• EnaOline

Avundsjuk tärna?

Hejsan!

Jag har precis rett ut lite missförstånd med en tärna, så har jag nu bekymmer med en annan??
    Jag har upptäckt att ena tärnan, som längtar till förlovning o bröllop är grön av avundsjuka för att jag ska gifta mig! Det är så jäkla jobbigt! Hon tjatar på sin kille hela tiden, varje gång vi umgås att han måste fria till henne snart osv osv.. inför oss. En gång sa jag till henne med en glimt i ögat: du kanske inte ska tjata på honom så mycket, då kanske han friar till dig, det blir nog jobbigt för S om du pressar honom. Och det tog hon bra. Men varje gång de är här så tjatar hon om att han måste fria till henne snart! I a f... nu n'r jag ska gifta mig o berättar hur jag har tänkt mig så håller hon alltid på att berätta att hon absolut inte skulle göra så, att hennes bröllop skulle vara så istället... okey om man säger det någon gång, men jag upplever det som om hon klankar ner på mina idèer och faktiskt förstör för mig, för det är mina drömmar jag vill uppfylla för det är faktiskt MITT bröllop! Alla mina ideèr är i princip kassa!

I a f, jag fick ett mail från henne där hon skrev att hon satt o tittade på lokaler och brudklänningar?? jag fattar nada.. hon är ju inte ens förlovad?? Okey klänning kan man titta, men lokal??? Det är väl ändå att ta i??

Jag vill ju ha personer på mitt bröllop som inte är avundsjuka, utan faktiskt glada för mig skull, jag har ärligt talat ingen lust att ha henne som brudtärna om hon ska vara på min bröllopsdag avundsjuk! Jag vill bara ha folk som delar glädjen med mig o inte är svartsjuk!!

Det är ju därför jag o sambon vill ha ett litet intimt bröllop! Jag har nu inte träffat henne på ett bra tag, vi ska träffas i helgen o tänkte ta upp detta med henne, hur gör jag?? Tips??
    Jag upplever också att hon är mer otrevlig/ bitchig mot mig efter att jag berättat att vi ska gifta oss! Så nu när vi ska träffas i helgen o grilla, då skriver hon ett sms o skriver: jag tänkte att vi ska ta med egen mat o grilla, men att jag o sambon både skulle stå för grillen o salladen?? är inte sallas egen mat? varför ska vi stå för både grill o sallad? Vi tänkte dessutom grilla hamburgare, inte någon stek/ biff, då skrev jag till henne: vi ska grilla hamburgare o hade tänkt ha en engåns grill, kommer inte det ta ganska lång tid att grilla kött för fyra personer på en engångsgrill?? Då ska de grilla både korv o kotletter o vi ska grilla hamburgare på en liten engångs grill? då skriver hon: nu förstår jag inte vad du menar, grillning tar ju tid...
    då skrev jag tillbaka, jo grilla är trevligt o det tar tid, men att grilla mat för fyra personer på en liten grill tar mycket lång tid, särskilt om ni både ska grilla korv o kotletter, då skriver hon tillbaka, men vi ska grilla korv o äta som förrätt?? (har aldrig hört talats om??) o medan de äter korven så ska de grilla köttet, men var ska vi ha våra burgare?? när ska vi hinna grilla dem om de både ska grilla korv som förrätt, äta korven o sen grilla kotletter efteråt?? Varför inte köpa sig en egen engångs grill??

Det blev lite löjligt, men det var ett exempel av hennes beteende? Så har hon aldrig gjort förut nämligen, bara det att skriva att grillning tar tid, tycker jag är lite dumförklarande mot mig, o det har jag känt/upplevt vid flera tillfällen sen hon har fått veta att jag ska gifta mig! Men hur tar man upp detta med henne på ett bra sätt??

Överreagerar jag??

HJÄLP!

• Svar på tråden Avundsjuk tärna?
  • EnaOline

ingen som har några råd/ tips?
    vet att det blev långt, förlåt!!

• Miss Emi

Förstår din irritation men tror att du måste vara mer rak med din vännina!

Vi tjejer är verkligen bra på det där med att linda in budskap och såra varandra i onödan...

Och försök att komma på roten till din irritation. Kanske inte är grillningen i första hand utan främst att hon dissar dina ideer om hur du vill ha ditt bröllop mm som du sedan tar ut på grillen nu eller?

Ta upp det med henne vid lämpligt tillfälle, t ex då hon fäller en sådan kommentar om att "så skulle hon inte ha gjort.." och förklara att det faktiskt är din fest och dina drömmar som ska uppfyllas och att du gärna såg att hon hjälpte till att göra din fest till den finaste dgaen i ditt liv så som du säkert kommer göra för henne den dagen hon gifter sig...

Lycka till!

• bara jag

Jag tror att hon har andats in för många bridezillaångor (inte för att du är det) utan för att hon är nära ett stundande bröllop. Jag skulle nog hålla mig på ett bra avstånd när hon ska bli brud;) hon är ju "maidzilla ala wanna be bridezilla".
    det hjälper ju inte att tjata på sin sambo, det blir ju bara värre. Jag tycker att du ska prata med henne och berätta att du gladeligen kan tänka dig prata om hennes "bröllop" EFTER ditt ...om hennes sambo då friar någon gång.

• EnaOline

njae jag reagerade på grillningen, just att hon bara bestämde att jag o sambon ska stå för grillen, o salladen... jag tycker då hellre att man ska fråga o sen att skriva en kommentar som att ja grillning tar tid.. som om jag inte visste det? såna kommentarer har hon kommit med förut. Som när hon var här senast så ville hon komma hit att hjälpa mig planera inför bröllopet, när hon var här så satt hon konstant o sms:ade med sin mobil o det blir inte ett ord om bröllopet, o saken är den att det var hon som föreslog det.

det jag reagerade på angående grillningen var mest hennes kommentar/ gargong precis som jag är född igår.. äh svårt att förklara. Men det stämmer kanske också att jag blir lätt mottaglig o tar åt mig lättare nu när jag vet att hon är avundsjuk o kanske överreagerar? Tack! :)

• EnaOline

hennes sambo är en helt underbar kille o ärligt talat så tycker jag väldigt synd om honom, när hon pressar honom inför oss! Fy vad jobbigt det måste vara. Hur kul är det att förlova sig med någon som kanske inte fullt ut vill, utan istället blir övertalad?

• EnaOline

de har varit tillsammans i ett o ett halvt år o han tycker det är för tidigt att förlova sig, det borde hon respektera tycker jag. Men det är ju hennes problem i för sig, men jag tror att om man tvingar till sig någon till diverse olika saker / större händelser så kommer det inte att hålla i längden.

• Vidalila

Jag hade sagt till henne på skarpen om min tärna yttrat att "hon inte ska göra så" på sitt högst hypotetiska bröllop. Hon ska vara glad för din skull, det handlar om dig och inte om henne. Du måste säga till henne, annars kommer hon fortsätta ta ditt rampljus. Tänk på bröllopsdagen!!

• EnaOline

Vidalila men hur säger man det på ett snällt sätt?? jag vill ju inte såra henne, men hon sårar verkligen mig genom att klanka ner på mitt bröllop o mina ideer. Det är ju inte previs mitt fel att hennes kille inte vill förlova sig med henne precis! Hon säger andra konstiga saker också. När jag var o hälsade på hos henne, de har en hundvalp, när jag skulle åka hem, då sa jag på skoj åå nej jag vill inte åka härifrån o klappade hunden.. då säger hon så här: jaha okey men då kan du stanna här, så byter vi män, du delar säng med min o jag med din??

• EnaOline

hon har blivit så konstig efter att jag har berättat att vi ska gifta oss??
    jag förstår inte hennes skämt, hon sa det dessutom när hennes kille var där, så respektlöst tycker jag, både gentemot mig o gentemot honom, då sa jag faktiskt ifrån henne...

• Vidalila

jag hade sagt som det är:

Du Sara (nu låtstas jag att hon heter det) Jag måste säga en sak till dig som jag känner. Det är inte meningen att du ska bli sur, men jag måste säga detta. Jag tycker att det är jätteroligt med mitt bröllop, men jag har jättemycket att tänka på och planera. Det känns som att glädjen förtas av att du är så "så hade jag gjort/inte gjort", "Det hade jag haft/inte haft" det är kul att du är engagerad och tycker till, men det är inte kul att du klankar ner på saker som jag tycker om och som jag valt redan. Det känns som att du klankar ner bara för att göra det. Sen tycker jag att du blivit konstig sen vi berättade att vi ska gifta oss. Kort i tonen och lite rå. Jag tycker att det är jättekul att du ska vara min tärna, men är det nåt? är du nervös? Vill du inte vara tärna mer? jag vill inte du ska klaga och hoppa på mig mer, men vi måste vara ärliga, för detta ska vara roligt och just nu är det inte det."

Så hade jag sagt.

Svar på tråden Avundsjuk tärna?