• trampetroll

    Varför skulle jag byta efternamn?

    Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

  • Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Waersta

    Jag vill byta efternamn för att jag vill heta samma namn som mina barn och min man.
    Jag tycker inte att det är en stor grej, vi har aldrig diskuterat det utan jag sa att jag ville byta.
    Vilket vi redan gjorde klart när vi fick barn..

  • EnaOline

    du behöver inte byta efternamn, jag ska byta efternamn inte för att jag ska offra mig utan för att jag vill. Min sambo sa att han skulle kunna tänka sig att ha mitt efternamn men jag tycker hans är mycket finare... Men jag förstår ditt resonemang.

  • EnaOline

    på vilket sätt offrar du dig som tjej när du väljer att byta efternamn?

  • la esposa

    jag har kvar mitt eftrnamn.. När vi fick barn bestämde vi vad de skulle heta och det blev mitt efternamn och ahns som mellan namn. S nu heter vi mitt efternamn och hans som mellannamn. JAg kunde inte tänka mig byta då min släkt är de enda som heter det i sverige.

  • 20080802

    OM du inte själv verkligen vill det eller din blivande verkligen önskar det så ser ja gabsolut ingen anledning till att du skulle göra det.

    och JA jag förstår precis vad du menar!!

  • Ankan80

    Min m2b har också ett ovanligt efternam och han kallas tom för det. Mitt är ett son-namn så jag vill gärna byta.
    Kunde likagärna varit tvärtom.
    Vi vill heta samma iaf.

  • Hvidbrud

    Innan ville jag byta namn, men nu vet jag inte riktigt. Tycker om mitt namn och jag använder det i arbetet också.. KAn inte bestämma mig. Min blivande sa att vi kunde ta båda namnen båda två, och det gillade jag, men nu vill han inte det mer...
    Har också tänkt på barnen, men det kan vi ju ta stälning till då. I min blivandes kultur brukar inte kvinnan byta namn ens, så det är bara min egen kultur som skulle bli lättare. I don't know... Vi har 16 dagar på ocss att bestämma.

  • 20080301

    Mina barn har deras pappas efternamn så därför spelar det mig ingen roll om min man tog mitt namn eller jag hans. Men jag valde att ta hans för hans barn har samma namn som han har. Och för att slippa ha 3 namn på ytterdörren

  • chamor

    Det har nog med att göra att du har det vanligare namnet. I vårt fall, när båda har ovanliga namn så är det många som undrar vem av oss som ska byta..

  • ingenjörsbruden

    Nä byt inte efternamn om du inte vill......

    Jag ska ta min m2b´s efternamn, dels för att det är ovanligt o dels som Waersta nämnde...för att heta samma som barnen.

    Men jag vet par där de inte har bytat efternamn.....Tjejen sa att men jag är ingen Andersson......jag är en Jönsson.....inte för att jag förstod så jättemkt eg men ändå! Man har ju ändå haft sitt efternamn i 20-40 år så det är ju ganska inarbetat...

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?