• pojomo

OT bensinuppror

Detta hör ju inte till ett bröllop men tänkte ändå säga det här.
    Den 23-26 maj är det protest mot bensinpriserna så då ska man inte handla eller köpa bensin på mackarna. Nu får det vara nog.

• Svar på tråden OT bensinuppror
  • 20080802

jag tänker INTE skriva på något uppror utan tycker att det ska kosta mycket att släppa ut koldioxid. Pengar är ett av de mest effektiva styrmedel vi känner till förändrade vanor är ett måste om vi ska ha en chans att minimera de enorma katastrofer som den globala uppvärmningen kommer föra med sig.

• pojomo

bensinen i sig kostar ju inget utan det är ju skatten som är otroligt hög. Och på landet funkar det inte med en bilpool. Vi som pendlar 19 mil till jobbet KAN inte välja miljövänligt mer än vilken sorts bil då, för kollektivtraffik fins inte ute i buschen

Lakritspuck skrev 2008-05-21 10:56:18 följande:
    Men det kostar väl vad det kostar med bensin? Eller vill ni att det ska subventioneras på något sätt?Jag är emot en generell subvention; däremot för kollektivtrafik och carpools skulle det kunna vara rimligt eftersom folk då styrs till att åka mer miljömedvetet.
  • Tooticki
    20080802 skrev 2008-05-21 11:05:20 följande:
    jag tänker INTE skriva på något uppror utan tycker att det ska kosta mycket att släppa ut koldioxid. Pengar är ett av de mest effektiva styrmedel vi känner till förändrade vanor är ett måste om vi ska ha en chans att minimera de enorma katastrofer som den globala uppvärmningen kommer föra med sig.
    Det har du alldeles rätt i. Men vad gör regeringen för att hitta nya lösningar? De bygger INTE ut kollektivtrafiken.
  • mammahjärtat

Lite OT men tänk på att "miljöbilarna" orsakar svält i fattiga länder.. Alla medaljer har sin baksida!
    Jag tänker i all afalla inte handla/tanka 23-26/5. Man kan inte driva människor till att sluta köra bil när det inte finns några hållbara alternativ!!!

• Lövings

Bra sagt!

mammahjärtat skrev 2008-05-21 11:09:57 följande:
    Jag tänker i all afalla inte handla/tanka 23-26/5. Man kan inte driva människor till att sluta köra bil när det inte finns några hållbara alternativ!!!
  • Tooticki
    Lite OT men tänk på att "miljöbilarna" orsakar svält i fattiga länder.. Alla medaljer har sin baksida!Jag tänker i all afalla inte handla/tanka 23-26/5. Man kan inte driva människor till att sluta köra bil när det inte finns några hållbara alternativ!!!
    Det är ju just det som är poängen med att de borde satsa på hybridbilar, de går ju på energi och lite bensin. De går säkert att utveckla i all oändlighet till att bara gå på energi. Bara regeringen trycker på och subventionerar forskningen.
  • Jessica o Daniel

Jag fattar inte hur de kan fortsätta öka bensinprisserna när det inte finns något annat miljövänligt alternativt, Etanol var ju tydligen väldigt dåligt mot de som bor i de länderna där de producerar det,sen så för att få hit etanolen behövs de ju medel som inte är miljövänliga (körs väl hit med fartyg som går på råolja) sen diesel släpper väl ut mindre,men sen har de ju höjt priset på det ändå o sen så är skatten väldigt hög på de bilarna.
    Jag skulle gärna åka miljövänligt,men då får de komma på någon hållbart drivmedel.
    Jag har ju tur som kan gå till jobbet,men de gånger när man storhandlar,då kan man ju inte cykla eller så. Sen när vi åker upp till Värmland (kommer därifrån,har släkt kvar) så måste vi ha bilen..(bor i Värnamo,30 mil därifrån),vi lägger ungefär 1300kr på bensin fram o tillbaka! Vi har kollat vad de skulle kosta att åka tåg, men de skulle gå på minst 2000kr för oss,med andra ord dyrare o åka kollektivt.

Hoppas någon förstod de ja skrev.

• 20080802

Det stämmer att den ökade odlingen för produktion av biobränsle (etanol) är EN del av förklaringen till matbristen i världen. Den globala uppvärmningen (orsakad av koldioxidutsläppen) är en annan!!!

Visst kan man tänka att jag tänker minsann inte göra något om inte någon annan gör det så lätt för mig att jag slipper tänka eller offra något. Frågan är vad vi har för glädje av det resonemanget om tjugo år när hela Holland ligger under havsytan, samtliga européer måste äta malariamedicin, halva Afrika är stendött pga torka och någon miljard barn har svultit ihjäl...

Lite OT men tänk på att "miljöbilarna" orsakar svält i fattiga länder.. Alla medaljer har sin baksida!Jag tänker i all afalla inte handla/tanka 23-26/5. Man kan inte driva människor till att sluta köra bil när det inte finns några hållbara alternativ!!!
  • Kärlek ger näring åt själen

Vi använder sällan vår bil eftersom vi kör det mest miljövänliga alternativet som finns dvs Apostlahästarna(benen) och järnhästen (cyklen) enda gngen vi använder bilen är när vi storhandlar.

Jag tycker det är fruktansvärt att bensinen har gått upp så mkt i pris som den har. Visst det är mkt för miljön men vad gör vi annars för vår stackars moder natur? Det finns ju en hel del till som borde bli ändring på. Ta till ex när vi källsorterar visst det är toppen att vi sparar miljön på det sättet men så tänk sedan på att våra sopor hämtas av en bil som spyr ut en massa miljögifter.. Inte vidare miljövänligt.. :-/

Svar på tråden OT bensinuppror