Bröllop för fam. och fest senare för vänner..?
Någon mer som ska ha ett litet bröllop för familjen och några månader senare fixa fest för vännerna?
Någon mer som ska ha ett litet bröllop för familjen och några månader senare fixa fest för vännerna?
Hej,
Vi tänker skicka ut inbjudan där vi skriver vigsel datum och att det är familjen som kommer närvara då MEN fest blir det ändå!! osv. För att det ska kännas som en bröllopsfest så kommer vi bjuda folk till kl. 16.00 och då äter vi bröllopstårta och skålar i lite bubbel. Sedan har vi lite mingel och kubbturnering. På kvällen åker grillarna fram och det blir grillat med tillbehör och FEST! Så gör vi....
Vi har skickat inbjudan endast till vår familj, föräldrar o syskon, samt syskonbarn, ca 30 pers. Sedan har vi informerat dem vi känner att vi gifter oss. Men vi ska, ganska tidigt, sätta ut annons i tidningen, där det står vigsel kl 14 sedan välkommen på bröllopsfest kl 20 och ett osa-datum. Men på kvällen kommer vi köra trubadur, mingelmat, öl o vin och FEST!
Det där med att bjuda i efterhand kan jag förstå om man som Beabride åker iväg. Men jag blev själv bjuden på fest flera månader senare, och jag känner lite, att Varför har man det inte när man gifter sig? om man ändå vill ha en fest...? att det senare ska heta "Bröllops-fest" känns lite för mig som att man vill ha presenter... Jag vet inte, men så känner jag.
Vi tänkte enbart ha för familjen för vi ville ha ett enklare bröllop och för att jag inte är typen som tycker om sittningar med tal o dyl. Att välja detta alternativet vi valt är väl en aning billigare visserligen men vi kommer bjuda på fin plock/mingelbuffé ändå, men framför allt blir det enklare både vad gäller dukning och planering. Det blir en vanlig fest, utan festprogram eller andra speciella saker för bröllop.
Ja vi ska åxå ha så...!
Fast vi ska ha dop åxå.
Att just vi väljer att ha upplägget, bröllop sedan fest är främst av två anledningar: att vi har släktförhållande som gör detta till det bästa alternativet+ att vi vill kunna ha en mer avslappnad fest. För mig är det inte tal om (som någon ovan åsyftade) att vi gör detta "dubbla" för att vi vill ha en massa presenter. Vi kommer i vår bröllopsinbjudan frånsäga oss alla presenter till själva vigselsammankomsten - sedan ska jag väl inte sticka under stol med att jag skulle bli glad över en gåva på festen. I mitt tycke ger man alltid värdparet en gåva när man är bjuden på fest oavsett om det är en spontanfest eller som ett led i att värdparet gift sig.
Tina75,
Kommer ni att ha era "bröllopskläder" på er även på den senare festen? eller har man "vanliga" festkläder då..?
Pienaar; Tidigare har jag spontant tänkt att jag ska ha "vanliga" kläder på festen. Beställde dock en helt underbar klänning i lördags och jag blev med ens osäker. Jag vill bära den mer än de fåtal timmar det blir i samband med själva vigseln. Vet dock inte om det ter sig knasigt att komma med den på ... ;) i ärlighetens namn skulle jag nog vilja ha den men jag tror det skulle kännas lite dumt.......hur tänker du? Jag funderar mycket på hur vi ska formulera vår inbjudan. Har ni tänkt på detta?
Jag tror inte att vi kommer att ha "bröllopskläderna" på festen...beror lite på vilken klänning jag väljer känns det som.
Ingen aning om hur vi ska skriva inbjudningarna än faktiskt. Vi hade nog kanske tänkt att skriva dem efter vigseln..? Typ att "vi har gift oss" och "välkomna på buffé" eller nåt liknande..
nä den tanken har inte slagit mig....men det låter helt ok!
Känner en tjej som tog med familjen till Thailand där de hade en liten intim vigselceremoni (i vita avslappnade kläder), sedan ordnade de storpartaj på nyårsafton och firade då även bröllopsfest (tjejjen i vit brudklänning med vinröda detaljer och killen i skitsnygg vit kostym med vinröd slips)!
Har mer och mer börjat överväga att vänta med inbjudan till festen till efter vigseln. Min släkt är vääääldigt känslig så skulle det yppas att det vankas fest senare men att de är uteslutna kanske de bidrar med en scen som man kan avvara en dag som den :)