• EnaOline

Avundsjuk tärna?

Hejsan!

Jag har precis rett ut lite missförstånd med en tärna, så har jag nu bekymmer med en annan??
    Jag har upptäckt att ena tärnan, som längtar till förlovning o bröllop är grön av avundsjuka för att jag ska gifta mig! Det är så jäkla jobbigt! Hon tjatar på sin kille hela tiden, varje gång vi umgås att han måste fria till henne snart osv osv.. inför oss. En gång sa jag till henne med en glimt i ögat: du kanske inte ska tjata på honom så mycket, då kanske han friar till dig, det blir nog jobbigt för S om du pressar honom. Och det tog hon bra. Men varje gång de är här så tjatar hon om att han måste fria till henne snart! I a f... nu n'r jag ska gifta mig o berättar hur jag har tänkt mig så håller hon alltid på att berätta att hon absolut inte skulle göra så, att hennes bröllop skulle vara så istället... okey om man säger det någon gång, men jag upplever det som om hon klankar ner på mina idèer och faktiskt förstör för mig, för det är mina drömmar jag vill uppfylla för det är faktiskt MITT bröllop! Alla mina ideèr är i princip kassa!

I a f, jag fick ett mail från henne där hon skrev att hon satt o tittade på lokaler och brudklänningar?? jag fattar nada.. hon är ju inte ens förlovad?? Okey klänning kan man titta, men lokal??? Det är väl ändå att ta i??

Jag vill ju ha personer på mitt bröllop som inte är avundsjuka, utan faktiskt glada för mig skull, jag har ärligt talat ingen lust att ha henne som brudtärna om hon ska vara på min bröllopsdag avundsjuk! Jag vill bara ha folk som delar glädjen med mig o inte är svartsjuk!!

Det är ju därför jag o sambon vill ha ett litet intimt bröllop! Jag har nu inte träffat henne på ett bra tag, vi ska träffas i helgen o tänkte ta upp detta med henne, hur gör jag?? Tips??
    Jag upplever också att hon är mer otrevlig/ bitchig mot mig efter att jag berättat att vi ska gifta oss! Så nu när vi ska träffas i helgen o grilla, då skriver hon ett sms o skriver: jag tänkte att vi ska ta med egen mat o grilla, men att jag o sambon både skulle stå för grillen o salladen?? är inte sallas egen mat? varför ska vi stå för både grill o sallad? Vi tänkte dessutom grilla hamburgare, inte någon stek/ biff, då skrev jag till henne: vi ska grilla hamburgare o hade tänkt ha en engåns grill, kommer inte det ta ganska lång tid att grilla kött för fyra personer på en engångsgrill?? Då ska de grilla både korv o kotletter o vi ska grilla hamburgare på en liten engångs grill? då skriver hon: nu förstår jag inte vad du menar, grillning tar ju tid...
    då skrev jag tillbaka, jo grilla är trevligt o det tar tid, men att grilla mat för fyra personer på en liten grill tar mycket lång tid, särskilt om ni både ska grilla korv o kotletter, då skriver hon tillbaka, men vi ska grilla korv o äta som förrätt?? (har aldrig hört talats om??) o medan de äter korven så ska de grilla köttet, men var ska vi ha våra burgare?? när ska vi hinna grilla dem om de både ska grilla korv som förrätt, äta korven o sen grilla kotletter efteråt?? Varför inte köpa sig en egen engångs grill??

Det blev lite löjligt, men det var ett exempel av hennes beteende? Så har hon aldrig gjort förut nämligen, bara det att skriva att grillning tar tid, tycker jag är lite dumförklarande mot mig, o det har jag känt/upplevt vid flera tillfällen sen hon har fått veta att jag ska gifta mig! Men hur tar man upp detta med henne på ett bra sätt??

Överreagerar jag??

HJÄLP!

• Svar på tråden Avundsjuk tärna?
  • EnaOline

Kireina
    Jo det känns faktiskt som en stor lättnad, men nu när hon skickade det där mejlet så känner jag mig som världens hemskaste människa! Men det känns på något vis mycket mer kul att planera bröllopet nu och bara njuta, inga negativa människor som kommer förstöra och inte låta mig njuta fullt ut! Jag har haft alltför många vänner som inte har låtit mig glädjas med positiva saker som har skett, det har alltid varit någon som har ställt till det och mitt bröllop tänker jag inte tillåta någon förstöra på något som helst vis!

• lillabruden

hade hon varit en riktig vän, hade hon väntat med att svara av en anledning - för att se till att svaret blev så bra som möjligt och ursäktat sitt beteende och menat att hon ska försöka ändra sig. Hon svarar istället dig med att lägga över allt på dig och försöka få dig att vara nån sorts paranoid galenpanna!
    Nä, hon är ute och cyklar, och om hon haft problem med självkänsla så uppenbarligen har hon inte kommit någonvart, för man måste kunna säga 'jag kanske gjorde fel, men jag visste inte. Förlåt.'

Och du har all rätt att ta det via mail när hon inte svarar i telefon!! (blir faktiskt arg på denna tjejen när hon skrev det om att ta det face-to-face!)
    Fortsätt vara stolt över digsjälv! Du växer som person och hon krymper! Var inte rädd för att ta plats för i slutändan så är det sanna vänner som klarar av att ge dig plats med!

• Skottdagen2008

Jag fick känslan att hon är lite ensam och vilsen och även att hon inte riktigt förstod att hon tog så mycket energi och plats. Jag tror att ni kan lösa detta, hon verkar faktiskt säga förlåt på sitt sätt. Döm inte henne för hårt utan prata öga mot öga. Jag hade också reagerat som hon. tänka tt inte ens veta att all den energi man lägger ner som man tror är bra inte uppskattas och så får man ett mail. Nä, döm inte henne för hårt utan träffas och red ut detta. Hon verkar vilja vara din vän och ville nog för mycket, men inte riktigt förstod det.

Kram

• EnaOline

alltså det är inte det att jag inte uppskattar hennes engagemang, det gör jag verkligen! Det som tärde mest var väl att hon betedde sig värre o värre, ju mer tiden gick efter att hon fick reda på att jag ska gifta mig.

Och angående det där med mejl, hur skulle jag annars ha tagit upp det med henne annars om hon vägrar lyssna när jag försöker prata med henne öga mot öga och sen inte ens svarar i telefon, utan istället skickar en massa otrevliga mail??

Mitt problem har varit att jag har aldrig tidigare dömt för hårt, utan gett folk chans på chans och blivit sårad om och om igen. Men tro mig skottdagen2008 de tankarna finns också i mitt huvud, och jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra. Hrmm.. ena stunden vill jag reda ut detta med henne och i nästa inte. Så svårt att veta!

Vad hade ni gjort?

• Fröken Larsson

Säg att hon ska komma över på en fika och prata ut ordentligt med henne? Om du tror att det funkar vill säga...jag är lite rädd för att hon ska ta på sig en sårad offerroll om/när ni ses, och då blir det ju inget konstruktivt samtal. Det krävs nog att ni båda två är lugna och lyhörda för varandras perspektiv på detta som hänt för att det ska funka att prata med varandra just nu.

• Marsaphir Marlean

Jag förstår varför hon är upprörd till varför du inte tog det med henne direkt. Lite lågt att bara skicka ett mail.

• EnaOline

Marsaphir, om du tycker att det är lågt, hur tycker jag skulle ha skött det hela, när jag får mejl efter mejl av henne där hon hela tiden klankar ner på mig och mina idèer och sen vägrar prata om det?

• EnaOline

jag menar inte att jag är ett helgon, men det blir ju lite svårt att ta upp sådant med en person som vägrar lyssna?

• EnaOline

som inte ens svarar i telefon, men skickar otrevliga mejl...

Svar på tråden Avundsjuk tärna?