• trampetroll

Varför skulle jag byta efternamn?

Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

• Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Tooticki

Jag förstår ditt resonemang och vi reagerade också på när folk frågade mig "Vad ska du heta då?" Då brukade min man svara "Jag?!" vilket ledde till att folk blev lite obekväma, sedan sade han "Jag tar Jennys efternamn" med ett stort leende.

Jag ville inte byta, jag älskar mitt efternamn, men det var heller inte viktigt för mig att vi hette samma, min man ville däremot att vi skulle ha samma efternamn och självklart blev jag glad att han bytte.

Du kanske ska bortse från genusperspektivet och vilket som är vanligast och bara fråga dig själv "Gillar jag hans namn bättre än mitt eget?". Kan du svara på det vet du också hur du ska göra.

Lycka till!

• tolonta

Hur jämlikt går det att få det om en ska byta? Och vad är jämlikhet i frågan?

Jag tycker inte att mitt beslut att ta hans efternamn är ojämlikt på något sätt, vi har gemensamt fattat beslutet att ta hans efternamn. Vi var överens om att vi ville ha samma namn. Mitt namn var mer ovanligt, men det var ändå ett -sson namn. Jag tar hans namn för att han inte ska få samma namn som min kusin (jämnårig, bor på samma lilla ort) och för att jag aldrig har kallats mitt efternamn som smeknamn, det har han. Så jag offrar mig inte på något sätt.

Att folk frågar om du ska byta är väl för att det historiskt sett är vanligast. Å andra sidan är det ju ett steg framåt för "jämlikheten" att folk frågar, tidigare var det ju en självklarhet att man tog mannens namn.

• PatricSusanneS

Hej...
    Ser själv inte byte av efternamn som en jämlikhets-grej.
    Jag själv har ett vanligt namn, Olsson, fått det plus ett mellannamn via tidigare gifte. Då hette vi alla lika i familjen.
    Nu tycker jag att Olsson inte klingar lika fint som min blivandes Segerstav, som bara 7 st heter i Sverige.

Jämlikhet för mig är när båda gör det de vill o är bra på.
    Sen det som inte är lika "kul" att göra får man dela upp.
    Allt sånt där löser sig med rätt person, så har det varit för oss iaf. Vissa saker kanske man inte rent fysiskt klarar av o då får den andre fixa sånt.

Att den ene byter efternamn är mer att man ska heta likadant för i mångas ögon känns det som pricken över i:et. Samhörighet... ler.
    Hade jag hetat något ovanligt skulle jag troligen inte vilja byta.

• 20080802

Ankan80: Ja det kanske kunde varit tvärtom eller så skulle det inte det... Har flera tjejkompisar som jag uppfattar som väldigt jämställda och medvetna som bytt bort fina efternamn mot tråkiga (ursäkta!!) sonnamn. Deras jämställda moderna killar blev plötsligt grottmänniskor och kunde inte tänka sig heta ngt annat än Eriksson och tjejerna tyckte att okej då vi vill ju heta samma och det är väl inte så viktigt för mig.
    Helt fascinerande faktiskt!! Jag förstår TS precis!! Att jag sedan själv väljer att ändå byta är en annan historia! Men jag byter faktiskt bort ett sonnamn.

ojämlikheten ligger i att vi trots en jämställd namnlag ändå är så djupt rotade i att kvinnan ska byta och därmed förstås avsäga sig en del av sin tidigare identitet.

• trampetroll

Jo, det är ju det att jag inte vet om jag vill. Jag hade tyckt att det var lite fint liksom men hittar inget starkare skäl än det och det tycker jag är svagt för mig för att byta. Det jag menar är att jag inte förstår varför just jag "förväntas" byta efternamn bara för att jag är tjej och då tappar jag lusten ännu mer. Innan folk började förvänta sig detta av mig att jag ska göra det var jag ganska inställd på att göra det men ju mer jag tänker på det desto mer stör jag mig på det. Jag har alltid varit sådan att jag tappar lusten för att göra saker och ting om folk förväntar sig det av mig för att jag är tjej eller liknande.

• EnaOline

TS jag förstår inte att folk frågar om sådant överhuvudtaget, ingen har frågat mig om efternamnet... Följ ditt hjärta och skit i vad andra säger/ tycker...

• EnaOline

jag skulle ärligt talat reagerat som dig TS om folk hade förväntat det av mig, då hade jag (är så envis) sett till att antingen behålla mitt eller få sambon att byta..

• EnaOline

men saken är den att jag behöver inte övertala eller få sambon att byta, han bryr sig faktiskt inte om han kommer att heta mitt sson efternamn eller om vi ska heta något helt annat än bådas efternamn, skönt!

• trampetroll

Ska iväg en stund men kommer tillbaka och fortsätter diskussionen!
    Tack hitills för alla snabba svar vill bara påpeka att jag tycker precis som 20080802 och att jag inte ser att tjejr som byter efternamn som ojämlikt, det är inte det jag menar utan mina argument är mer som 20080802.

• 20080802

Ännu några ord om jämlikheten. Det handlar om ojämlikhet när det finns samhällsmönster som påverkar oss utifrån vilket kön vi har. Vi diskuterar oss kanske fram till en lösning som vi båda är nöjda med men samhällsstrukturen påverkar ändå vad vi kan tänka oss att vara nöjda med. Det är inte på individnivå utan på systemnivå, om ni ursäktar en smula feministisk argumentation. Om ni skulle titta på statistiken (kolla bara i bekantskapskretsen) så upptäcker ni snabbt att det är otroligt mycke tvanligare att tjejen tar killens namn än tvärtom. Och det kan ju knappast vara så att killar har ovanligare namn än tjejer överlag???

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?