• T RO

OT: Plastpåse för vätskor i handbagaget, VAR????

Åker till London på fredag och ska endast ha handbagage, men VAR köper man såna små återförslutbara påsar som man måste ha vätskorna i?

Förr delade de ut dem på flygplatserna, men de är tydligen slut, men jag kan inte hitta någonstansm an köper dem.

Ska till stan idag, och växla pengar etc, så gärna snabbt svar så jag kan shoppa det idag!

• Svar på tråden OT: Plastpåse för vätskor i handbagaget, VAR????
  • Sebastiána

Jag flyger väldigt mycket inrikes och de är faktiskt ganska petiga.

• sommar 09

Varför protestera mot påsarna? Det är ju för VÅR säkerhet!

Man lägger allt flytande i en påse för att visa att man inte har någon flaska som rymmer mer än 1 dl. Vissa vätskor i större mängder om man blandar dom på "rätt" sätt blir till sprängämnen.. som spränger planet i bitar..

• Sebastiána

Jovisst, men det är ALDRIG någon som kollar vad det är i påsarna! Tänk om min mascara innehåller en vätska som tillsammans med min eyeliner blir ett sprängämne?!

• Sebastiána

Terrorister kan spränga ett plan trots denna regel alltså. Diabetiker t.ex måste ha en hel hög med insulinsprutor. En terrorist kan ju feja ett recept och ta med sig sprängämne i insulinförpackning eller annan medicinförpackning.

• feministbrud

Ska du spränga ett plan kan du göra det i en flaksa linsvätska (om du inte är i Düsseldorf).

Vissa regler är bara för löjliga.

• anne på grönkulla

Nä, just det köper jag rakt av - men skrikande och "skapa kaos" ger ganska lite vuxenpoäng, måste jag säga. Sen kan mailkampanjer mot myndigheter och beslutsfattare bakom göra rätt mycket också - jag lovar.

Min invändning är mot att rikta ilskan mot de som ska tillämpa beslutet o som inte kan försvara sig och inte ändra på något.

feministbrud skrev 2008-09-03 13:13:04 följande:
    Att inte finna sig i idiotier tycker inte jag är en ovärdig protest. anne på grönkulla skrev 2008-09-03 12:55:04 följande:
  • feministbrud

Jag håller inte med dig. Vad tror du har störst effekt - att 1000 människor skriver på en protestlista eller att samma 1000 människor ser att 10 gånger skälla ut 100 lfv-arbetare under 10 på varandra följande dagar. Jag lovar att om det sker kommer facket ta ut sin personal i strejk. Jag håller inte med om att man på sin arbetsplats är helt frikopplad från beslut från högre ort. Man kan faktiskt påverka genom facket eller genom att klaga hos sin chef.

anne på grönkulla skrev 2008-09-03 13:59:50 följande:

Nä, just det köper jag rakt av - men skrikande och "skapa kaos" ger ganska lite vuxenpoäng, måste jag säga. Sen kan mailkampanjer mot myndigheter och beslutsfattare bakom göra rätt mycket också - jag lovar. Min invändning är mot att rikta ilskan mot de som ska tillämpa beslutet o som inte kan försvara sig och inte ändra på något.
  • anne på grönkulla

Aaah, men då kommer vi till frågan om man vill ha mest effekt eller bäst effekt? Vilken effekt vill du uppnå?

Jag är arbetsledare för personal i en verksamhet som styrs rätt hårt av lagen. De får ofta ganska kraftigt med skäll av upprörd allmänhet och jag är ansvarig för deras arbetssituation, såväl som för att verksamheten rullar på. I läget du beskriver, med medveten obstruktion i stor skala under lång tid skulle jag nog ha stängt luckan för länge sen - långt innan facket ingrep! En dag av sån aktivitet räcker - såfort den kan bedömas som systematisk och medveten obstruktion. (Enstaka personer som bråkar och stör kastar vi ut till slut - min personal kan inte jobba och andra kunder får inte den service de förtjänar. ) I det läget (om det vore en säkerhetskontroll på en flygplats) kunde ingen åka nånstans. Var det det du ville uppnå? Mycket effekt, javisst. Det fick du ju, ingen kan ju resa! Men rätt effekt? För vem? Hur tror du övriga passagerare reagerar?

Självklart ändrar vi tillämpning och praxis i arbetet så att vi kommunicerar tydligt vad som gäller och får nödvändigt och korrekt underlag för att vi ska kunna uppfylla kraven på oss sen. Och visst för jag som arbetsledare mina och min personals erfarenheter vidare uppåt i systemet - men jag har aldrig varit med om att det i sig utgör grund för ändring av regelverket som sådant. Tillämpning kan vi ju ändra på plats efter behov (och gör regelbundet, verksamheten ska rulla på, folk ska få den service de ber om). Men ändra mer än så, när verksamheten styrs i lag? Näe, det som beslutats av folkvalda i riksdagen kan jag inte ändra på. Det har jag inte mandat att göra. Det vore både förmätet, djupt odemokratiskt och grund för avsked.

Nu är vi så OT det går att vara. Jag får önska TS lycka till på resan och hoppas det gick bra med påsarna!

• vixen not a tramp

Fortsätter att vara OT och sända en hyllning till, den i mitt tycke klokaste och mest vältaliga kvinnan på BT. Hon är också namne med min barndomshjälte, bara en sån sak!

Du är bäst!

• vixen not a tramp

Och, efter at ha lagt in väldigt precis information om dessa nu så omskrivna påsar hade jag faktiskt förväntat mig ett tack, eller någon form av erkännande, men det uteblev, som så ofta på BT och i RL, trist och tråkigt.

• vixen not a tramp

Och så var det min tur att rodna, fast skammens rodnad då i det här fallet....

Fast jag får väl ta och skylla på er OTisar som kapar h-e-l-a tråden och gör det s-t-ö-r-t omöjligt för hederligt folk att hitta saker. ;)

Svar på tråden OT: Plastpåse för vätskor i handbagaget, VAR????