• Fjosok

Bröllopsbloopers

Okej, jag är inte gift men sätter denna som en berättelse i alla fall. Någon moderator får ta mig i kragen om det är fel plats. HIttade dock ingen bättre.

Nå, alla har vi ju varit med om bröllop där det hänt dråpliga saker, som antagligen inte var så skoj för dom inblandade men desto roligare för oss andra. Det kan vara allt från prislappar under brudgummens skor som syns när dom knäfaller, solister som inte kan sjunga men ska göra det i alla fall och diverse saker som händer på fester.

Mitt dråpligaste minne var när jag, som nyutexad från musikhögskolan, skulle vikariera i ett dansband (pinsamt men sant) under sommaren 2004. Vi skulle spela på en bröllopsfest utanför Stockholm (behöver inte gå in närmare på var) men när vi stod redo på scenen och skulle dra igång brudvalsen (en dansbandsversion av "An der schönen blauen donau" av alla låtar) så kommer toastmadamen framspeingande och säger åt oss att vänta. Först en gång, sedan en andra gång och sedan en tredje.

Efter 15 minuter på scenen utan att börja undrar vi, och alla gästerna, vad som är problemet.

Vad tror ni hade hänt?

Jo, bruden var så packad att hon hade varit ute och spytt och i samma veva börjat böla och snacka om att vigseln inte var äkta, att dom inte alls var gifta och ville sticka hem och bara sova.

Någon hade dragit fram vigselbeviset, någon annan fixat makeupen och borstat tänderna på henne efteråt och sett till att hon kom tillbaka in igen. Och tur var väl det för hon och nyblivna maken hånglade loss rejält till brudvalsen sen

Hoppas det löste sig för dom senare. Men varför dricka så mycket på sin egen bröllopsfest? För oss andra var det dock minst sagt komiskt eller tragikomiskt om man föredrar det, vi garvade hela vägen hem. :)

Nå, nu är det eran tur. Era erfarenheter, nämn dock inte ve och vilka. Detta handlar om att berätta historier, inte hänga ut folk.

// Fjosok

• Svar på tråden Bröllopsbloopers
  • Igia

Det här måste vara BT roligaste tråd. Har skrattat de senaste 10 min så tårarna rinner. Sitter på jobbet och har aldrig haft så kul

Har en liten att berätta själv. Kanske inte allt för rolig men jag slog på vurp framme vid altaret när min syster gifte sig. Skulle rätta till släpet jag och backar lite snyggt på huk för att komma åt, bara det att jag hade långkjol och klev på den... Glada miner blev det iaf

• Lunia
    *asg*
    Igia skrev 2008-06-09 04:48:02 följande:
    Det här måste vara BT roligaste tråd. Har skrattat de senaste 10 min så tårarna rinner. Sitter på jobbet och har aldrig haft så kul Har en liten att berätta själv. Kanske inte allt för rolig men jag slog på vurp framme vid altaret när min syster gifte sig. Skulle rätta till släpet jag och backar lite snyggt på huk för att komma åt, bara det att jag hade långkjol och klev på den... Glada miner blev det iaf
  • Tx2

Oj, blev lite snabbt. Sitter här och skrattar.

• jennyfer

Okej, ingen blooper men sååå skön!!

• Lunia

*asg* den var verkligen skön!! Skratta ju så jag fick ont i magen!

• mumrik

Jag var bjuden på ett bröllop och brudgummen var min första stora kärlek som jag sedan blev väldigt god vän med. Vi är exakt lika varandra och hade aldrig något förhållande, jag var bara v ä l d i g t lyckligt förälskad och gick ner 12 kg på kuppen.
    Till saken hör att han gifte sig med en tjej som var på pricken lik mig till utseende men inte till sätt. Hon är också trevlig och vi är väldigt goda vänner idag.

Men, jag skulle hålla ett spontant tal, och det är aldrig bra har jag lärt mig. Känslorna svallade över och vid ett tillfälle utbrister jag á la min bästa väns bröllop-stil: And you're the love of my life!
    Det blev tyst en evighetslång microsekund och sen skrattade alla gott, jag blev pionröd och lyckades krångla mig ur det på ett smidigt sätt. och allt finns naturligtvis bevarat till eftervärlden i form av en film, som min blivande make fått se.

Behöver jag tillägga att min bästa vän kommer på bröllopet?

• tolonta

Jag var brudnäbb när jag var liten, hade inte fyllt tre än. Var ett ganska aktivt barn, med mycket energi, och orkade inte stå stilla... Så jag förgyllde vigseln genom att krypa på altarringen, hänga och gunga över altarringen samt springa upp och ner i predikstolen och sjunga "Sankta Lucia". Jag kom tydligen ihåg Lucia i alla fall - fascinerande, eftersom bröllopet var i maj.

Jag har fått höra om detta ett antal gånger senare...

• Nibla

Kan bidra med en historia från mina föräldrars bröllop som jag var brudnäbb på när jag var fem år.

Mamma och pappa hade bjudit hem prästen för vigselsamtal och de bjöd honom på fika. Mitt under fikat får jag för mig att sjunga en sång för prästen. Kom ihåg från sagan Madicken att när Madicken åker bak på en släde så sjunger paret som kör släden "Blott en dag, ett ögonblick i sänder" och eftersom det är en psalm skulle jag då sjunga denna för prästen.
    Så jag börjar: "Blott en dag ett ögonblick i sänder" sen fortsätter jag "Här ska jävlar-i-mig drickas brännvin, nu ska Andersson bli full" för så sjöng ju farbrorn i släden som Lisabet åkte bak på. Och man kunde ju inte utesluta den andra sången, för de hörde liksom ihop......

• egensinnig

Jag var på ett bröllop där en av de kvinnilga gästerna lyckades hångla offentligt med både brudens (gift) far och bestmannen.....
    En servitör som skulle bära fram en bricka med drinkar till honnörsbordet lyckades vingla till o tappa ca 15 drinkar ut genom ett öppet fönster precis bakom brudparet

Ett gäng mindre snobbiga gäster hängde på låste till den lokal puben och såg till att bli bra dragna innan vigselns amtidigt som de utgav sig för att vara kändisar vilket ledde till att hela byn stod utanför kyrkan o glodde nyfiket med kameror i högsta hugg under o efter vigseln

Alltihop på ett synnerligen snobbigt engelsk bröllop i Devon....

Svar på tråden Bröllopsbloopers