• Fjosok

Bröllopsbloopers

Okej, jag är inte gift men sätter denna som en berättelse i alla fall. Någon moderator får ta mig i kragen om det är fel plats. HIttade dock ingen bättre.

Nå, alla har vi ju varit med om bröllop där det hänt dråpliga saker, som antagligen inte var så skoj för dom inblandade men desto roligare för oss andra. Det kan vara allt från prislappar under brudgummens skor som syns när dom knäfaller, solister som inte kan sjunga men ska göra det i alla fall och diverse saker som händer på fester.

Mitt dråpligaste minne var när jag, som nyutexad från musikhögskolan, skulle vikariera i ett dansband (pinsamt men sant) under sommaren 2004. Vi skulle spela på en bröllopsfest utanför Stockholm (behöver inte gå in närmare på var) men när vi stod redo på scenen och skulle dra igång brudvalsen (en dansbandsversion av "An der schönen blauen donau" av alla låtar) så kommer toastmadamen framspeingande och säger åt oss att vänta. Först en gång, sedan en andra gång och sedan en tredje.

Efter 15 minuter på scenen utan att börja undrar vi, och alla gästerna, vad som är problemet.

Vad tror ni hade hänt?

Jo, bruden var så packad att hon hade varit ute och spytt och i samma veva börjat böla och snacka om att vigseln inte var äkta, att dom inte alls var gifta och ville sticka hem och bara sova.

Någon hade dragit fram vigselbeviset, någon annan fixat makeupen och borstat tänderna på henne efteråt och sett till att hon kom tillbaka in igen. Och tur var väl det för hon och nyblivna maken hånglade loss rejält till brudvalsen sen

Hoppas det löste sig för dom senare. Men varför dricka så mycket på sin egen bröllopsfest? För oss andra var det dock minst sagt komiskt eller tragikomiskt om man föredrar det, vi garvade hela vägen hem. :)

Nå, nu är det eran tur. Era erfarenheter, nämn dock inte ve och vilka. Detta handlar om att berätta historier, inte hänga ut folk.

// Fjosok

• Svar på tråden Bröllopsbloopers
  • SeTa

Jag var närvarande vid ett bröllop där parets 1,5 årige son var näbb. Lagom till det var dags för knäböjning hade det älskliga barnet sprungit iväg med pallen som prästen skulle knäböja på. Så medans brudparet låg på knä fick prästen rusa efter barnet och rädda sin pall.
    Ett härligt minne!

• idafrida

Vi hade ett utomhusbröllop, alla stod i en halvcirkel och väntade på oss när vi kom gående. Ett liveband spelade ingångsmarschen. När vi stod där framför alla, med vigselförrättaren, och musiken tystnade ser vi min mans lille brorson, fyra år gammal. Han står längst fram med händerna för öronen och säger mycket tydligt, när musiken tystar: " Bra. Det var alldeles för högt". Väldigt gulligt! Som avslutning på ceremonin, när alla kastade rosenblad på oss, började bandet att spela igen och 4-åringen höll åter igen för öronen. På alla glada bilder från det ögonblicket står han och håller för öronen och ser väldigt bister ut, som att han är den enda som förstår att det här är ju förfärligt

• Fjosok

MInns när ett brudpars tvåårige son _egentligen_ skulle varit näbb men fick inte eftersom han var alldeles för hyperaktiv. Vi övade i en pingstkyrka (jag skulle kompa solisten) och undertiden vi repade kom han på att det var jätteroligt att kasta psalmböcker (eller vad nu EFK:s variant heter) i den då uppfylda dopgraven. efter ett tredje plums så gav hon upp och han fick sitta ner vid pianot och började stortjuta s det repet gick ju inte att genomföra.

Till vigseln sen undrade jag hur dom löst problemet. Enkelt, dom hade väckt pojken mycket mycket tidigt så gan skulle sova vid 3-tiden på eftermiddagen, och sen vara pigg till festen.

Han satt och var pömsig under hela vigseln och fick sova direkt efteråt :D

• Fjosok

förlåt, sa fel, det var en fd pingstkyrka som nu ägdes av EFK. sorry :)

• LloveC

Jag lyckades tappa min tärnblomma på syrrans bröllop

Vi stod där framme i kyrkan och jag och den andra tärnan hade bara varsin blomma,en prärieklocka istället för tärnbukett. Skaften var ganska långa så jag hade min vilande på armen lite snyggt. Plötsligt kliade det till på näsan så jag drar snabbt upp handen, tyvärr träffade jag blomskaftet på väg upp med handen så blomman for iväg i en fin liten volt och jag försökte fånga den i luften, men lyckades inte. Det var bara att böja sig ner lite fint och plocka upp den igen , skrattatacken var otroligt när så jag fick stå och räkna dekorationerna på altaringen får att hålla mig samman ett bra tag
    När det sen var dags att hämta syrrans brudbukett så var det första hon sa när jag kom fram: Tappa den inte!!! Jag har fått höra det mååånga gånger efter det

• LloveC

Jag kom på en till, det var på vårt eget bröllop nu i februari. Min man fick för sig att han skulle göra en lite konstpaus när det var dags att svara ja, så när prästen ställt frågan var han bara tyst, tills jag gav honom en lite diskret "sluta fåna dig" armbåge i sidan. Dock var itne armbågen så diskret som jag trodde för hela kyrkan började skratta . Men båda svarade ja och armbågen är nämd mååånga gånger i vår gästbok som det mest minnesvärda under dagen
    Min älskade man har en oförmåga att lyssna ibland så jag är van att peta på honom, så varken han eller jag reagerade på det innan folk skrattade

• valkyriana

Jag har en rejel dop blooper som min blivande make ställde till med.
    Då vi döpte vår dotter Linnéa så frågade prästen vilka nam ska flickan heta. varpå det var helt tyst (jag hade sag att det fick han säjja) Sedan säjjer han ö ö Amanda, varpå jag får en jättearg min och säger VA, NEJ! Hon skulle ju liksom döpas till Linnéa.
    Folk vek sig av skratt
    Har varnat honnom att säger han fel namn i kyrkan en gång till....

• Waersta

Vad är det för sång? Har aldrig sjungt! Har du texten? :o)

Fjosok skrev 2008-04-20 13:17:09 följande:
    På ett frikyrkobröllop? Dom som brukar vara så enormt präktiga. Ibland lite för, men antagligen för att deti många kristna kretsar anses så otroligt fint att vara gift och att det då ska vara perfekt. Man får dock inte gärna sticka ut utan det ska vara som alla andras, men ändå unikt på något vänster.Var på ett bröllop i somras där två pingstvänner gifte sig och det var totalnyktert, såklart. Som präststudent inom SvKy har jag inget problem med det utan respekterar rätt av. Men det roligaste var att i sånghäftet hade dom tagit med den klassiska "räknevisan". Ni vet, "1 6 57 5 2 57 5 2 57 5 2" till melodin Ritch Ratch Filibombombom.Den bygger ju på att man ska vara lite lullig och inte klara av den. Här satt typ ALLA och sjöng den rätt igenom utan att ens staka sig. Och konstaterade "ja, den var ju rolig".Kändes fel att säga att dom just sjungit en supvisa
  • Anettan73
    Waersta skrev 2008-04-20 14:57:13 följande:
    Vad är det för sång? Har aldrig sjungt! Har du texten? :o)
    1 2 75 6 7 75 6 7 75 6 7
    1 2 75 6 7 75 6 7 73
    107 103 102 107 6 19 47
    17 18 16 15 13 19 14 17
    19 16 15 11 9 47 - HEJ!
  • Fjosok

Så gick den ja :) Supvisa i nyktert tillstånd blir ju galghumor om något.

En sak som var lite lustig på 90-talet då det var mode med stora puffklänningar. Sådanna ärmar kan vara söta om dom sitter PÅ axlarna och bruden vill se ut som en prinsessa. Men sådanna ärmar som sitter på överarmarna, för att resåren har gått, är en mindre fager upplevelse.

Ser ut som tuggben åt en hund, typ

Svar på tråden Bröllopsbloopers