som man tänkt sig.
    Försök ta emot det som kommer till dig med öppna armar tjejen!
    Dessutom tycker jag att du gott kan ta chansen till en fortsatt romantisk utveckling på att ni sagt ja till varandra: överraska honom! INTE så att han ska känna"så här borde du gjort istället"
    utan gör något som du vet skulle göra honom glad/överraskad/rörd och visa att du vill fira att det verkligen är just ni två.
    Det tycker jag vore romantiskt.

• 090208

Tycker jag me'!
    J D skrev 2008-09-29 15:16:50 följande:

Du kan väl arrangera ngt romantiskt för att fira att han friade (och att ni båda således är förlovade)?
  • FrökenHoppsan

Min man är inte heller romantisk på det "traditionella" köpa-rosor-och-diamantring-sättet. Men oj oj så mycke kärlek han ger, små saker i vardagen som betyder så otroligt mycket. Jag fick inte överhuvudtaget något frieri, inte gav jag något heller, så vem är jag att klaga??!

Hade min "oromantiska" kille gråtit och bett mig att gifta mig med honom hade detta rört mig något oerhört. Vi bestämde oss gemensamt för att vi skulle gifta oss, bestämde datum och så, och vår bröllopsdag blev helt säkert lika underbar som alla andras. (Även dom som haft ett stjärsprakande frieri)

Uppskatta att han friade,med tårar å allt.. Det är antagligen det finaste han kunde göra för dig..

• Comfortably numb

håller med, han friade!!! fast han inte är inne på sånt själv! bara det är ju otroligt romantiskt! jag älskar förlovningar och gråter nästan varje gång någon friar på tv... väntade och väntade på att min skulle fria.. kom aldrig, så jag tog saken i egna händer och friade själv, kommer alltid att sakna att jag aldrig blev friad till, men när han sa ja så kändes allt så rätt ändå! det är ju hur han är varje dag som räknas....

fick veta senare att han tänkt fria om två år eller så, han skulle hyra en helikopter och så skulle vi åka och äta gott och dricka champagne ute på Sandhamn ham är en riktigt romantiker, vi har varit ett par i 3,5 år och jag kunde inte vänta längre, men vilken härlig känsla det hade varit att uppleva det frieriet!

tycker det är jätteulligt att din blivande började gråta så offentligt och att han var så rörd! men om det känns trist så kan ni ju som sagt boka in en mys-helg tillsammans och fira förlovningen, och hittar inte han på något så kan ju du planera en super-helg och visa hur du vill ha det!

• Tjolinti

Hhahaha min blivande sa förra året i oktober att han hade tänkt o fria till mig på nyår o han vågade inte köpa ring, så vi köpte ringar tillsammaans, sen på nyår så satt vi hemma o åt tillsammans o hade mys o spelade ett spel på playstation långt in på natten, gick ut på balkongen på tolvslaget o tittade på allt, drack drinkar. innan vi gick o la oss hämtade han ringarna o sa dom magiska orden, heller inte som jag ville ha det men jag förstår att han inte vågade köpa ring till mig för vi har helt skilda åsikter om vad som e snyggt, haha,

• Soon and very soon

vi förlovade oss i sängen sedan gick min m2b ut o powervalkade, sedan har jag bara bestämt tid o så för bröllop, mannen har inte gjort ett s*it, kunde inte bry mig mindre, var glad att han friade. och som någon skrev du kunbde oxå göra så kvällen blev mer speciell.

• Zsarah

Var glad att du ens fick ett frieri:) och grattis till frieriet:)

• Jiel o Deps

Grattis!

Själva frieriet lät väldigt fint, men jag kan förstå att du känner dig besviken över att det inte blev något mer när själva frieriet var klart. Men för att inte denna besvikelse ska stanna kvar, kan ni inte ta och hitta på något för att fira just detta? Tex ta in på ett hotell över natten bara för att. Låt honom dessutom veta det här så att det inte blir som en dålig stämning mellan er.

• Hammerman

Nu är detta min åsikt, men om själva frieriet blir så känslosamt att man som kille börjar gråta under det, då beror det antingen på att en hummer slitit sig från ett akvarium någonstans och nypt sig fast i det allra heligaste eller att man har sådana känslor för kvinnan ifråga att hjärtat skälver bara man tänker på henne. Inga stickor i knät eller petit-chouer med löjrom kan mäta sig med det.

Vad gäller ring så brukar väl de flesta uppskatta att göra det gemensamt? Vet man dessutom inte måtten kan det lätt bli lite hårigt om man köpt en två centimeter för stor ring i ett för tjejen magsjukeframkallande groteskt utförande.

Svar på tråden Besviken på frieriet.