• trampetroll

Varför skulle jag byta efternamn?

Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

• Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Jonna83

Vi ska behålla vårat efternamn. En diskussion som gått hett här hemma. Han vill att jag ska byta till hans eftersom han är "gammeldags" på den punkten.
    Jag anser att det snarare handlar om stolthet. Kvinnan SKA ta mannens efternamn juh, typ..

Hans är ett ganska vanligt efternamn o mitt är ett väldigt ovanligt släktnamn. Men han ska minsann föra sitt efternamn vidare *aahh* Så nu behåller vi de efternamn vi har sen innan. Jättetråkigt tycker jag men jag byter inte bort mitt efternamn pga hans manliga stolthet.

• T3ZZ

Min kusin tog brudens efternamn. Hans pappa blev inte så glad. Men min kusin ansåg att brudens namn var bättre.
    Själv vill ja ta mannen namn.

• Duchess

Vi hade varsitt vanligt -sson efternamn innan vi gifte oss. Vi ville gärna heta samma sak (även om vi är överens om att man är lika gifta oavsett vad man heter).

Lösningen för oss blev att maken tog sin mammas flicknamn några månader innan vigseln, sedan tog jag hans nya efternamn när vi gifte oss. Det efternamnet har mindre än 30 personer (alla är släkt), så det känns roligt att markera att vi hör ihop med den "klanen"

En av makens bröder har också tagit det efternamnet, och på lördag utökas klanen med ytterligare en person då svågern gifter sig med sin sambo. Kul!

• Liniz

Vi gör som Duchess, tar ett "gammalt" släktnamn så blir det nytt för oss båda. Eftersom vi båda har son-namn och vi ville heta något helt annat kändes detta kanon för oss! Håller med att det är förlegat att man måste ta mannens namn. Jaga förstår ditt dilemma. Men det är klart, det är ju viktigt att man kommer överens. Annars kanske bättre att båda behåller sina gamla... Lite tråkigt tycker jag.
    Lycka till!

• FruFordell

Min m2b har ett ovanligt efternamn, finns bara 40 st i Sverige som har det, medans det finns drygt 9000 st som har mitt efternamn, så därför väljer vi hans namn. Hade mitt varit ovanligare så hade vi säkert tagit det.

• Stjärnblomma

Jag tänkte inte ens tanken att byta bort mitt efternamn. Det är bara min lilla släkt som heter så, och jag vill att mina barn (som nu har sin pappas ganska krångliga namn) ska kunna byta till det om de skulle vilja det i framtiden, de har redan pratat om att kanske göra det (de är stora). Min mans namn är inarbetat på hans jobb, det skulle varit lite dumt för honom att byta. Jag är inte i samma situation, men behöll mitt alltså ändå.

Däremot tog jag min mans namn som mellannamn för det känns kul att ha det som samhörighetsmarkör. Det funkar ju trots allt ännu så, även om det inte alls är lika strikt som förr, annars skulle vi väl inte ge våra barn våra efternamn? Kanske även det kommer ändra sig i framtiden?

• blommisen

Om du gillar hans namn så tycker jag du ska byta, om du inte gör det så skit i det.

Jag väljer min m2b för att han har ett ovanligare, jag har ett trist son namn

men jag skulle aldrig ens tänka på jämnlikhet el inte, det handlar det ju inte om

• Sebastiána

Jag känner samma sak. I vårt fall är nog mitt lite mer ovanligt, men ganska vanligt ändå.

Men det är liksom JAG. Jag är också irriterad över att alla undrar om/när jag ska byta efternamn. Jag vill faktiskt inte. Och M2B vill inte ha mitt - han är lite gammaldags och kan inte tänka sig att ta fruns efternamn. Så för oss blir det antingen att båda behåller sina namn eller att båda byter till ett helt nytt påhittat efternamn.

Det sista alternativet är en kompromiss som jag egentligen inte gillar dels eftersom jag förknippar mig själv med både mitt för- och efternamn, dels eftersom många sådana påhittade efternamnen kan verka lite framkrystade och ibland också fjantiga.

trampetroll skrev 2008-07-03 13:53:31 följande:
    Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?
  • EnaOline

ska man behöver byta efternamn för att man ska visa omvärlden att man hör ihop, räcker det inte att man är gift? Konstiga rgument till varför man väljer att byta efternamn, det där med att man har ett vanligt namn och vill byta till mannens, det lär ju finnas par som har lika vanliga -sson efternamn, var händer då? Tar man det som är minst vanligast? Kollar man med folkregistret vilka som heter minst det efternamn och sen tar man det? Näe jag tycker att man ska göra som man vill och känner man sig osäker så ska man inte göra det. Jag hade inte blivit glad om något hade lagt sig i vad vi ska eller inte ska heta i efternamn? Vi ska faktiskt testa detta på vårt bröllop, vi ska ha frågor om brudparet, sedan ska ena fråga Lyda som så: Vad kommer paret att heta i efternamn? Då tog vi hans efternamn, mitt efternamn och ett helt nytt efternamn, ett utländskt efternamn, min pappa kommer från ett annat land, men jag har min mammas efternamn, det ska bli så intressant!

• EnaOline

förresten som jag tidigare har skrivit, jag ska ta hans efternamn. Han ville ha mitt, men jag ville ha hans, hihi (Han har ett fint adelsefternamn)

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?