• Råttan7300

Vad sparar ni?

Hej allihopa.
    Har en liten fråga till er.
    När ni bytet partner, sparar ni då gamla minnen från era X
    Tex, jag gör mig av med allt, kort, minnessaker saker som jag fått av dem.
    Men min fru är helt besatt, hon sparar allt, ringar, kort, brev saker dom köpt ihop. Ja fasiken tillock med sånna där "I love you" kuddöverdrag. Jag tycker inte det är så jälka kul när allt från hennes förföutna är med i vårat nya liv.

Hur gör ni egentligen? Vad ör vettigt att spara?

• Svar på tråden Vad sparar ni?
  • 2008-08-09

Ja, vi är ju alla olika kan man konstatera!
    Som tex. jag gick på min studentbal med mitt ex och som av tradition så tar man ett kort på paren där. ska jag då inte få ha kvar detta kort, för att mitt ex är med på det? tycker det låter helt sjukt att jag ska måste glömma minnet av min studentbal bara för att jag råkade vara tillsammans med honom. Dock har jag inte detta kort uppsatt/framme längre, då jag tycker att DET är att gå över gränsen kanske...men jag ser ABSOLUT ingen anledning att slänga bort det..
    Och jag skulle aldrig någonsin kräva av min m2b att slänga sådana grejer heller.
    Det där var bara ett exempel av många..

• snö vit

Självklart gifter jag mig nu för jag tror att jag vet att det håller men saker o ting kan hända , det är ju mina gamla ex bevis på. Jag har inte heller en massa saker som dräller utan en liten låda med minnen, lite brev, kort o ett smycke av guld som är vackert o som jag då fick av kärlek, men som sagt inget jag använder. Min sambo har oxå lite brev som han vill spara & eftersom det är för länge sedan ( vi har varit tillsammans i 12 år) känner jag INTE att något av detta skulle tex göra mig svartsjuk eller arg. Samma gäller album med kort, skulle aldrig få för mig att slänga dem bara för att det kan finnas ex med, andra vänner rä' ju oxå med på dessa kort & det var Då. Jag älskar min sambo över allt 6 han mig så detta känner jag inte är någon stor del, vi vet var vi har varandra & det är bra där.

Veronic@

• snö vit

Kanske hade du inga bra förhållanden till dina x & vill inte påminnas om dem? De få x jag har & de förhållanden vi hade slutade inte med att vi blev ovänner & därför känns det ok, hade det varit tvärtom ville jag förmodligen inte spara brev för att det gjorde för ont.

• cellabella

Jag spara ingenting, förutom mina fotoalbum men de är ju en del av hela mitt tidigage liv. Nu gillar jag inte att spara på saker överlag, men jag förstår inte poängen med att spara på gamla brev från ex osv. Mina avslutade förhållanden är just avslutade, jag ägnar dem inte en tanke, än mindre plats i nån byrålåda! Om ens partner dessutom inte tycker att det känns ok, då hade jag verkligen inte sett nån anledning till att behålla sakerna.

• Råttan7300
    cellabella skrev 2007-10-14 19:31:19 följande:
    Jag spara ingenting, förutom mina fotoalbum men de är ju en del av hela mitt tidigage liv. Nu gillar jag inte att spara på saker överlag, men jag förstår inte poängen med att spara på gamla brev från ex osv. Mina avslutade förhållanden är just avslutade, jag ägnar dem inte en tanke, än mindre plats i nån byrålåda! Om ens partner dessutom inte tycker att det känns ok, då hade jag verkligen inte sett nån anledning till att behålla sakerna.
    tack för dom orden...
  • Misery

en partner som krävt att jag gör mig av med minnen från tidigare förhållanden är inte en människa jag skulle vilja vara med.

jag ser helt enkelt ingen anledning att göra mig av med saker från tidigare förhållanden, lika lite som det aldrig skulle falla mig in att kräva att min man skulle göra sig av med något från sina tidagare, hade han haft problem med det hade han helt enkelt fått arbeta på sin självkänsla, svartsjuka, eller vad som nu kan tänkas orsaka sådana känslor.

• Misery
    Råttan7300 skrev 2007-10-14 18:03:33 följande:
    Hade det varit så att jag skulle vilja ha minnen eller dyligt av dom så hade det väll varit bättre att kanske försöka reparera det förhållandet istället....
    jag ser inte riktigt logiken här.
    att vilja ha kvar minnen från tidigare förhållanden är väl ändå inte samma sak som att vilja ha kvar förhållandet?
    alla förhållanden slutar ine bittert, vissa är fullt kapabla att tänka tillbaka med glädje på det som varit, därmed inte sagt att man önskar sig tillbaka dit.
  • cellabella

Misery
    Jag känner inget agg mot min förra kille, men jag har ändå inget behov av att spara saker från vår tid. Jag förstår inte alls att man måste spara på fysiska minnen, varför inte nöja sig med att ha dom kvar i huvudet? Det är ju en sak med foton på ens barn osv, det tycker jag är jätteviktigt, men just minnen med expojkvänner, det fattar jag inte.. Nu skulle jag inte bry mig om min sambo ville spara på sånt (bara de inte tog stor plats ), men jag skulle nog inte förstå,

• Råttan7300
    Misery skrev 2007-10-14 19:48:43 följande:
    jag ser inte riktigt logiken här.att vilja ha kvar minnen från tidigare förhållanden är väl ändå inte samma sak som att vilja ha kvar förhållandet?alla förhållanden slutar ine bittert, vissa är fullt kapabla att tänka tillbaka med glädje på det som varit, därmed inte sagt att man önskar sig tillbaka dit.
    Jo, jag fattar inte varför man skulle vilja bli påminnd av en X genom saker och dyligt. För det är juh det det är.... minnen.
    Jag menar tar det slut så tar det slut, och vad för nytta har man av dom minnena då?
    Jag har haft längre förhållanden innan detta, men jag har absolut inget behov av att ha minnen från den tiden kvar. För hade den tiden varit så bra så hade jag troligt stannat kvar....
  • krian87

jag har inte sparat några saker som jag kan komma på, men har kastat/ gjort mig av med dom för de har inte kännts viktiga. ev bilder m.m är sparade om jag eller någon vän är med på dom men inte direkt om bara ex är med på dom..hyser inget agg mitt ex utan är "vän/bekant" med han. men en pojkvän hade kvar det mesta från sina ex och de känns sådär, massa gulliga medelanden och brev och sånt som bara får mig att känna mig "liten" och inte lika påhittig m.m. att dom hade något som vi inte har då vi inte skickar/ger vykort och brev m.m till varandra..och då får man tvivel över om han verkligen älskar en så mycket som han säger..

Svar på tråden Vad sparar ni?