• ringring

Ledsen dagen efter bröllopet

Vi gifte oss igår och inget blev som vi tänkt oss förutom att vi nu är gifta.

Redan innan bröllopet hade jag en oro om att något skulle gå fel men jag skakade av mig det och tänkte att alla är nog oroliga men det brukar ju bli bra till slut ändå.

Jag hade förväntat mih möhippa men det fick jag ej någon. Tråkigt men inte hela världen.

Till vigseln igår kom en annan vigselförättare än vi först fått besked om. Den som vigde oss var så torr och tråkig. Vi tyckte alla att han var mycket stressad.
    Flera av våra inbjudna gäster var försenade så de kom inte till vigseln utan hem till oss efteråt.
    Det var flera vigslar efter vår så det fanns ej tid att vänta in dem (vi väntade 15 min).

Jag hade frågat två bekantas döttrar om de ville hjälpa oss (mot betalning) med mat mm men de backade ur i sista stund och skulle ha annat för sig.
    I stället blev det jag som fick sköta allt kring mat.
    Jag satt inte ner mer än en minut här och där. Hann inte prata med någon. Ingen erbjöd sig att hjälpa mig och flera åkte hem mycket tidigt.
    Kl 19 hade alla åkt. Vi hade trott det skulle bli hela kvällen.

I presentväg fick vi inte mycket. Vill inte vara otacksam men vet ju vad mina syskon och släktingar fått när de gift sig.
    Vi fick olika presentkort till ett totalt värde av 500 kronor och
    sedan småsaker som en liten chokladfondu, chokladkartong, biobiljetter och en ärvd broderad tavla.
    Vi hade 20 inbjudna gäster.

Så ledsen idag. Vi har väntat länge på att gifta oss.

• Svar på tråden Ledsen dagen efter bröllopet
  • Tooticki

Det låter tråkigt och väldigt konstigt att de människor som ni anser vara era närmaste behandlar er på detta sättet!

Kan det finnas någon bakomliggande orsak? Finns det människor i er umgängeskrets som ogillar dig/din respektive? Har det hänt saker i er relation som gör att folk har haft svårt att ta den på allvar? Folk som inte kommer överens sinsemellan? Som är upprörda över att vissa inte blev bjudna? Är det ovanligt med dress code på tillställningar i ert umgänge, så att folk kanske trodde att det var valfritt?

Jag försöker inte ursäkta era familjers dåliga uppförande, bara hitta en förklaring...

• 2BMrsGhost

ÅÅ jag önskar ja kunde göra nå för dig....
    Förstår din besvikelse, försök finna en lösning till en myshelg eller dylik så ni kan få fira eran kärlek.
    Kramar från mig

• Aleta

Stor kram! Jag förstår att det är svårt att lägga detta bakom sig eftersom man har så många förväntningar inför sitt bröllop.
    Precis som flera andra har skrivit, det är inte ert fel utan era gäster som har misskött sig.
    Otroligt dåligt av de som skulle hjälpa dig att backa ur dagen innan också!

Om någon av era gäster frågar hur det känns efter bröllopet osv så tycker jag att du kan säga att ni är glada att ni är gifta men att ni hade önskat att dagen hade blivit annorlunda. Du behöver ju inte gå till angrepp, men att säga:
    "Vi hade hoppats att alla gästerna skulle vara med vid vigseln" t ex kan ju inte uppfattas som gnälligt, det är väl det minsta man kan begära!

Jag tror att era vänner och släktingar behöver ruskas om lite, de verkar ta er alldeles för mycket för givna. De borde ha ansträngt sig mer för er skull.

Grattis till att ni har blivit herr och fru och hoppas att ni även hittar lite nya vänner att glädjas åt.

• Hedebris

jag kan inte annat än att ge er en styrkekram.

vi var också enormt besvikna över våra gäster. vi hade bjudit 120 gäster. Men vi skakade av oss det lagom till bröllopsdagen. såhär bearbetade vi det: (i festprogrammet)

Totalt inbjöds till bröllopet 128 gäster
    108 gäster tackade ja
    78 gäster deltar i middagen
    38% osade i tid. (Slarvigt, slarvigt)
    2% osade efter utsatt datum
    59% osade efter jagning av brudparet via telefon
    1% osade inte alls

min brudtärna (som lovade att vara tärna sen 2år innan bröllopet) berättade ett kort tag innan bröllopet att hon inte ville vara tärna då hon ville åka till tyskland istället och visste inte alls om hon kunde komma på vigseln. Hon svarade inte på inbjudan, osade inte. 2 veckor innan bröllopet skickar hon ett brev! och säger att hon inte kommer. Nu har hon kommit hem till sverige men han ännu inte kontaktat mig....

Det gäller bara att skaka av sig saker, tänka..vad är viktigt egentligen?? Då tänkte jag, bryr jag mig egentligen om min gudmor tackade nej till att komma på bröllopet för hon inte vill träffa min pappa. NEJ, det är hennes förlust. Jag älskar min man, vi är gifta och kommer vara det för all framtid. Vi hade våra barn på vigseln och det var det enda som egenligen spelade någon större roll. Om någon annan inte ville komma är de inte värda att tänka på.

Ta hand om varandra och vårda ert nya äktenskap. låt inte era 20 gäster förstöra er lyckliga tid ihop. Köp en flaska skumpa, tänd lite ljus. ha lite mystid ihop :D

• Dsy04

hedebris

va bra skrivet o va fint råd du ger till henne

visst är det viktig med gästerna kläder mat etc..men det viktigaste är inte de elementer som gör brölloppet utan paret som älskar varandra och vill visa sin kärlek till välden!

ni är ihop o ni har gift er det är det som räknas ni ska inte resa på bröllopsresa nu..men framot när ekonomi o allt blir bra då tycker jag att ni sparar o reser bort o myser

nu kan ni göra som hedebris skrev:
    "Köp en flaska skumpa, tänd lite ljus. ha lite mystid ihop :D "

• Hedebris

precis :) Vi har inte heller råd till någon resa eftersom bröllopet kostade 20 000 mer än vi hade räknat med.

Min makes bror tyckte dock detta var befängt och gav oss en weekend vi aldrig kommer glömma i bröllopspresent.

Men vi planerar att åka på en bröllopsresa om ca ett halvår om vi hinner spara tills dess. Gör vi inte det så är det inte hela världen. Man har ju hela livet på sig att göra en försenad "bröllopsresa"

• kalaskula

Jag fattar inte hur en del vänner eller vad man nu ska kalla dem beter sig. Jag skulle också bli otroligt besviken om jag hade blivit behandlad på samma sätt. Som de där bekantas barn som hoppar av i sista sekund, att inte deras föräldrar har vett nog att "tvinga" dem att fullgöra ett löfte. Och då speciellt när det gäller ett bröllop. Nä, försök att ta hand om varandra och se er om efter nya vänner, inte så lätt kanske men ändå...

• dfk

Åh vad ledsen jag blir för er skull!
    Antagligen tar era gäster er för givet. Men såhär gör man bara inte! Oartigt och oförskämt är var det är!
    Men låt inte detta förstöra er lycka, gör en myskväll med god mat, vin , tända ljus, mysig musik mm eller åk iväg någon natt/helg och skäm bort er!
    Nu är ni gifta och det är det som räknas, låt ingen ta det ifrån er. Förstår att ni är ledsna och besvikna, man kan ju bara inte förstå att era närmaste beter sig så mot er.
    Kanske ni kan tala om era känslor över hur besvikna ni vart över gästerna?

• hippiefridolina

Jag började gråta när jag läste det här. Jag tycker så oerhört synd om er. Ville bara säga det, ni har all rätt att vara ledsna och besvikna idag. Stor kram

Svar på tråden Ledsen dagen efter bröllopet