• Herr Nilsson

Bröllopspenna

Min fästmö och jag funderar över vilken penna vi skall köpa till bröllopet och använda till den gästbok vi inviger på bröllopsfesten.

Jag tycker att det kunde bli fint med en Montblanc Boheme Je t'aime penna. Den är elegant med sitt röda rubinhjärta med svart bakgrund.

Min fästmö tycker att det är vräkigt med en Montblanc och föredrar en Pelikan Solitaire som är utmärkt penna om än lite ordinär eller en Caran d'Ache Hexagon som förvisso är festlig och elegant men som inte är någon kvalitetspenna som de andra.

Vad har ni för bröllopspennor?

• Svar på tråden Bröllopspenna
  • lillP

jag skulle bara ta en som är skön att skriva med, eller möjligtvis med lite glitter/färg i

• Herr Nilsson
    lillP skrev 2008-07-13 22:09:01 följande:
    jag skulle bara ta en som är skön att skriva med, eller möjligtvis med lite glitter/färg i
    Jag vill ha en reservoarpenna med M-stift. Det är smidigt att ha en penna som accepterar bläckpatroner (gärna i europeisk standard så att man kan byta till flera olika färger. På bröllopet ämnar vi ha Montblancs rosenröda Je t'aime-bläck som även har en lätt rosendoft).

Jag tycker att min fästmös förslag att köpa en Pelikan har den svagheten att det är svårare att byta färg och att bläcket torkar.

Är det någon annan som redan köpt en reservoarpenna till bröllopet?

Vilket bläck väljer ni?
  • 20080802

Vi funderar på att hyra in en professionell kaligraf så kan gästerna diktera sina hälsningar för henne/honom. Man vill ju inte gärna att det ska se ut hur som helst i gästboken!!!

• C123

vi har varit ute på en bondgård och sett ut en gås till bröllopsmiddagen. Den finaste gåsfjädern ska vi använda som penna för gästboken som är inbunden i finaste läder. Som bläckhorn ska vi använda en äggkopp som vi tog med oss hem från vår första gemensamma hotellweekend i Italien.

• jessko

20080802 > Vilken smart idé! finns sådana att hyra in?

• lillP

Ah, då förstår jag. Montblanc-patroner brukar dock vara svåra att få tag på i Sverige, men ni kanske är mest utomlands?

Nu vet jag inte vad just den Mont Blanc som ni ska ha kostar, men de brukar ligga rätt högt i pris. Parker har reservoarpennor från ca 200kr och uppåt och Cross billigaste ligger på ca 600kr. Deras patroner brukar vara lätta att få tag på.

Kanske kan ni ge gästboken en rosendoft istället?

Herr Nilsson skrev 2008-07-13 22:18:12 följande:

Jag vill ha en reservoarpenna med M-stift. Det är smidigt att ha en penna som accepterar bläckpatroner (gärna i europeisk standard så att man kan byta till flera olika färger. På bröllopet ämnar vi ha Montblancs rosenröda Je t'aime-bläck som även har en lätt rosendoft).Jag tycker att min fästmös förslag att köpa en Pelikan har den svagheten att det är svårare att byta färg och att bläcket torkar.Är det någon annan som redan köpt en reservoarpenna till bröllopet?Vilket bläck väljer ni?
  • lillP

Just det, Sheaffer är ett annat alternativ. Har varit borta från den svenska marknaden ett tag men är påväg tillbaka. Vet att de har olika färger på sina patroner. Själva pennorna finns i olika prisklasser. Vet att de bla har ett paket med penna och flera olika färgpatroner i. Pennan som medföljer är dock inte så snygg...(plastig).

• chamor

O käre tid Det här var den mest ambitiösa tråden jag sett på BT!

• tolonta

Jag köpte marinblå tuschpennor för 10 kr/st i bokhandeln...

Men så ska inte vi ha någon gästbok heller, köpte även vykortsstora vita kort, som folk får skriva någon liten hälsning på. Den scannar vi sedan och så tar vi med allt i den fotoboken vi gör. Originalkorten tror jag inte ens jag kommer spara...

• Miss Blue

HÅller med!
    Jag köpte två pennor på bokhandeln för 25kr/st (en i reserv utifall någon lägger av...)

chamor skrev 2008-07-14 08:59:07 följande:
    O käre tid Det här var den mest ambitiösa tråden jag sett på BT!
Svar på tråden Bröllopspenna