• Fjosok

Bröllopsbloopers

Okej, jag är inte gift men sätter denna som en berättelse i alla fall. Någon moderator får ta mig i kragen om det är fel plats. HIttade dock ingen bättre.

Nå, alla har vi ju varit med om bröllop där det hänt dråpliga saker, som antagligen inte var så skoj för dom inblandade men desto roligare för oss andra. Det kan vara allt från prislappar under brudgummens skor som syns när dom knäfaller, solister som inte kan sjunga men ska göra det i alla fall och diverse saker som händer på fester.

Mitt dråpligaste minne var när jag, som nyutexad från musikhögskolan, skulle vikariera i ett dansband (pinsamt men sant) under sommaren 2004. Vi skulle spela på en bröllopsfest utanför Stockholm (behöver inte gå in närmare på var) men när vi stod redo på scenen och skulle dra igång brudvalsen (en dansbandsversion av "An der schönen blauen donau" av alla låtar) så kommer toastmadamen framspeingande och säger åt oss att vänta. Först en gång, sedan en andra gång och sedan en tredje.

Efter 15 minuter på scenen utan att börja undrar vi, och alla gästerna, vad som är problemet.

Vad tror ni hade hänt?

Jo, bruden var så packad att hon hade varit ute och spytt och i samma veva börjat böla och snacka om att vigseln inte var äkta, att dom inte alls var gifta och ville sticka hem och bara sova.

Någon hade dragit fram vigselbeviset, någon annan fixat makeupen och borstat tänderna på henne efteråt och sett till att hon kom tillbaka in igen. Och tur var väl det för hon och nyblivna maken hånglade loss rejält till brudvalsen sen

Hoppas det löste sig för dom senare. Men varför dricka så mycket på sin egen bröllopsfest? För oss andra var det dock minst sagt komiskt eller tragikomiskt om man föredrar det, vi garvade hela vägen hem. :)

Nå, nu är det eran tur. Era erfarenheter, nämn dock inte ve och vilka. Detta handlar om att berätta historier, inte hänga ut folk.

// Fjosok

• Svar på tråden Bröllopsbloopers
  • Zsarah
    Fjosok skrev 2008-04-21 11:41:32 följande:
    Så jag stod där "Some say ove, it is a razor.
    hoppas inte att du sjöng Ove
  • Fjosok

Nej, hade inte varit snällt mot Ove att hävda att han är ett rakblad...

Love skulle det såklart stå

• erinny

Rätt roligt faktiskt.. En kompis föräldrar gifte sig när vi gick i gymnasiet och vi var bjudna.. Det visa sig att brudparet inte visste allt om varandra.. Brudgummen hade ett skumt mellannamn och när bruden ska säga efter och kommer till mellannamnet säger hon: Va? Skämtar du?
    Som vi skrattade..

På vägen ut så ser vi att bruden lyckats få korsettöverdelen på fel håll!!! Vilket ju resulterar i att det ser ut som om hon har bullmage... Kommer aldrig glömma hur bruden skrattade när hon upptäckte det=)

• Bröllopsyra2010

Hej, o tack för dagens första skratt. Lycka till!

• Lady o Lufsen

Hahaha

esset50 skrev 2008-04-26 13:15:03 följande:
    När klockorna ringer så gör man sista kollen att hår, klänning osv är som det ska.Då vänder bruden sig till prästen "När ska man pussas?""Efter Tillkännagivandet, jag säger till er" blir svaret.Bruden till sin blivande, med MKT triumferande min: "Jaha, då hade JAG rätt!!!"Prästen o jag tittade på varandra, höll på att börja garva, höll så god min vi kunde o kände bara: OK lycka till i ert äktenskap... Vet inte om de hade sån jargong emellan sig men det lät lite sisådär med bara minuten kvar innan det var dags att gå in.
  • Pippistrumpan

Så här såg min trådstart ut eter bröllopet...

"Vi hade ett enkelt vackert litet bröllop utan gäster. Men inte desto mindre viktigt. När vi gått in i kyrkan och vigseln startat hör vi en hög melodislinga. Prästens mobil!! "Den slutar snart" säger han och stänger inte av. Sen passar han på att gå åt sidan in i något litet skrymsle och knappra med den under en psalm eller nåt. Minns inte i all upprymdhet. Inte kom han ihåg våra namn heller, kallade oss för andranmnen och glömde en psalm. Tur att vi bara hade ögon för varandra. Jag och min älskade man".

Jag väntade en evighet på kyssen också, men den glömde visst prästen den med...

• Fjosok

Måste varit en oerfaren nervös prälle

• Mrs Edwards

När mina nära vänner gifte sig gick allt som på räls tills bröllopstårtan skulle skäras och bruden balanserar första biten på spaden och den åker rakt ned i golvet. Brudparet bara skrattade och jag tog ett riktigt Kodak-moment-foto med brudens snopna min när tårtan trillat ned och hon står med tom spade i handen. :)

• Kjell Präst
    Pippistrumpan skrev 2008-06-08 23:03:59 följande:
    Så här såg min trådstart ut eter bröllopet..."Vi hade ett enkelt vackert litet bröllop utan gäster. Men inte desto mindre viktigt. När vi gått in i kyrkan och vigseln startat hör vi en hög melodislinga. Prästens mobil!! "Den slutar snart" säger han och stänger inte av. Sen passar han på att gå åt sidan in i något litet skrymsle och knappra med den under en psalm eller nåt. Minns inte i all upprymdhet. Inte kom han ihåg våra namn heller, kallade oss för andranmnen och glömde en psalm. Tur att vi bara hade ögon för varandra. Jag och min älskade man".Jag väntade en evighet på kyssen också, men den glömde visst prästen den med...
    Jag citerar mig själv i just den tråden:

Klumpigt med mobilen, men kyssen glömde han alltså inte. Präster i Sverige utgår från att brudparet redan har kysst varandra och kommer att fortsätta göra det utan prästerligt påbud Det finns inte med någon kyss i vigselritualet. Kyssen förväntas äga rum på kyrktrappan. Däremot är det förstås alldeles tillåtet att kyssas under vigseln ändå, utan prästens uppmaning...
Svar på tråden Bröllopsbloopers