• Fjosok

Bröllopsbloopers

Okej, jag är inte gift men sätter denna som en berättelse i alla fall. Någon moderator får ta mig i kragen om det är fel plats. HIttade dock ingen bättre.

Nå, alla har vi ju varit med om bröllop där det hänt dråpliga saker, som antagligen inte var så skoj för dom inblandade men desto roligare för oss andra. Det kan vara allt från prislappar under brudgummens skor som syns när dom knäfaller, solister som inte kan sjunga men ska göra det i alla fall och diverse saker som händer på fester.

Mitt dråpligaste minne var när jag, som nyutexad från musikhögskolan, skulle vikariera i ett dansband (pinsamt men sant) under sommaren 2004. Vi skulle spela på en bröllopsfest utanför Stockholm (behöver inte gå in närmare på var) men när vi stod redo på scenen och skulle dra igång brudvalsen (en dansbandsversion av "An der schönen blauen donau" av alla låtar) så kommer toastmadamen framspeingande och säger åt oss att vänta. Först en gång, sedan en andra gång och sedan en tredje.

Efter 15 minuter på scenen utan att börja undrar vi, och alla gästerna, vad som är problemet.

Vad tror ni hade hänt?

Jo, bruden var så packad att hon hade varit ute och spytt och i samma veva börjat böla och snacka om att vigseln inte var äkta, att dom inte alls var gifta och ville sticka hem och bara sova.

Någon hade dragit fram vigselbeviset, någon annan fixat makeupen och borstat tänderna på henne efteråt och sett till att hon kom tillbaka in igen. Och tur var väl det för hon och nyblivna maken hånglade loss rejält till brudvalsen sen

Hoppas det löste sig för dom senare. Men varför dricka så mycket på sin egen bröllopsfest? För oss andra var det dock minst sagt komiskt eller tragikomiskt om man föredrar det, vi garvade hela vägen hem. :)

Nå, nu är det eran tur. Era erfarenheter, nämn dock inte ve och vilka. Detta handlar om att berätta historier, inte hänga ut folk.

// Fjosok

• Svar på tråden Bröllopsbloopers
  • Elisabethan

Jag och min kille var bjudna till mitt ex bröllop (vi är alla fyra goda vänner), när bestman skulle hålla tal så råkade han säga mitt namn istället för brudens när han höjde glaset till brudparets skål.
    DET var pinsamt för oss alla, det blev alldeles tyst i festlokalen, INGEN skrattade kan jag lova.
    Men idag är det en rolig historia!

• valkyriana

åh herregud! Vilken mardröm. ASG! Kan du tänka dig vilka kalla kårar han måste känt då han fattade att han sa fel namn!
    Shit vad förbannad jag hade varit som brud.

Elisabethan skrev 2008-04-20 17:59:22 följande:
    Jag och min kille var bjudna till mitt ex bröllop (vi är alla fyra goda vänner), när bestman skulle hålla tal så råkade han säga mitt namn istället för brudens när han höjde glaset till brudparets skål.DET var pinsamt för oss alla, det blev alldeles tyst i festlokalen, INGEN skrattade kan jag lova.Men idag är det en rolig historia!
  • Elisabethan

Bestman märkte det inte först. Toastmastern gav honom en snabb hint och då bad han om ursäkt och sa rätt. Bruden tog det bra som tur var!

• Fjosok

Har en gång fått det härliga uppraget att sjunga "The Rose" på en vigsel. Försökte förklara att den, i kombination med "Nu har jag fått den jag vill ha" INTE är direkt smarta på vigslar.

Men nähä då, The Rose skulle det vara.

Så jag stod där "Some say ove, it is a razor..."

Inte kanske en blooper men i alla fall ;)

• Emblingen

Brudgummens syster skulle sjunga i kyrkan. Tyvärr så var hon fullkomligt tondöv. Det var så falskt så man trodde att rutorna skulle krossas. Till råga på allt så sjöng hon "Det vackraste" och "I will always love you".

Exakt ALLA gästerna i HELA kyrkan grät av skratt och man fick trycka naglarna i handen för att inte börja gapskratta.

Senare på kvällen under festen så kom "sångerskan" fram till vårt kompisgäng och något var vi ju tvungna att säga. Men vi kunde helt enkelt inte med att säga att det var fint så Mari sa:
    "Det var ju modigt av dig att sjunga i kyrkan inför alla"
    Då svarade hon -"Ja det var ju nervöst men när jag såg hur alla grät för att det var så vackert så släppte nervösiteten"

Än idag så pratas/skrattas det åt sången på det bröllopet...

• Emblingen

Och på ett annat bröllop vi var på råkade brudgummen tacka sin kusin och kusinens ex istället för kusinens nya tjej.

"Åh tack Robert & Annika" fast Annika vart ute ur bilden i flera år... Det värsta var att brudgummen aldrig upptäckte sitt misstag och fortsatte prata med nya flickvännen fast med fel namn...

• Fjosok

Lär har varit nån gång som en överförfriskad best man sagt i sitt tal att "Jag vill gratulera min bästa vän till sin nya och ståtliga häst" och sen kom det "brud".

Travintresserad sen länge och ahde även pysslat med travhästar.

Men jag tror det är en skröna ;)

• Fröken Larsson
    Fjosok skrev 2008-04-20 13:17:09 följande:
    På ett frikyrkobröllop? Dom som brukar vara så enormt präktiga. Ibland lite för, men antagligen för att deti många kristna kretsar anses så otroligt fint att vara gift och att det då ska vara perfekt. Man får dock inte gärna sticka ut utan det ska vara som alla andras, men ändå unikt på något vänster.Var på ett bröllop i somras där två pingstvänner gifte sig och det var totalnyktert, såklart. Som präststudent inom SvKy har jag inget problem med det utan respekterar rätt av. Men det roligaste var att i sånghäftet hade dom tagit med den klassiska "räknevisan". Ni vet, "1 6 57 5 2 57 5 2 57 5 2" till melodin Ritch Ratch Filibombombom.Den bygger ju på att man ska vara lite lullig och inte klara av den. Här satt typ ALLA och sjöng den rätt igenom utan att ens staka sig. Och konstaterade "ja, den var ju rolig".Kändes fel att säga att dom just sjungit en supvisa
    Själv är jag en väldigt opräktig frikyrkomedlem som skiter i hur det "ska" vara på ett bröllop. När min bror gifte sig för några år sen var stämningen dock lite nervös, stora delar av släkten är inte så vana vid den kyrkliga miljön. Prästen lade ut texten länge och väl om hur fantastiskt det var att vara gift för att man då slapp bära sina bördor själv utan var två som kunde hjälpas åt. Folk började skruva på sig.

I ett inspirerat bröllop vände prästen sig till min andra bror, som var marskalk, och sa "Ja, om du till exempel skulle försöka lyfta den stora tunga kandelabern där...". Tanken var ju att liknelsen skulle visa på att om man är ensam så kan en del bördor vara för tunga. Marskalken, som stod och halvsov men som hajade till då han hörde sitt namn, hade egentligen bara hört nåt om "lyfta kandelabern" men blev nervös och ville ju göra som prästen sa, så han (som är jättestark) lyfte kandelabern högt upp i luften med en arm och ställde tillbaka den med en hög skräll som ekade genom hela kyrkan! Prästen kom av sig totalt, hostade lite och gick sen direkt in på "Tager du..."-delen.
  • Fröken Larsson

...i ett inspirerat ögonblick... ska det så klart stå.

• Stardusty

Jag antar att ni hört om den som de läste upp på Rix Fm där allt hade gått åt skogen pga överförfriskat brudpar
    Finns i nån tråd, kommer ej ihåg vart....

Svar på tråden Bröllopsbloopers