• Herr Nilsson

Bröllopspenna

Min fästmö och jag funderar över vilken penna vi skall köpa till bröllopet och använda till den gästbok vi inviger på bröllopsfesten.

Jag tycker att det kunde bli fint med en Montblanc Boheme Je t'aime penna. Den är elegant med sitt röda rubinhjärta med svart bakgrund.

Min fästmö tycker att det är vräkigt med en Montblanc och föredrar en Pelikan Solitaire som är utmärkt penna om än lite ordinär eller en Caran d'Ache Hexagon som förvisso är festlig och elegant men som inte är någon kvalitetspenna som de andra.

Vad har ni för bröllopspennor?

• Svar på tråden Bröllopspenna
  • Donna Fortunata

Jag tycker det är toppen av Herr Nilsson att dryfta sina pennfunderingar! Här kryllar det ju av blivande brudar som bemödar sig med detaljer som toalettpapper... Att Herr Nilssons fråga rör sig om en detalj med klass tycker jag inte han ska klandras för! Underbart med god smak!

Förresten blir jag väldigt nyfiken på resten av Herr Nilssons bröllosplaner...

• 20080802

Jag läser, njuter och övar mig i den stora konsten att acceptera att man inte alltid kan skilja sant från falskt...

• C123

ingen som vill ta efter min gås?

• RunAwayBride

C123; har du inte funderat på att vidareutveckla idén och sätta en hel gås på bordet så gästerna själva får välja ut den fjäderpenna de vill skriva med och rycka av den?

• aikidoaasa

Jag vet inte, men varför klanka ner på en kille som faktiskt bryr sig om bröllops bestyren? Vad är det som är så konstigt med att han vill ha även dessa små detaljerna rätt... när vi bli helt till oss med hur brudbuketten ska se och vad den får kosta... eller hur festprogrammet ska se ut och på vilket papper... gästbokens utseende... är inte det "bara" detaljer eller vad? I de trådarna ser jag ingen som klagar över att någon kostar på sig alldeless för mycket...
    Själv tycker jag att det är just en sådan sak som förgyller tillvaron, den kan ju även användas efteråt (om ingen tar den vill säga, den risken finns alltid om man inte kan se till att den sitter fast i gästboken vid tillfället.)
    Det märks när det är en bra penna som man använder att skriva med.

• C123
    RunAwayBride skrev 2008-07-15 22:00:38 följande:
    C123; har du inte funderat på att vidareutveckla idén och sätta en hel gås på bordet så gästerna själva får välja ut den fjäderpenna de vill skriva med och rycka av den?
    Vilken ypperlig idé! Jag ska genast utveckla den...Kanske ska färga gåsen i olika färger, så man får lite att välja på?!
  • RunAwayBride
    C123 skrev 2008-07-18 20:44:04 följande:
    Vilken ypperlig idé! Jag ska genast utveckla den...Kanske ska färga gåsen i olika färger, så man får lite att välja på?!
    Men tänk då på att den måste ju absolut matcha bröllopets övriga färgteman, tänk vilken katastrof om färgnyansen aviker!!
  • Herr Nilsson

Donna Fortunata skrev 2008-07-15 19:39:39 följande:

Förresten blir jag väldigt nyfiken på resten av Herr Nilssons bröllosplaner...
    Gärna!
    Inbjudan gjordes på handgjort papper från Lessebo pappersbruk.
    De gör särskilda bröllopspapper med två hjärtan i vattentryck. Kostar en del men blir mycket tjusigt!

För att det skulle bli extra snyggt, skrev jag inbjudan med en Pelikan OBB-penna. Bruden försåg inbjudningar med rosetter. Utanpå kuvertet gjorde vi sigill i rött lack med sigill vi beställt via nätet. Inbjudningarna försågs på framsidan även med en gummistämpel med två hjärtan. Denna stämpel köpte vi på Panduro eller ebay.

Vi valde frimärken med hjärtan. Vi fick inbjudningarna handstämplade för att slippa maskinpoststämpling. Vi fick göra stämplingen själva men slapp då en stämpel med den lokala loggan för Posten...

Bröllopsakten i en medeltida kyrka i Sydvästra Skåne. Vigselförrättare: En ungdomskamrat till brudgummen.
    Brudnäbbar: brudens två syskonbarn och brudgummens kusinbarn.
    Textläsare: Brudens syster, brudgummens bror och svägerska.
    Förebedjare i vigselbönen: två vänner + brudtärnan.
    Sång i kyrkan: brudens två närmaste vänninnor + inhyrd sångerska. (Ett liv för mig, I rosenrött jag drömmer)
    Musik i kyrkan: intåg: Lorengrin, Wagner och Triumfmarschen ur Aida, Verdi
    Psalmer: 411, 200 och 294.
    Flöjtist till Duvemåla hage (Andersson) och Largo (Vivaldi)
    Middag: En bygdegård hyfsat nära Malmö. Drygt 100 gäster.

Meny: Laxrulle med tre sorters skaldjur, helstekt hjortfilé med honungsrostade rotfrukter, vaniljparfait och amarettomarinerade jordgubbar. Svartvinbärsmoussetårta på mörkchokladbotten.

Ett inhyrt band till dansen.
    Ett dansföretag har lärt mig att dansa vals.

Bruden har, med min medverkan, gjort ett fint häfte till bröllopsfesten. Framställning på tryckeri. Förstasidan på exklusivt papper i ljusgrönt.

Brudbåge och blomsterarrangemang runt om på borden. Ros: Titanic som bruden tycker särskilt mycket om.

Dukning i grön ton. (Enkelt och vackert) Små, gröna, band runt servetten.

Placeringskort på särskilda papper från Lessebo handpappersbruk.

Placeringstavla: för hand eftersom Bröllopstorgets placeringsprogram inte har den kvalitén på texten att den går att kopiera i stor storlek.

Bröllopsnatt på hotell Valvet i Malmö.

Alkoholen inhandlad i danskarnas land.

Brudklänningen sydd av sömmerska.

Bruden köpte skor från Armani i Italien.

Till brudgummen: skor från Church.

Brudkrona i glas.

Brudgummen äger sin egen högtidsdräkt.

Fotograf: Brorson i Malmö, som gör fina svartvita kort. Fotograferingen före vigselakten.

Toaletterna: särskilda bröllopshanddukar från Horred, lavendeldoftljus och lavendeltvål.

Gästbok från Lessebo handpappersbruk. Penna från Montblanc, Boheme, Je t'aime. Mediumstift. Bläck: Je t'aime (Montblanc) i djuprött och med en lätt rosendoft.

Lycka till, Donna Fortunata, med dina bröllopsplaner!
  • Lollick

hihi och vad härlig beskrivning...när blir det av? Ni verkar vara färdiga med allt...

• Lollick

jag är med från malmö, lite sent att lära sig dansa nu va? Var gick du och din brud herr nilsson?

• Lollick

Vi har ett problem med dansen...jag för....riktigt jobbigt tycker min blivande man...

• Herr Nilsson

Det blir fest helgen som kommer!!!

Lollick skrev 2008-07-23 18:35:44 följande:
    hihi och vad härlig beskrivning...när blir det av? Ni verkar vara färdiga med allt...
  • Lollick

åååå lycka till nu...du får skriva och berätta sedan....vad som var bäst och sämst och saker man skall undvika m.m...vad är du mest nervös över nu 1 1/2 vecka innan???

• Herr Nilsson

Lollick skrev 2008-07-23 18:37:42 följande:

jag är med från malmö, lite sent att lära sig dansa nu va? Var gick du och din brud herr nilsson?
    Vi gick på Malmö Dance City. Den danslärare vi hade, Maria, var mycket bra. Jag har tidigare inte dansat så hon hade en tuff uppgift. Men på två lektionspass på vardera två timmar kunde vi stifta bekantskap med vals och foxtrott. Nu har de dock semesterstängt. (Eller så tar Maria igen sig efter en ovanligt svår elev...)
  • Herr Nilsson

Lollick skrev 2008-07-23 18:43:11 följande:

åååå lycka till nu...du får skriva och berätta sedan....vad som var bäst och sämst och saker man skall undvika m.m...vad är du mest nervös över nu 1 1/2 vecka innan???
    Jag är inte särskilt nervös. Vi har planerat det ordentligt. Vi är båda vana att planera och vi har anlitat trygga människor. Vi har förtroende för den krögare som ordnar maten. Därför handlar den största oron idag om vädret...
  • Lollick

Därför ville jag gifta mig i december så slipper man oro...men min Tobbe vägrade.

• Lollick

Vi skall ha dans ute...under tak men iallafall......snacka om oro..samt båttur dagen innan...

• Lollick

Det är värre än fritt fall...(karusellen) men livet skall vara spännande.

Svar på tråden Bröllopspenna