• kattklor

Besviken på frieriet.

Min pojkvän friade till mig igår. Han är ingen giftermålstyp egentligen och tycker inte om sådana romantiska traditioner. Dock är jag väldigt mycket för sådant, så han har länge velat att jag verkligen vill gifta mig.
    Vi har en stor åldersskillnad, så det har varit jobbigt till och från. Vi har vart nära att ge upp. Men i somras flyttade vi ihop, och sedan dess har vi liksom insett att vi inte borde vara utan varandra.
    Så, i veckan var jag borta ett par dagar på besök i min gamla hemstad. När jag igår kom hem, så gick vi på en restaurang och tog två bärs. Och så friade han...
    Hans tårar rann nästan konstant, och han var väldigt glad, varm och verkade lycklig.
    Jag svarade ja... och sedan var det liksom över.
    Vi åkte hem, och kollade på tv...

Har jag rätt att känna mig lite besviken eller är jag bara otacksam? Jag förstår att man kanske inte köper en ring, men han hade väl åtminstone kunnat planera något, gå ner på knä, köpa nån blomma - vadsomhelst.
    Jag känner mig mest bara ledsen och besviken, har tappar lusten.

• Svar på tråden Besviken på frieriet.
  • Tizzeltazz

jag tror att det TS var besviken över var att det tog slut efter frieriet, att kvällen inte blev "mer speciell"?

Jag och min man friade till varandra på nätet på ett konstigt sätt (båda har alltid sagt att vi aldrig kommer gifta oss, båda trodde den andra inte ville. vi hade varit tillsammans i 5 månader...) och vi kunde inte ens röra vid varandra eller ngt, bara stirra på skärmen, på orden som stod där....

saken är att det är ett stort ögonblick, man vill väl att stunden ska spegla vilken stor grej det är.......

• Plummis83

Var glad för att han ens friade!! De finns de som aldrig får något frieri men som väntar!!!

Själv är jag inte speciellt mkt för frierigrejen!! Vi bestämde oss för att vi skulle gifta oss nästa sommar i köket när vi lagade mat!! Så var det inget mer med det sen, men nu planerar vi för fullt!!!

• didis

Jag tycker det låter som ett mycket romantiskt frieri, komplett med gråtande friare!

Kankse hade han förväntat sig att du skulle reagera annorlunda och att du, som ju vill ha romantik, skulle ordna det romantiska?

Vi har inte ens haft något direkt frieri, mer en överenskommelse om att någongång gifta oss. Nu blev det ett bra tillfälle så då slår vi till.

Romantik är inte detsamma för alla personer, något jag tyckte var romantiskt var när maken köpte en värmare till min bil så jag skulle slippa skrapa rutorna på morgonen. När jag berättade det för min sköterska tyckte hon det var fruktansvärt oromantiskt. För henne var rosor romantiskt och det är väl fint men rosor vissnar efter en vecka, motorvärmaren har jag användning för varje vintermorgon - då tänker jag på min omtänksamme make.

• Akvavit

Det är ju så personligt hur man vill ha det. Själv hade jag mest tyckt att det var jobbigt med ett offentligt frieri, jag tycker det är ett så intimt och personligt ögonblick att jag inte vill ha andra omkring mig.

Dessutom, att säga att "att titta igenom lite här på forumen, så läser man om killar som friat och gjort dagen stor och speciell", tänk på att det är ett fåtal. Visst det finns, men läser man i en generell frieri-tråd så ser du att de allra flesta inte får ett stort, romantiskt, påkostat och superplanerat frieri, men är lyckliga ändå.

Jag kan förstå att du är besviken när du hade så stora förväntningar, men du kanske inte skulle gått med på att sätta dig framför tvn då?

Min man friade i duschen, efter att vi varit på marknad hela dagen och innan vi skulle iväg till kompisar på middag. Men det var ändå det mest romantiska för mig, eftersom jag förstod hur nervös han varit och hur mycket det betydde för honom.

Lycka till i framtiden, och ett gott råd, försök att inte ha så stora förväntningar på bröllopet också, det finns alltid saker som går fel....

• J D

Jag tycker att du ska vara oerhört lycklig över att din fästman var så fin att han på ett mer spontant sätt friade till dig. Eller är det här med att gifta sig med honom mer en princip för dig som måste ske på ditt sätt?

Du kan väl arrangera ngt romantiskt för att fira att han friade (och att ni båda således är förlovade)? Att han inte hade ngn ring kan ju vara för att han vet att du har höga förväntningar och inte ville sabba det med fel ringval?

• f1bride

Instämmer med Akvavit: när man läser här i forumet finns det alltid de som har det bättre - det ju de som har hur stora diamantringar som helst (över 1 karat!!! ) men inte kan jag förvänta mig att få en sån ring.. Man måste ju se till sina egna förutsättningar: han gjorde det bästa han kunde av vad han kan. Jag kan vara lite besviken över min fästmans frieri, eller när han frågade om vi skulle förlova oss, men jag vet att han var jättenervös och gjorde det bästa!

Instämmer också med att DU kunde ha varit spontan och gjort nåt romantiskt för att "få igång" stämningen, det är väl inte bara han som ska göra allt??!

För övrigt tycker jag att vi kvinnor, liksom könsdiskriminerande män, kan tänka fel: varför ska ha göra ett jätteromantiskt frieri med blommor, dyr ring osv? Varför ska han ta initiativ till intimt umgänge och se till att det blir bra (INTE menat till dig personligen, TS! Men som exempel). Det kan man ju undra .......

• mab26

Hej där,

Jag förstår hur du känner. Jag kände likadant efter att min kille friade till mig. Jag hade en föreställning (flickdröm eller nåt) om att han skulle gå ner på knä vilket han inte gjorde. Vi pratade allmänt om det där med frieri för för flera år sedan och då lät det på honom som om han tyckte att det är en självklarhet att gå ner på knä. Därför blev jag lite besviken. Han gjorde allt annat jättebra så det var jättelyckat ändå men jag kunde inte släppa det. Efter några veckor så frågade jag lite försiktigt hur han hade tänkt innan och planerat och så och då kom det fram att min vanligtvis mycket kaxiga kille hade varit vansinnigt nervös!! Jag frågade liksom inte rakt ut om han glömt att gå ner på knä men jag tror det var därför. Han frågade t.o.m. fel, han skulle fråga om jag ville gifta mig men råkade säga "förlova" istället. Så han fick förklara dagen efter att han menade "gifta sig". ha ha.

Min poäng är att din kille kanske hade tänkt sig det annorlunda men helt enkelt var jättenervös och gjorde så gott han kunde. Jag tycker du ska berätta för honom att det kändes tråkigt att ni åkte hem och kollade på tv, ta en dag snart och gör till er egen "fira-vår-förlovning-dag"! Om du går runt och är ledsen kanske han tror att du egentligen inte vill.....

• f1bride

GRATTIS förresten till förlovningen Tycker J Ds råd om att fira förlovningen låter jättemysigt oc hse till att planera den DU om du vill ha det romantiskt osv!

Glömde också önska Lycka Till med bröllopet och allt! Det kommer nog gå bra!

• Tooticki

Jag tycker att du ska vara glad att han uppenbarligen planerat detta, att han var rörd och att han tar din vilja att gifta dig på allvar.

• Tea80

Kattklor: Kan förstå att det känns lite snopet...elelr vad man ska säga.
    Tror det finns många med dig som drömemr om det perfekta frieriet.....men det blir kanske inte alltid som man tänkt sig.
    Men nu har du ju bollen!!!Se till att få ett riktigt romanstiskt bröllop precis som du/ni vill ha det!!
    Om ni nu inte "fölovat" er med ringar...när ni väl bestämt ring och får dom...gör nått romantiskt av det..åk i väg p åen romantisk weekend...eller dyl!!!Lycka till!!O grattis!

Svar på tråden Besviken på frieriet.