• trampetroll

Varför skulle jag byta efternamn?

Jag undrar om någon mer brud därute står i valet och kvalet med att byta efternamn. Först var jag ganska inställd på det men nu har jag nästan helt bestämt mig för att inte göra det. Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul. Men som stark förespråkare för jämlikhet så känner jag lite varför ska alltid tjejen förväntas byta efternamn för? Varför frågar alla jag möter när vi pratar om bröllopet om jag ska byta efternamn men aldrig min kille? Varför ska jag som tjej alltid få offra mig? Jag ser egentligen inte efternamnsbytet som en stor grej men ju mer jag tänker på det desto mer känne rjag mig kluven för jag vill liksom inte hamna i den kategorin heller Är det någon som förstår vad jag menar?
    Alltså jag har inget emot att byta efternamn men varför ska jag göra det?

• Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?
  • Fröken förväntan
    chamor skrev 2008-07-03 14:01:56 följande:
    Det har nog med att göra att du har det vanligare namnet. I vårt fall, när båda har ovanliga namn så är det många som undrar vem av oss som ska byta..
    För oss är det likadant. Vi är ensamma omvåra namn båda två! Men jag har VALT att byta namn och gör jag det för att jag vill och inte för att någon förväntar sig det. Men visst, traditionellt sett så har ju kvinnan tagit mannens namn och jag blev faktiskt lite häpen häromveckan när jag och min blivande var i en butik i bröllopsärenden. Expiditen (en man i 60-årsåldern) frågade efter mitt namn (jag skulle skriva på något) och säger sedan: "ja men inte så länge till nu då", som en kommentar om att jag väl SKA byta namn när jag gifter mig. Men det var första gången någon förväntade sig det så det är väl delvis en generationsfråga.

Och varför du ska byta efternamn? Tja, för att du vill. Annars ska du inte göra det tycker jag. Jag byter för att jag vill heta som min sambo (och förhoppningsvis våra framtida barn) och han ville inte byta... men han eller någon annan har aldrig sagt att jag måste eller borde byta.
  • Ankan80

Nån kanske skrivit det...men det "bästa" är kanske om båda byter till ett helt nytt efternamn.

• Tooticki
    20080802 skrev 2008-07-03 14:10:00 följande:
    Ännu några ord om jämlikheten. Det handlar om ojämlikhet när det finns samhällsmönster som påverkar oss utifrån vilket kön vi har. Vi diskuterar oss kanske fram till en lösning som vi båda är nöjda med men samhällsstrukturen påverkar ändå vad vi kan tänka oss att vara nöjda med. Det är inte på individnivå utan på systemnivå, om ni ursäktar en smula feministisk argumentation. Om ni skulle titta på statistiken (kolla bara i bekantskapskretsen) så upptäcker ni snabbt att det är otroligt mycke tvanligare att tjejen tar killens namn än tvärtom. Och det kan ju knappast vara så att killar har ovanligare namn än tjejer överlag???
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • skille

Min m2b skifter til mitt navn, da mitt etternavn er uvanlig mens han heter larsson... jeg kan aldri bli en larsson

• 20080802

trampetroll och Tooticki: Vad härligt att min argumentation går hem!! Det är roligt att få lite bekräftelse inte bara på snygga klänningar och bra menyförslag utan även på förmågan att formulera sig...

• jennyfer
    trampetroll skrev 2008-07-03 13:53:31 följande:
    Jag har ett ganska vanligt efternamn medan min kille har ett mer ovanligt så det hade ju varit kul.
    Tja, här svarar du väl själv på din egen fråga.
  • 31 maj 2008

Åååå, vilken skön diskussion och vad härligt att det är andra tjejer som tänker på det! Trampetroll, Tooticki och 20080802 - jag håller helt med er!

Vi hette redan samma, men även jag har fått frågan - vad ska du heta sedan? Det är det jag tycker är tråkigt, att det tas för givet att tjejer ska byta namn.

• fitforfight

Min man tog mitt efternamn för jag vägrar byta Dom flesta antar dock att jag tagit hans namn .

• slävik

jag och min blivande ville heta samma efternamn för att visa att vi hör ihop och för att det kommer vara en sån mysig känsla av sammhörighet, herr och fru XX. nu råkade det vara så att jag hade ett väldigt fint namn medans killen hade -son namn, så det var egentligen ingen diskussion om vems vi skulle ta (mitt då ). folk frågade mer "vem av er ska byta namn?". och hade alla frågat vad jag skulle byta till hela tiden så hade jag blivit svin sur. så jag förstår egentligen, men att vägra byta bara för sakens skull för att man är envis och motsträvig förstår jag inte alls. äh orkar inte skriva mer, sitter här och kör pekfinger valsen och det tar så lång tid att jag glömmer hela mitt resonemang innan jag hunnit skriva det glöm allt, jag bara svamlar

• tolonta

Jag har inte upplevt att folk tagit för givet att jag ska byta, elelr ställt frågan på det sättet, utan mer allmänt "hur gör ni med efternamn"...

Svar på tråden Varför skulle jag byta efternamn?