• MadTezz

Någon som blivit osäker?

Är det någon mer som har blivit osäker om man giter sig med den "rätte" eller inte? Den känslan har jag fått ibland. Vet inte varför. Är det för att man är nervös inför bröllopet eller är det fel på mig? jag älskar min sambo mest av allt i hela världen. Men vad är problemet?

• Svar på tråden Någon som blivit osäker?
  • didis
    lillabruden skrev 2008-10-04 13:43:51 följande:
    här finns många kloka ord såg en intervju på tv för massa år sedan, det var ett par som var typ 90 år och varit gifta sen dem var 20! Dem fick frågan vad hemligheten var till ett så långt äktenskap och dem svarade: 'We never fell out of love at the same time'
    Det är genialt! Det är det äktenskap handlar om, att stötta varandra när det känns tungt.

Självklart lessnar man på varandra ibland när man levt tillsammans många år men om man accepterar den känslan och jobbar på att hitta tillbaka till förälskelsen har man alla möjligheter till ett livslångt förhållande!
  • ganesha

Jag vet att min karl inte är "den rätta". Det existerar inte en sån i min värld.
    Jag nöjer mig med honom. Han är det jag behöver för att känna mig hel och trygg. Men så är han lat, slö, glömsk och självisk dessutom.
    Jag kan alldeles säkert hitta någon som har bättre koll på hemmet, gör det han säger att han ska göra och sätter mig i första rummet. Men han kommer vara sämre på något annat, som jag kanske behöver och som jag har just nu.

Det går inte att hitta någon som är perfekt i alla lägen. Men hittar man någon som man kan älska, som kan älska tillbaka, som man vill dela smutsiga underkläder och trasiga glödlampor med, så är det nära nog, och där och då är det dags att nöja sig. Nåja sig med det som är bra nog.

• anne på grönkulla

Jag tror inte att det finns en person som är optimalt rätt för en. Jag tror att olika personer kan vara rätt i olika skeden av livet, men också att man genom att satsa på relationen och utvecklas tillsammans kan bli rätt för varandra (även om det såklart finns gånger man borde sluta försöka också...). En bra relation är en kombination av tur, tajming och arbete. Det finns säkert flera andra personer än min man där ute i världen jag kunde vara lycklig med, men dem har jag inte träffat eller i vart fall inte träffat när vi båda var tillgängliga och mottagliga för att satsa på varann.

Men att man ska få alla sina behov alltid uppfyllda av samma person utan att själv göra en väldigt aktiv insats tror jag är en dröm.

Att leva tillsammans är ett stort beslut som man ska ta allvarligt på. Att välja varandra inte en gång för alla utan igen och igen i vardagen är ett viktigt knep för att leva lyckligt tillsammans.

• passionsblomman

Att välja varandra inte en gång för alla utan igen och igen i vardagen är ett viktigt knep för att leva lyckligt tillsammans.
    [/citat]

Så himla sant! Och för mig är det så att jag alltid sett bröllopet som ett avstamp, en sådan tydlig markering, inför alla inklusive sig själv, att man har fattat ett medvetet belut. Att välja (och därmed välja bort andra)
    Sedan inbillar jag mig att äktenskapet är en plattform att stå på alla de där "hit-med-gjutjärnsstekpannan-dagarna", att man kan hämta styrka i minnet av den dagen man valde, och orka välja den här dagen också.
    Nu är jag ju inte gift än då...
    ...men just idag står stekpannan orörd (och dessutom odiskad)

• Fjosok

jga brukar vända på det? Finns den rätte egentligen? Eller skapar vi "den rätte" genom att förlåta dom sidor en partner har som man själv inte gillar? Den rätte tror jag växer fram på sikt om man är medveten om att hur man än söker så finns ingen perfekt.

Hmm, blev kanske för djupt detta ...

• anne på grönkulla

Nja, det finns ju en massa "fel" personer - det är ju ett som är säkert! Men av alla dem (som jag tror iallafall) man kan bli lycklig med - så har du helt rätt att man skapar det själv sen.

Fjosok skrev 2008-10-05 12:54:58 följande:
    jga brukar vända på det? Finns den rätte egentligen? Eller skapar vi "den rätte" genom att förlåta dom sidor en partner har som man själv inte gillar? Den rätte tror jag växer fram på sikt om man är medveten om att hur man än söker så finns ingen perfekt.Hmm, blev kanske för djupt detta ...
  • Hammerman

jga brukar vända på det? Finns den rätte egentligen? Eller skapar vi "den rätte" genom att förlåta dom sidor en partner har som man själv inte gillar? Den rätte tror jag växer fram på sikt om man är medveten om att hur man än söker så finns ingen perfekt.Hmm, blev kanske för djupt detta ...
    En viktig komponent i det hela är kanske att försöka vara den rätta själv också?

Tolka nu gärna det här på rätt sätt.
  • didis
    Den rätte tror jag växer fram på sikt om man är medveten om att hur man än söker så finns ingen perfekt.
    Ja, så tror jag att det är.

Jag har ibland sagt - "om man nu hittat någon som står ut med mig, då gäller det att hålla sig kvar".

jag menar förståss inte att man till varje pris skall hålla sig kvar i dett dåligt förhållande, men vad säger att grannens gräs är grönare? Det kankse bara gäller att hälla på lite gödning på sitt eget?
  • anne på grönkulla

Näe, balansgången är ju just hur man vet att det är just ett dåligt förhållande. Jag är hellre singel än olyckligt gift/sambo. Men, det betyder ju inte att jag gör slut med min man varje gång jag har lite tråkigt eller när/om det dyker upp lite ögongodis - tvärtom!

didis skrev 2008-10-05 13:03:09 följande:
    Ja, så tror jag att det är.Jag har ibland sagt - "om man nu hittat någon som står ut med mig, då gäller det att hålla sig kvar".jag menar förståss inte att man till varje pris skall hålla sig kvar i dett dåligt förhållande, men vad säger att grannens gräs är grönare? Det kankse bara gäller att hälla på lite gödning på sitt eget?
Svar på tråden Någon som blivit osäker?