• hondafreak

Inga blommor på alla hjärtans dag

För mig är det viktigt att bli uppskattad ibland, och speciellt en sån här dag, dessutom vår 3-årsdag.....och våra inbjudningar var ute hos våra gäster igår oxå.......men fick en påse gelehjärtan....likadana som vår stora dotter fick.....
    Jag blev väldigt besviken och är fortfarande ledsen..... Han sa att han tänkte....men inte hunnit skaffa rosor.....
    Han kommer hem med blommor sällan, och just denna dagen betyder det mycket tycker jag.........Det här handlar om engagemang och intresse tycker jag.
    Hörni, tycker ni jag överreagerar?

• Svar på tråden Inga blommor på alla hjärtans dag
  • Hedvig

Hej tjejjer!
    Det verkar ju, på den här tråden iallafall, (och min egen erfarenhet) att det ofta är vi som är "projektledare" när det gäller speciella tillfällen.

Jag älskar att ge & förväntar mig inget mer än en liten gnutta engagemang tillbaka, men ibland är t.o.m detta för mycket begärt...

Undrar varför det är på det viset??

Jag var en av dem som kände mig ledsnare igår än andra dagar...

Hedvig

• Lady o Lufsen

Man kan säga upp sig som projektledare...precis som i alla andra yrken Med omedelbar verkan...

Hedvig skrev 2008-02-15 12:44:21 följande:
    Hej tjejjer!Det verkar ju, på den här tråden iallafall, (och min egen erfarenhet) att det ofta är vi som är "projektledare" när det gäller speciella tillfällen.Jag älskar att ge & förväntar mig inget mer än en liten gnutta engagemang tillbaka, men ibland är t.o.m detta för mycket begärt...Undrar varför det är på det viset??Jag var en av dem som kände mig ledsnare igår än andra dagar...Hedvig
  • brittajonas

anne på grönkulla skrev 2008-02-15 12:40:10 följande:

Eftersom du jämför med en tidigare man i så positiva termer, anar jag att du itne är skild utan kanske änka? Jag tror för det första att du bör lägga jämförelserna åt sidan - de bidrar inte till din nuvarande relation. Åtminstone jag skulle ogärna dagligen bli mätt mot någon annan, som kanske dessutom blir alltmer idealiserad med tiden...
    Jag tänkte precis samma sak och tycker du ska tänka på vad du själv säger och gör och inte bara kräva. Vi är väldigt olika som personer och för en person kan t ex godis vara det snällaste och finaste du kan ge. Många ser inte det fina med blommor utan tycker att det är att slänga pengarna i sjön eftersom blommorna blir fula efter någon dag.

Jag tycker inte att vi längre lever i ett samhälle där vi räknar med att killar ska vara de som uppvaktar utan jämställdheten gäller numera faktiskt även här. Så alla ni som är besvikna ransaka er själva och har ni varit gulliga och generösa så är det nog dags för en pratstund om hur ni vill ha det.
  • MariaNyckelpiga

För min del bryr jag mig inte så mycket om just blommor. Men dina känslor är dina och det spelar ingen roll vad resten av oss tycker. Du borde berätta hur viktigt det är för dig så att han verkligen vet det i framtiden. Jag fick ingenting igår, istället gjorde vi fondue här hemma och smaskig dessert efter att tösen somnat. Jag var nöjd med det Som sagt, det är väldigt individuellt!

• hondafreak

Anne på grönkulla ; jag jämför inte som jag skrev mina män (och ja, jag är änka), försöker bara visa vilka ytterligheter jag hamnat i, och att man måste försöka anpassa sig. Efter 15 år med en man som behandlade mig på ett sätt måste man försöka anpassa sig till den nya mannen och hans sätt, men förväntningarna går ju ändå till et man tidigare varit med om, eller hur ?
    Brittajonas ; jag kräver ingenting av honom, men om en sak gör mig ledsen bör han ju ta tag i det ? Så funkar ju ett par ! Gör jag nåt han blir ledsen av ändrar jag på det blixtsnabbt, för han är viktigast i mitt liv !

• ohlala

hondafreak: efter det jag läser (speciellt i inlägg 17 och 18) så skulle JAG i din situation överväga om jag verkligen ville spendera resten av mitt liv med den här mannen som får mig att känna mig värdelös, nedvärderad och oansenligt. Sammtidigt måste man kanske förstå att man behöver lite egentid. Jag skulle om jag var du börja på ngn kvällskur i jönköping eller så, kom iväg lite mer börja träna, lära mig ett språk eller dyl så att du också kommer bort och får träffa nytt folk, ha din egen tid osv.

• anne på grönkulla

Nej, jag tror jag förstår vad du menar med förväntningar, snarare än jämförelse. Men fortfarande så tror jag att du måste se din man för vad han är och inte för vad han inte är jämfört med din förra man. I dina inlägg här läser jag knappt en enda anledning till att du vill vara ihop med honom (och det tror jag itne är din sanning, jag tror det är din besvikelse idag som låter så) mer än att han kan bli mer som din förra man.

Om han nu är så hopplös på att se dig och prioritera er (men det tror jag inte, nu väljer han ju bort sin sport för er tid!) - vad är bra med honom? Vad har ni tillsammans?

• hondafreak

Ohlala ; jag vet inte riktigt vart det bär hän i helgen.
    Han lämnar ju sporten nu och det är en stor uppoffring för honom, visserligen för att jag tvingade honom, annars hade han fortsatt. Han har lämnat sitt och flyttat till mig, oxå stor förändring. Jag behöver och vill inte ha mer egen tid för då minskar ju vår gemensamma tid ytterligare. Äh jag vet inte just Får låta det sjunka ett tag och se sen.

• Fröken förväntan

Hondafreak: Jag vill bara uppmana dig att prata med din sambo. De är tyvärr inte tankeläsare! När det gäller min sambo så tror jag ofta att vi tänker likadant men sedan visar det sig, när vi pratar om saken, att har vi tänkt helt olika. Vad jag förstår så har din m2b inte låtit bli att ge dig blommor bara för att såra dig... det har han gjort omedvetet. Det kan vara svårt att leva upp till förväntningar som man inte vet existerar.

Det finns så många beteenden och sätt som man lär sig när man växer upp,t.ex. av sina föräldras relation. I min familj är vi t.ex. mycket mer öppna med att prata känslor än i sambons familj. Men eftersom jag tycker att det är viktigt så har jag "lärt" honom det genom att förklara hur jag känner o.s.v

Så prata med honom om hur du känner och att du tycker att det är viktigt med komplimanger, blommor etc i ett förhållande så anstränger han sig förhoppningsvis mer för din skull. Lycka till.

• C Tox

Hade det bara varit blommor det handlade om så kanske jag tyckt att du överreagerar men här handlar det ju om vad man investerar i förhållandet och hur mycket man anstränger sig för sin partner.
    Under en period när det inte funkade så bra mellan mig och min sambo så kände jag att det bara var jag som jobbade på vårt förhållande, utan mig så skulle vi inte hinna ses även om vi bodde ihop. Jag försökte anpassa mina aktiviteter så att vi skulle vara hemma samtidigt i alla fall någon kväll i vekan medan han inte tänkte alls... Till slut tröttnade jag och krävde hans uppmärksamhet, förklarde att jag ledsnar snart på att bli behandlad som någon man bara delar lägenhet med och inte en partner som man är villig att anstränga sig för.

Det hade effekt :) Han är fortfarande ingen storromantiker när det gäller blommor och små presenter bara sådär, han har nog inte riktigt förstått varför man gillar blommor... Men jag har också slutat att fixa små överraskningspresenter till honom för jag blir ju besviken om jag aldrig får någon tillbaka. När det kommer till att värdesätta mig och visa det för mig, det jag tycker ät viktigast, så är skillanden stor - en puss varje morgon, ett "skall du gå nu?" och hundvalpsögon när jag sticker och tränar och han är kvar hemma och att han kollar av med mig innan han bokar upp sig, inte för att jag kräver det utan för att han vill träffas.

Ett långt inlägg med kontentan att försök beskriva för honom att du känner dig bortlömd som partner - det kan hjälpa.

Lycka till!

Svar på tråden Inga blommor på alla hjärtans dag