• trampetroll

Varför skulle jag byta efternamn?

Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

• Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Kakan Mascha

Då jag har ett ovanligt efternamn har jag fått frågan om min blivande ska byta till mitt. Men de är från de jag känner!

Bytt om du vill, bytt inte om du inte vill.
    Skit i alla förutfattade meningar.
    Men inte kan du väl låta bli att göra som du vill bara för att?

• trampetroll
    jennyfer skrev 2008-07-03 14:30:11 följande:
    Tja, här svarar du väl själv på din egen fråga.
    Jo men det är ju just det! Jag kan ju inte byta efternamn bara för att det hade varit lite kul liksom alltså för mig måste jag ha ett starkare skäl liksom.
  • trampetroll

Kakan Mascha skrev 2008-07-03 15:57:51 följande:

Skit i alla förutfattade meningar. Men inte kan du väl låta bli att göra som du vill bara för att?
    Åh vad bra sagt! Det är just det jag fundrerar på att jag nog kanske hade velat det men just för att det liksom oftare är tjejen som ska göra det så känner jag att jag måste försvara mig om jag skulle byta efternamn liksom. Och då har jag ju inga starka skäl heller för jag kommer ju inte på varför jag eventuellt skulle kunna tönka mig att byta mer än att det hade varit "kul" och det går inte (för mig alltså måste jag ha ett starkare skäl).
  • trampetroll

Mina funderingar örjade med att jag träffade en gammal bekant som skulle gifta sig. Vi började prata om våra bröllop och då frågade hon om jag skulle byta efternamn. Då sa jag, att jag tror att jag ska det. Då sa hon att ja, det måste man ju nästan. Och då blev jag nyfiken och frågade hennes varför hon känner att hon måste göra det. Ja men en måste ju byta efternamn sa hon då.
    Och då sa jag att jag anser inte alls att någon i paret måste byta efternamn överhuvudtaget men varför känner just du att du ska byta efternamn. Och då sa hon att hon och hennes partner inte ens hade diskuterat det, det var bara så att hon skulle byta efternamn "för så gör man ju".
    Då gick jag igång där med åsikter om jäåmlikhet osv och då frågade hon mig varför jag själv skulle byta eftrenamn. Och det var där jag blev lite ställd för jag anser inte att mina egna argumnet är bra nog att bara för att min pojkvän vägrar att byta och hans namn är ovanligt så varför ska jag byta då? Det känns liksom inte som om dte är starka skäl nog för mig.

• tolonta

Det skälet jag har till att någon av oss skulle byta efternamn är att jag vill att vi ska ha samma namn, och att våra ev. barn ska ha samma namn (och bara ett namn!).

Hade vi inte velat ha ett gemensamt namn i vår familj hade vi lika gärna kunnat behålla våra efternamn.

• flowerrose

Folk har inte tagit för givet att jag ska byta namn i min omgiving, däremot är det många som frågar OM vi ska byta namn.

Jag har ett ovanligare namn. Min m2b har en son sen tidigare som har hans namn (sen har vi två gemensamma som heter mitt namn) och om jag tar hans namn och våra gemensamma barn också så heter vi alla samma sak och blir verkligen familjen XX vilket är viktigt för mig.

Det handlar väl om tycke och smak...

• Garonne

Jag känner igen detta, och är lite irriterad på min sambo, och hans kompisar... Han har ett mycket vanligt och, i mitt tycke, fult efternamn. Jag har ett ganska vanligt, men mycket finare efternamn. Han ville inte ta mitt namn, men gick efter ett tag med på att byta till min mors namn som ogift. Ett väldigt fint och ovanligt namn som är på väg att försvinna helt. Efter en helgresa med grabbgänget kom han hem och var helt plötsligt tvärsäker på att han inte ville byta namn. Senare kröp det fram att kompisarna talat om för honom att om han bytte så var han en toffel... Han brukar inte vara så lättpåverkad, men när han redan tvekade så tippade det väl över när han blev pressad.

Vi har nu bestämt att behålla våra egna namn, och kommentarerna jag får från folk är i stil med "du kan ju alltid byta senare" Varför JAG?! Är det inte mer logiskt att HAN byter bort sitt fula namn som han delar med åtskilliga tusen andra svenskar? Grr...

• 090208

Ha samma namn for att man vill "hora ihop" tycker vi ar... bullsh*t... I dagens samhalle behover man ju inte ens gifta sig for att ha familj och hora ihop.

Min man har det vanligaste efternamnet man kan ha- i Pakistan. Men jag vill heta samma som mannen i mitt liv (pappa) och ser ingen poang alls med att byta. I Pakistan sa ger man barn efternamn som man ger fornamn, man valjer nat som man tycker ar fint bara.

Sa nar det galler barn blir det latt for oss: Vi vill inte att dom ska vara varken svennar eller svartskallar utan att folk ska fraga om deras mixade namn. Ar ju en bra kompromiss for oss oxa, svenne-fornamn och svartskalle-efternamn och tvartom.

Sa inte ens for barnen spelar det nan roll for oss, vi kommer ju alla anda hora ihop!
    Min man hade nog blivit lite *naaw* om jag tog hans namn, men inget han begart eller bett om.

=>Daremot sa ser jag en poang med att han skulle kunna ta mitt efternamn, vi ska ju anda bo i invandrar-fientliga Svedala i framtiden...

• 090208

Garonne- Jag blir sa forb... Orkar inte med sant dar karl-skitsnack. Och ojamnstallda manniskor med sina dumma kommentarer. Ta tillfallet i akt att frasa mot folk, skulle jag ha gjort...

anne pa gronkulla- Good point!

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?