Aaah, men då kommer vi till frågan om man vill ha mest effekt eller bäst effekt?
Vilken effekt vill du uppnå?
Jag är arbetsledare för personal i en verksamhet som styrs rätt hårt av lagen. De får ofta ganska kraftigt med skäll av upprörd allmänhet och jag är ansvarig för deras arbetssituation, såväl som för att verksamheten rullar på. I läget du beskriver, med medveten obstruktion i stor skala under lång tid skulle jag nog ha stängt luckan för länge sen - långt innan facket ingrep! En dag av sån aktivitet räcker - såfort den kan bedömas som systematisk och medveten obstruktion. (Enstaka personer som bråkar och stör kastar vi ut till slut - min personal kan inte jobba och andra kunder får inte den service de förtjänar.
) I det läget (om det vore en säkerhetskontroll på en flygplats) kunde ingen åka nånstans. Var det det du ville uppnå? Mycket effekt, javisst. Det fick du ju, ingen kan ju resa! Men rätt effekt? För vem? Hur tror du övriga passagerare reagerar?
Självklart ändrar vi tillämpning och praxis i arbetet så att vi kommunicerar tydligt vad som gäller och får nödvändigt och korrekt underlag för att vi ska kunna uppfylla kraven på oss sen. Och visst för jag som arbetsledare mina och min personals erfarenheter vidare uppåt i systemet - men jag har aldrig varit med om att det i sig utgör grund för ändring av regelverket som sådant. Tillämpning kan vi ju ändra på plats efter behov (och gör regelbundet, verksamheten ska rulla på, folk ska få den service de ber om). Men ändra mer än så, när verksamheten styrs i lag? Näe, det som beslutats av folkvalda i riksdagen kan jag inte ändra på. Det har jag inte mandat att göra. Det vore både förmätet, djupt odemokratiskt och grund för avsked.
Nu är vi så OT det går att vara.
Jag får önska TS lycka till på resan och hoppas det gick bra med påsarna!