• kattklor

Besviken på frieriet.

Min pojkvän friade till mig igår. Han är ingen giftermålstyp egentligen och tycker inte om sådana romantiska traditioner. Dock är jag väldigt mycket för sådant, så han har länge velat att jag verkligen vill gifta mig.
    Vi har en stor åldersskillnad, så det har varit jobbigt till och från. Vi har vart nära att ge upp. Men i somras flyttade vi ihop, och sedan dess har vi liksom insett att vi inte borde vara utan varandra.
    Så, i veckan var jag borta ett par dagar på besök i min gamla hemstad. När jag igår kom hem, så gick vi på en restaurang och tog två bärs. Och så friade han...
    Hans tårar rann nästan konstant, och han var väldigt glad, varm och verkade lycklig.
    Jag svarade ja... och sedan var det liksom över.
    Vi åkte hem, och kollade på tv...

Har jag rätt att känna mig lite besviken eller är jag bara otacksam? Jag förstår att man kanske inte köper en ring, men han hade väl åtminstone kunnat planera något, gå ner på knä, köpa nån blomma - vadsomhelst.
    Jag känner mig mest bara ledsen och besviken, har tappar lusten.

• Svar på tråden Besviken på frieriet.
  • Viiala

så det var typ bara som en fråga då tycker du?
    ja blommor kanske han kunde köppt till dig

• zeddy

Tror du inte att det var planerat då? Att han skulle överraska dig när du kom hem från din gamla hemstad?
    Det låter som om han verkligen vill detta och var så rörd att han fick tårar :)
    Mitt var inte heller så märkvärdigt men det behöver inte vara värsta grejen!
    Du skriver att man kanske inte köper en ring, är ni förlovade sedan innan? Annars ska ni väl ha ringar båda 2 eller?

• Linum

Jag hoppas att du tycker om killen för den han är - inte för något du skulle vilja att han är. Att han grät inför dig är väl tecken nog på att han älskar dig.

Varför tog du inte saken i egna händer och var spontan under kvällen istället för att tycka att HAN var tråkig? Tyckte att det var ganska vackert att han friade till dig inför publik när han nu inte gillar romantiska tillställningar.

Grattis till förlovningen! Njut av den istället för att sura över något så fånigt som att han inte gjorde det på det sättet som du drömt om... Killar är kassa på att läsa våra tankar. Därför är det bättre att prata högt...

• Mrs Mommy

Han är inte giftastypen men gjorde så gått han kunde bara för din skull, det tycker jag du ska vara jätte glad över
    Om killen inte är typen "prins på vit springare" så blir de tyvärr inte det vi ett frieri heller

Vi flickor har tyvärr oftast målat upp en bild hur det ska vara och gå till sedan vi varit små men drömmar och verklighet är inte samma.

• feministbrud

Jag är mycket glad att min man inte reagerade som du efter mitt frieri. Jag hade inte köpt något och vi kollade på fotbolls-VM. Själva frieriet i sig var romantiskt nog för oss.

Om du känner som du gör, är han verkligen den rätta för dig? Vill du verkligen gifta dig med honom? Jag är ledsen att jag frågar, men för mig låter du otroligt otacksam.

• trampetroll

Personligen tycker jag att det är så oäkta och osmakligt med romantiska firerer som "alla" andra gör dvs gå ner på knä, blommor och sådant. Hade min karl gjort så hade det verkligen tagit bort glädjen för det är så opersonligt och hur mycket tanke och arbete krävs det egentligen till det? Gå in i en affär, köp en blomma - 5 minuter. Hellre ett svallande känslosamt frieri direkt från hjärtat då utan onödigt krimskrams.
    Varför kopiera ett frieri för att det ska bli fint och speciellt? Vad är det för speciellt med ett sådant frieri, det gör ju de flesta? Mycket bättre med ett spontant frieri över en middag bara ni och där känslorna svallar.
    Försök och tänk på att ett frieri är en mycket stor grej från din killes sida och han nog gjorde det bästa han kunde. Jag tycker att det är ett jättefint och personligt frieri och att du ska glädjas åt giftermålet istället, det är ju det som är grejen med förlovningen överhuvudtaget - inte att ha ett fint frieri som låter bra när man sedan ska berätta om det för de närmaste.

• kattklor

Jo, det blir väl inte "som på film", typ. Men det räcker ändå att titta igenom lite här på forumen, så läser man om killar som friat och gjort dagen stor och speciell, såsom jag tycker den ska vara.

Mrs Mommy skrev 2008-09-29 14:33:51 följande:

Han är inte giftastypen men gjorde så gått han kunde bara för din skull, det tycker jag du ska vara jätte glad över Om killen inte är typen "prins på vit springare" så blir de tyvärr inte det vi ett frieri heller Vi flickor har tyvärr oftast målat upp en bild hur det ska vara och gå till sedan vi varit små men drömmar och verklighet är inte samma.
  • kattklor

Ja, det är ju sant förstås. Det är skönt med andras synpunkter, då klarnar tankarna lite bättre.
    Jag är mycket för traditioner och romantik, så för mig är sådana frierier bland det vackraste jag vet och det är vad man liksom alltid har drömt om, men jag får försöka se det som att han gjorde så gott han nu kunde, det är ju lika mycket värt ändå.

trampetroll skrev 2008-09-29 14:37:31 följande:
    Personligen tycker jag att det är så oäkta och osmakligt med romantiska firerer som "alla" andra gör dvs gå ner på knä, blommor och sådant. Hade min karl gjort så hade det verkligen tagit bort glädjen för det är så opersonligt och hur mycket tanke och arbete krävs det egentligen till det? Gå in i en affär, köp en blomma - 5 minuter. Hellre ett svallande känslosamt frieri direkt från hjärtat då utan onödigt krimskrams. Varför kopiera ett frieri för att det ska bli fint och speciellt? Vad är det för speciellt med ett sådant frieri, det gör ju de flesta? Mycket bättre med ett spontant frieri över en middag bara ni och där känslorna svallar. Försök och tänk på att ett frieri är en mycket stor grej från din killes sida och han nog gjorde det bästa han kunde. Jag tycker att det är ett jättefint och personligt frieri och att du ska glädjas åt giftermålet istället, det är ju det som är grejen med förlovningen överhuvudtaget - inte att ha ett fint frieri som låter bra när man sedan ska berätta om det för de närmaste.
  • trampetroll
    kattklor skrev 2008-09-29 14:41:43 följande:
    Jo, det blir väl inte "som på film", typ. Men det räcker ändå att titta igenom lite här på forumen, så läser man om killar som friat och gjort dagen stor och speciell, såsom jag tycker den ska vara.Mrs Mommy skrev 2008-09-29 14:33:51 följande:
    Du jämför dig alltså med andra och det är det absolut värsta du kan göra för att ta bort glädjen att gifta sig! Om du nu tyckte att det var så fruktansvärt viktigt att få det perfekta fireriet hade du nog få ta saken i egna händer - man kan inte tvinga en person som är oromantiskt lagd till att bli romatisk bara för din skull. Det är som att kräva att personen ska vara någon han inte är.
    Sluta jämför dig med andra? Varför gör du det? Ju mer jag läser ditt inlägg tycker jag också att du framstår mer som otacksam än besviken. Ni har haft det tufft, hittat tillbaka till varandra igen, din kille är inte romatiskt lagd eller giftamålstypen och väljer ändå att göra det absolut största han kan göra från sin sida - nämligen att fråga om du vill spendera resten av ditt liv med honom och förkalara under ett svallande känslosamt tal att han älskar dig.
    Och du är besviken på HUR han gjorde då? Det låter orättvist tycker jag mot din kille, han har ju varit helt underbar mot dig med att överhuvutaget "offra" sig att vilja gå med att gifta sig överhuvudtaget när han inte är giftamålstypen.
    Jag friade till min karl i en sporthall, inte särskilt romatiskt på ett "flickaktigt" sätt inga blommor, choklad eller sådant opersonligt krimskrams men så vackert för oss.
    Ditt frieri är underbart så ja, jag tycke rtat du ska vara tacksam.
  • trampetroll

Oj. vad hårt mitt inlägg var. Jga ber om ursäkt för det. Jag förstår att du är besviken också men försök att vara tacksam och glädjas som du skrev.

Svar på tråden Besviken på frieriet.