• Fjosok

Bröllopsbloopers

Okej, jag är inte gift men sätter denna som en berättelse i alla fall. Någon moderator får ta mig i kragen om det är fel plats. HIttade dock ingen bättre.

Nå, alla har vi ju varit med om bröllop där det hänt dråpliga saker, som antagligen inte var så skoj för dom inblandade men desto roligare för oss andra. Det kan vara allt från prislappar under brudgummens skor som syns när dom knäfaller, solister som inte kan sjunga men ska göra det i alla fall och diverse saker som händer på fester.

Mitt dråpligaste minne var när jag, som nyutexad från musikhögskolan, skulle vikariera i ett dansband (pinsamt men sant) under sommaren 2004. Vi skulle spela på en bröllopsfest utanför Stockholm (behöver inte gå in närmare på var) men när vi stod redo på scenen och skulle dra igång brudvalsen (en dansbandsversion av "An der schönen blauen donau" av alla låtar) så kommer toastmadamen framspeingande och säger åt oss att vänta. Först en gång, sedan en andra gång och sedan en tredje.

Efter 15 minuter på scenen utan att börja undrar vi, och alla gästerna, vad som är problemet.

Vad tror ni hade hänt?

Jo, bruden var så packad att hon hade varit ute och spytt och i samma veva börjat böla och snacka om att vigseln inte var äkta, att dom inte alls var gifta och ville sticka hem och bara sova.

Någon hade dragit fram vigselbeviset, någon annan fixat makeupen och borstat tänderna på henne efteråt och sett till att hon kom tillbaka in igen. Och tur var väl det för hon och nyblivna maken hånglade loss rejält till brudvalsen sen

Hoppas det löste sig för dom senare. Men varför dricka så mycket på sin egen bröllopsfest? För oss andra var det dock minst sagt komiskt eller tragikomiskt om man föredrar det, vi garvade hela vägen hem. :)

Nå, nu är det eran tur. Era erfarenheter, nämn dock inte ve och vilka. Detta handlar om att berätta historier, inte hänga ut folk.

// Fjosok

• Svar på tråden Bröllopsbloopers
  • Mrs Van Derkamp

Min syster spillde rödvin på hennes klänning...

• Fjosok

Ouch. Rödvin är aldrig skoj att dela med efteråt?

Vad var det för material på klänningen då? Galltvål och ljummet vatten funkar på syntetiska material. På naturmaterial verkar det värre...

• valkyriana

Gud vad hemskt!

Jag ska dricka ett glas champagne med min gubbe i limmon efter vigseln. Ett halvt glas vin till varje rätt. Och ta det lugnt med drickandet efteråt med.
    Att vara för full på sitt eget bröllop, fan vad trist. Man vill ju vara med, kunna ta till sig allt.

• Mrs Van Derkamp

Fast hon var aldrig full...det var en ren olyckshändelse.Vet inte vad det var för matrial i klänningen men den kom ifrån Kick ialla fall.Hennes toastmadame hade nått specialmedel som tog bort det hela på klänningen och hade man inte vetat att det var rödvin på klänningen så syntes ingenting!

• Brudgummarna

Jag har sett en del packade brudar och det beror nästan aldrig på att de drukit så mycket utan på att de inte ätit och druckit för lite vatten. Om man bara först hårdbantat i några veckor innan och sedan bara ätit lite fil på morgonen så kan en brudskål göra en liten kvinna riktigt lullig och något glas vin på det så blir man lätt packad.

Min dråpligaste erfarenhet var på ett stort frikyrkligt bröllop där bruden var ganska ung, pryd och bridezillaig. Allt skulle vara minst sagt perfekt. Hon hade lyckats gå ner lite i vikt sedan sista klänningsinprovningen och den axellösa klänningen satt kanske lite löst men var av en modell så det inte syntes.

När de efter vigseln kom ut på kyrktrappan så sprang ett kanske 5-årigt syskonbarn fram för att krama om henne, bruden märkte det inte och syskonbarnet kallade på hennes uppmärksamhet genom att rycka lite i brudklänningen som åkte ned till midjan och där stod bruden inför hela följet och prästen i bara BH och klänningen nedhasad.

Alla var väldigt välartade. Brudgummen hjälte genast till att dra upp klänningen och alla låssades som det inte hänt.

Till festen hade den vackra axellösa klänningen förvandlats till en halterneck mha ett sidenband och lite nål och tråd. Brudbuketten saknade också helt plötsligt sitt vackra vita sidenband som tidigare var lindat runt den.

Numera vet jag att hon har blivit lite mer distansfylld till händelsen så jag känner att det nog är ok att berätta vidare.

• valkyriana

Om det händer något sådant får man ju komma ihåg att det viktigaste är att man har gift sig och älskar varandra, vad spelar en fläck på klänningen igentligen för roll...

• valkyriana

Nej det är viktigt att få i sig lite mat också...

Kul historia annars. Tur att det inte hände vid altaret.

Brudgummarna skrev 2008-04-20 13:09:59 följande:
    Jag har sett en del packade brudar och det beror nästan aldrig på att de drukit så mycket utan på att de inte ätit och druckit för lite vatten. Om man bara först hårdbantat i några veckor innan och sedan bara ätit lite fil på morgonen så kan en brudskål göra en liten kvinna riktigt lullig och något glas vin på det så blir man lätt packad.Min dråpligaste erfarenhet var på ett stort frikyrkligt bröllop där bruden var ganska ung, pryd och bridezillaig. Allt skulle vara minst sagt perfekt. Hon hade lyckats gå ner lite i vikt sedan sista klänningsinprovningen och den axellösa klänningen satt kanske lite löst men var av en modell så det inte syntes.När de efter vigseln kom ut på kyrktrappan så sprang ett kanske 5-årigt syskonbarn fram för att krama om henne, bruden märkte det inte och syskonbarnet kallade på hennes uppmärksamhet genom att rycka lite i brudklänningen som åkte ned till midjan och där stod bruden inför hela följet och prästen i bara BH och klänningen nedhasad.Alla var väldigt välartade. Brudgummen hjälte genast till att dra upp klänningen och alla låssades som det inte hänt.Till festen hade den vackra axellösa klänningen förvandlats till en halterneck mha ett sidenband och lite nål och tråd. Brudbuketten saknade också helt plötsligt sitt vackra vita sidenband som tidigare var lindat runt den.Numera vet jag att hon har blivit lite mer distansfylld till händelsen så jag känner att det nog är ok att berätta vidare.
  • Fjosok

På ett frikyrkobröllop? Dom som brukar vara så enormt präktiga. Ibland lite för, men antagligen för att deti många kristna kretsar anses så otroligt fint att vara gift och att det då ska vara perfekt. Man får dock inte gärna sticka ut utan det ska vara som alla andras, men ändå unikt på något vänster.

Var på ett bröllop i somras där två pingstvänner gifte sig och det var totalnyktert, såklart. Som präststudent inom SvKy har jag inget problem med det utan respekterar rätt av.

Men det roligaste var att i sånghäftet hade dom tagit med den klassiska "räknevisan". Ni vet, "1 6 57 5 2 57 5 2 57 5 2" till melodin Ritch Ratch Filibombombom.

Den bygger ju på att man ska vara lite lullig och inte klara av den. Här satt typ ALLA och sjöng den rätt igenom utan att ens staka sig. Och konstaterade "ja, den var ju rolig".

Kändes fel att säga att dom just sjungit en supvisa

• Fjosok

Klart att det inte spelar någon roll, vad spelar kläderna för roll _egentligen_ och i slutändan.

Men bloopers är bloopers ;)

• Fru Cinderella

Jag krockade med min nio åriga kusin på mitt bröllop. Var precis på väg ut för att röka med vinglaset i ena handen och pratade över axeln med en kompis. Såg inte honom eftersom han är ju kortare än de andra vuxna. Krashcar rakt in honom med vinglaset, det bara droppade om honom efteråt. fick så enooormt dåligt samvete.. skäms fortfarande

Svar på tråden Bröllopsbloopers