New York-tips?
Jag vill ha era bästa New York City-tips! Vad shoppa? Var shoppa? Bästa/mysigaste/coolaste barerna/restaurangerna/caféerna? Vad bör man inte missa?
Vi åker dit om två veckor på bröllopsresa.
Jag vill ha era bästa New York City-tips! Vad shoppa? Var shoppa? Bästa/mysigaste/coolaste barerna/restaurangerna/caféerna? Vad bör man inte missa?
Vi åker dit om två veckor på bröllopsresa.
Det beror på vad du vill se. Spamalot fick vi biljetter till samma dag, för halva priset. Mamma Mia finns det inte halva priset biljetter till..
Gå till fots om ni har benen i skick! bekväma skor och ut och se stan..det absolut bästa sättet, sen kostar taxi inte så mycket heller och dom finns ÖVERALLT!
Grand Central Terminal är också värt att se, jättefin arkitektur. Och upp i Empire State building, utsikten är oslagbar..
Central park är obeskrivligt stort, och absolut värt att se, samt times square med alla skyltar och blinkande lampor. Ät på Hard Rock Café, och se en broadway-teater. Sen ordnas det också bussturer "by night" över till brooklyn, så att man får se den "klassiska" Manhattan-profilen.
Vill man shoppa billiga kopior av kända märken (mest väskor,bälten och kepsar) skall man besöka China Town. Och gå vilse på Macy´s, otroligt stort!
Så finns det också båtturer runt manhattan, där man också besöker frihetsgudinnan och ellis island, dom tar några timmar, härligt om man vill ta det lite lungt men ändå se sig omkring!
Som föregående bride skrev så är Chinatown bra om man vill köpa fake-väskor. Jag köpte en nu när vi var där i juli, och trivs super bra med den!
Vi åkte iväg första dagen till Woodbury Common, som ligger ca 1h bussfärd utanför NY. Det kan jag varmt rekommendera!!! Superbra och billig shopping och det går inte ens att jämföra med Centrury21!!!
Se adress nedan:
www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp
Buss avgår fr Grand Central. Vi hade turen att åka med en busschaufför som guidade på vägen dit, så det var jättekul!
Om ni ska se någon musikal så kan jag också rekomendera att efteråt gå till Marriott Hotel som ligger på Brodway, de har en restaurang högst upp där man har häftig view över stan och hela våningen snurrar så man ser den från alla håll. De har en supergod buffe, som räcker med att välja efterrättsbordet.. :)
Ska du köpa elektronik så gå till B&H. Den är kul att besöka även om man inte ska köpa ngt speciellt. Det jobbar bara ortodoxa judar där, så det är lite speciellt! Ett superställe.
Ligger på 9 ave/34 st.
www.bhphotovideo.com
Missa inte Brokelyn Bridge! Vi tog taxi till Brokelyn och gick tillbaka. Vi åkte dit på kvällen och fick mycket fina bilder av NY Skyline. Jag hade turen att bli friad till där! :) Det var romantiskt...
Hoppas du får en supervistelse!
Jag säger som två andra tidigare har gjort, promenera över Brooklyn Bridge!! Det är en underbar upplevelse!
Sedan vill jag verkligen rekommendera att köpa Lonley Planet's guidebok om New York City. Vi hade med oss den hela dagarna, den är helt suverän! Ett hett tips är att följa någon av promenadstråken som finns beskrivna i den boken. Vi gick ett sånt i Greenwich Village, man läser i boken vart man ska gå och vilka saker det finns att titta på utmed vägen. Jättetrevligt!!
Om man vill testa ett bra snabbmatställe så måste jag rekommendera en kedja som heter Chipotle. De finns lite överallt på Manhattan och serverar de godaste burritos jag har ätit!! Supergott!
Vi åkte till ett område på Manhattan som kallas Hell's Kitchen, där kryllade det av bra restauranger. Vi åt på en som hette Marseille, där var maten superb!
Hoppas ni får det bra i New York alla som ska dit, det är en helt fantastisk stad!!! (Åh vad jag längtar tillbaka nu....)
Vad härliga tips ni ger! Sparar alla länkar i mina favoriter, har en mapp som heter New York där
Jag undrar hur mycket pengar ni skulle rekommendera att man tar med sig? Om flyg och hotell redan är betalt, hur mycket gör man av med på 6 dagar? Om någon vill dela med sig skulle jag bli väldigt glad
Åhh, NY är fantastiskt!!
Vi gifte oss där i maj och var där i 7 nätter, helt otroligt!
Manhattan, självklart ett måste, Central Park, City Hall, Broklyn Bridge, China Town, Little Italy som flera redan har skrivit.
När det gäller Frihetsgudinnan så blev vi rådda att inte åka till den för man kommer inte upp i gudinnan längre, pga av terrorrisk. Det är enorma köer där, men man kan ta båten och åka förbi som sagt. Även lååånga köer där med.
Sephora är superbilligt, ex I.D kan du få för en tredjedel av priset i Sverige.
Vicoria Sercret, häftigt! Köpte BH:ar där för knappt 120kr/st.
Brodway, wow! Vi såg Phantomen när vi var där.
Macys, har allt. Handlade en hel del där till jätte-bra priser! Det var mycket sales och man som turist slipper att betala skatt. Fixa ett "turist-kort" på första våningen och visa upp i kassan.
Century21, dock en besvikelse. Rörigt, rörigt rörigt.... Gick därifrån rätt så fort.
På svenskägda Aquavit med Marcus Samuelsson som kock upplevde jag det bästa jag har ätit! Kom in små smakupplevelser hela tiden som dom inte tog betalt för. Otroligt trevligt och super-service! Inte så dyrt som jag trodde heller..
Det finns massor att uppleva! Njut och ta dagen som den kommer!
tack tack tack för alla tips!!!!
Som någon annan skrev, planera inte förmycket. Vi var där i 10 dagar i våras och de första dagarna gick vi ut stenhårt, men mot slutet orkade vi helt enkelt inte vara så aktiva. Så jag är glad att vi hade vissa saker på vår lista, men att vi tog dagen som den kom. Men att hinna promenera genom alla områden, det blir nog svårt för er, för Manhattan är faktiskt ganska stor.
Vi bodde uppe på 76 gatan och köpte Metrocard. Väl utnyttjade 25 dollar kan jag säga. I övrigt promenerade vi jättemycket. Men den första dagen åkte vi turistbuss, hela dagen. Och det var verkligen superbra! Man får se mycket, det är folk som bor i New York som jobbar på bussarna, vi hade bland annat en gammal man på sisådär 70 som bott där i hela sitt liv, hans guidning var jättebra. Gillar man inte guiden så hoppar man bara av och tar en buss som kommer några minuter senare. Det känns kanske fånigt, men jag tycker verkligen att turisbussarna är superbra. Bra överblick och man kan avgöra lite om man vill tillbaka dit eller om det räcker med att ha åkt där.
Ett tips när ni handlar i kedjor som Sephora. Köp inte i första bästa butik, särskilt inte om ni bor lite längre upp på Manhattan och är i en butik nere på lower. Det skiljde sig några dollar mellan olika butiker i samma kedja, till fördel för de som låg längre upp i mer bostadsbetonade områden.
Rainbow room, det är INGA JEANS som gäller. En i vårat sällskap blev nekad fast hon var den som var finast klädd av oss alla..(hela, rena, nya mörka jeans och glitter topp)