OT bensinuppror
Detta hör ju inte till ett bröllop men tänkte ändå säga det här.
Den 23-26 maj är det protest mot bensinpriserna så då ska man inte handla eller köpa bensin på mackarna. Nu får det vara nog.
Detta hör ju inte till ett bröllop men tänkte ändå säga det här.
Den 23-26 maj är det protest mot bensinpriserna så då ska man inte handla eller köpa bensin på mackarna. Nu får det vara nog.
hmm kanske men då har vi även lägre lön på landsbygden. allt sånt har ju med vad man har för snittlön på området. stortäder tjänar mer för samma jobb som på landet men det skiljer sig i lön.
'Oj det blev rörigt men att enbart säga att man har lägre hyra då har man råd med bensinhöjningar det stämmer inte. åra löner är baserad på vad det kostar att bo i kommunen
Kärlek ger näring åt själven: Jo, för "vi" har flyttat på oss. Tro mig, det gick INTE att leva i Norden under istiden.
valkyriana: att äta ekologiskt och närproducerat är ett mycket bra sätt att minska sitt personliga bidrag till växthuseffekten. Att undvika nötkött och äta mer vegetariskt likaså. För att inte tala om att skippa Thailandsresan... (fast det vågar jag knappt skriva i det här forumet). Och visst är det så att man nu börjar inse att etanol INTE är något hållbart alternativ tyvärr. Vi får hoppas att det kommer bättre snart. Tror också på hybridbilar som en övergång.
Ska alla bo i storstäderna då? Eller ska man behöva flytta för att bensinen blir för dyr? Riva upp barnen från skola och vänner?
Jag tycker ändå på något sätt att hela sverige ska hållas levande.
håller med dig där. det skulle ändå inte funka om alla på landet kom till storstäder. det finns ju för fanken inte ens bostad till alla som redan bor där.
valkyriana: håller med om att det är ett problem, men man löser inte det genom att blunda för det andra. Hoppas att politikerna ska lösa denna "fördelningspolitiska" fråga.
Det finns ju bilar som går på vätgas. Kostar en miljon i dagsläget. De släpper enbart ut rent vatten, men jag har ingen aning om hur det påverkar miljön att producera fram rent vätgas.
Energin måste ju komma någonstans ifrån- Så enkelt är det ju....
Jag har heller aldrig fått det intrycket att för mycket människor på samma ställe är miljövänligt.
jag tycker att en stor del man kan bidra med är att inte resa så ofta. Bilarna släpper ju ut ett piss i havet i jämförelse.
Sen är det så att de som bor på landet MÅSTE pendla och då kan inte bensinen vara så dyr. Jag tycker det borde finnas en lösning på det där, att de som bor mitt i stan och kan använda sig utav kollektivtrafik, ska få mer förmåner att använda det, samt skattereducering till de som måste pendla med bilen.
Sen blir jag så arg att sverige måste vars först med allt, om inte tex tyskland hakar på gör det ingen skillnad, det är ju de stora länderna som måste gå först, lilla sverige skiter väl de i fullständigt.
Här! Jag har precis beställt den här boken (100 sätt att rädda världen), hoppas att jag kan göra någon nytta efter att ha läst den!
(39:- för boken och 10:- för miljöfrakt)
www.adlibris.com/se/product.aspx
Aleta - Heja!
Sweetsun - Håller med om att man med andra politiska styrmedel (exempelvis skattesubventioner) kan korrigera de orättvisor som uppstår för dem som har större behov av bilen. Redan idag får man ju göra avdrag för bilresa till arbetet eller hur!?
Håller inte med om att det inte spelar roll vad Sverige gör. tycker inte att vi måste vara först, men det är lättare att påverka vad jag själv, min familj, mitt land gör än hur Indien eller Tyskland ska bete sig, inte sant. Måste något göras så måste det och sannolikheten att andra gör mindre för att vi går före är minimal medan den är ganska stor att vi faktiskt inspirerar några andra till att hänga på. Men visst, i Sverige kan vi kanske göra mer genom att fundera på hur vi ska lösa energifrågan i Afrika eller hur vi hjälper en miljard kineser till högre levnadsstandard utan att stjälpa jordklotet, än genom att halvera vår bilkörning. Men måste vi välja??
klart vi ska se till oss själva i första hand, men jag tänker i större samanhang.. som tex bensinskatten och utsläppskatter o.s.v. Måste vi dra upp våra skatter så nåt vansinnigt som "förebild"?
Jag menar, när de klagar på att korna (!) fiser för mycket och att det ger utsläpp? jag menar, hallå regeringen, kanske de kan sluta resa utomland 4ggr/år först??
Ska man börja dra ner på de naturliga utsläppen som funnits i miljoner år???
JAg tycker man ska begränsa ocksa resandet, att man inte får resa mer än 1ggr/år om det inte beror på studier eller jobb.
Sen blir jag galen på alla som bor i stan som tar bilen till afären, till träningen, till restaurangen, alla som säkert kan ligga inom ett par km avstånd!
Sen det med att bo på landet, det är dyrt att bo där! Högre matpriser (små affärer), långa resor med bil, nuförtiden högre fastighetsavgift, längre resor till evenemang, skolor och dagis i vissa håll.
Håller mig ifrån besinmackarna dom datumen :)
Sweetsun: håller med om lånresorna och vardagsbilismen i städerna. Det där om kor som fiser är ju lätt skrattretande men definitivt inte försumbart och definitivt inte "naturligt" så tillvida att vi i dagsläget har ofantligt många fler nötkreatur på jorden än för bara 100 år sedan. ÄT MINDRE NÖTKÖTT!!!
Den är knivig, bränslefrågan. Olja är billigt, finns i relativt stora mängder och är energirikt nog att driva fordon som bilar, flygplan, bussar etc utan problem. Alternativen finns liksom inte. Biobränsle i den omfattning som behövs skulle enligt de uppgifter jag sett kräva att vi odlade upp ett område stort som Sydamerika enbart för bränsleproduktion, och det går ju inte riktigt (och alla maskiner som behövs för avverkning, framställning etc skulle antagligen göra av med två liter diesel per liter framställt biobränsle, och det gör ju det hela ännu mer poänglöst).
Det är vad jag HÖRT i alla fall, har ingen källa att länka till. Men oljan är svårersättlig.
Om nuvarande regering satt som mål att sänka skatteuttaget (vilket är rimligt, ca 80% av de pengar vi tjänar går faktiskt till skatt) så är väl kanske skatten på bensin ett bra ställe att börja på? Själva bensinen kostar ju knappt något alls, det mesta man betalar per liter går ju till Anders Borgs skattkista.
Det har säkert behandlats tidigare i tråden, men gick inte KD till val på att de ville sänka bränsleskatten?
De snackar om en levande landsbygd men vad ska man göra när de drar in bussturer.....jo ta bilen...tror inte min gubbe vill cykla el.gå till jobbet...det är 3 1/2 mil tur o retur...o tågen går inte så pass tidigt så att han kan åka med den ....vi behöver bilar och vi behöver bensin hur vi än vrider o vänder på oss.....o för dom som är rörelsehindrade finns det inget annat alternativ.....dom skulle inte komma utanför dörren annars......det är inte meningen att de äldre o rörelsehindrade ska behöva isolera sig i sitt hem bara för att bensinen blir dyrare......bensinen är inte så dyr o bensinen är inte den största boven till förstörelsen.....det är industrier(främst från gamla öst o baltstaterna o tyskland), flygplansbränsle(de dumpar bränslet under flygning),skövlingen av regnskog mm.....bilarna står bara för nån promile o dieseln är värre än bensinen.