• Anky

Min tärna har avbokat mitt bröllop om 3 veckor

Jag är helt förtvivlad. Hon är min allra bästa vän och hon ringde i dag och sa att hon inte kommer för att hon inte hinner. Hon sa att hon inte hade inte råd att lägga två dagar av sitt liv på att komma till Stockholm och gå på mitt bröllop. Jag känner mig helt otroligt sårad. Hon är den människa på jorden som känner mig bäst och vet hur mycket jag behöver henne där. Det fanns inte ens utrymme för diskussion och lösningar. Hon hade sluppit att vara tärna om det var problemet. Hon hade kunnat komma upp samma dag 10 min innan bröllopet och åkt morgonen därpå. Jag har rdan betalat alla hennes kostnader och hade med glädje betalt resan också. Jag hade gjort allt för att ha henne där för det var det viktiga. Nu gör det bara så förfärligt ont ocg jag vet inte hur en vänskap överlever detta....

• Svar på tråden Min tärna har avbokat mitt bröllop om 3 veckor
  • Awen

Anky...såg att du hade skrivit när jag just postat mitt långa, långa inlägg.

Jag tycker hela historien verkar helt sanslös ärligt talat. Jag hoppas att du har möjlighet att ändå njuta av din och din blivande mans dag.

• Gable

Lite svar på ditt inlägg:

Tärnan bor i Göteborg.

Om jobbet var problemet så borde hon ha sagt det till TS, att hon inte får ledigt.

Tärnan är singel.

Lutar till att tro att tärnan har en depression alt sjukdom. Eller så är hon en fullblodsegoist som TS inte borde umgås med öht.

Awen skrev 2007-09-18 13:20:22 följande:
    Märkligt att alla här utgår från att tjejen inte är en bra kompis. OM det nu är så som TS skriver, att det är hennes allra bästa vän det handlar om är det inte helt självklart att det inte finns något annat verkligt skäl bakom. Det framgår inte riktigt hur långt från Stockholm tärnan bor, är det 5, 50 eller 500 mil bort? Har man hela tiden varit överens om vad tärnrollen skulle innebära? Skulle kunna handla om jobbet kanske? Ogiltig frånvaro från jobbet är grund för uppsägning och det finns en hel del knasiga arbetsgivare därute. Inte ens att närvara på ens bästa kompis bröllop är värt att mista sitt hem eller hamna hos kronofodgen för. Statistiken säger att det finns många kvinnor som lever med män som misshandlar dem, på ett eller annat sätt. Många gånger utan att omgivningen har den blekaste aning. Hon kanske är sjuk och skall genomgå någon form av operation/behandling? Man måste inte vara en dålig vän för att man inte vill/kan berätta om den typen av saker. Min poäng är att det skadar inte att nyansera bilden något...det kan ju finnas andra vettiga skäl också. Om man är stressad (som man kan vara mot slutet av sin bröllopsplanering när stora dagen börjar närma sig) kan ju stressen göra att man inte heller riktigt uppfattar alla situationer rätt, då är det kanske dumt att säga upp bekantskapen med folk. Jag förstår att TS är helt förkrossad, det hade jag också varit. Jag hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt. Hoppas också att hon kan reda ut det här med sin väninna, och försöker att fundera över vad det kan vara som ligger bakom. Faktum är; att det inte alls är omöjligt att det är kompisen som hamnat i kläm här. Tycker inte att man skall utgå från att hon inte bryr sig. Däremot...om väninnan verkligen på riktigt, utan annat skäl än att "hon inte vill slösa bort två dagar av sitt liv", ringer och avbokar tre veckor innan dagen B verkar hon vara tämligen sadistiskt lagd och ha allvarliga problem med sin empatiförmåga. Om man inte vill "slösa med sin tid" på folk man uppenbarligen tycker är slösigt att träffa borde man väl veta det redan när man blir inbjuden, i varje fall när man blir tillfrågad att vara tärna. Att då tacka ja, och sedan nästan som med flit ställa in ett par veckor innan...är ju minst sagt elakt gjort. Och...en sådan "vän", hur ont det än kan göra, skall man vara glad att man blir av med.
  • starchick

Tycker inte dte är jättekonstigt att man utgår från det då hon inte har gett nåt skäl.
    Om man är så nära vänner och har något så allvarligt som operation/nmisshandel/depression osv så tycker jag att man borde kunna tala om det...men jag vet inte!

Men visst har du rätt i det du skriver, att det klan vara av såna orsaker...

Awen skrev 2007-09-18 13:20:22 följande:
    Märkligt att alla här utgår från att tjejen inte är en bra kompis. OM det nu är så som TS skriver, att det är hennes allra bästa vän det handlar om är det inte helt självklart att det inte finns något annat verkligt skäl bakom. Det framgår inte riktigt hur långt från Stockholm tärnan bor, är det 5, 50 eller 500 mil bort? Har man hela tiden varit överens om vad tärnrollen skulle innebära? Skulle kunna handla om jobbet kanske? Ogiltig frånvaro från jobbet är grund för uppsägning och det finns en hel del knasiga arbetsgivare därute. Inte ens att närvara på ens bästa kompis bröllop är värt att mista sitt hem eller hamna hos kronofodgen för. Statistiken säger att det finns många kvinnor som lever med män som misshandlar dem, på ett eller annat sätt. Många gånger utan att omgivningen har den blekaste aning. Hon kanske är sjuk och skall genomgå någon form av operation/behandling? Man måste inte vara en dålig vän för att man inte vill/kan berätta om den typen av saker. Min poäng är att det skadar inte att nyansera bilden något...det kan ju finnas andra vettiga skäl också. Om man är stressad (som man kan vara mot slutet av sin bröllopsplanering när stora dagen börjar närma sig) kan ju stressen göra att man inte heller riktigt uppfattar alla situationer rätt, då är det kanske dumt att säga upp bekantskapen med folk. Jag förstår att TS är helt förkrossad, det hade jag också varit. Jag hoppas verkligen att allt löser sig på bästa sätt. Hoppas också att hon kan reda ut det här med sin väninna, och försöker att fundera över vad det kan vara som ligger bakom. Faktum är; att det inte alls är omöjligt att det är kompisen som hamnat i kläm här. Tycker inte att man skall utgå från att hon inte bryr sig. Däremot...om väninnan verkligen på riktigt, utan annat skäl än att "hon inte vill slösa bort två dagar av sitt liv", ringer och avbokar tre veckor innan dagen B verkar hon vara tämligen sadistiskt lagd och ha allvarliga problem med sin empatiförmåga. Om man inte vill "slösa med sin tid" på folk man uppenbarligen tycker är slösigt att träffa borde man väl veta det redan när man blir inbjuden, i varje fall när man blir tillfrågad att vara tärna. Att då tacka ja, och sedan nästan som med flit ställa in ett par veckor innan...är ju minst sagt elakt gjort. Och...en sådan "vän", hur ont det än kan göra, skall man vara glad att man blir av med.
  • BarbaBruden

Jag hade nog tackat för mig och gått vidare hur jävla ont det än må göra. Det är din dag och låt ingen eller inget förstöra den!

• Skottdagen2008

AnkY:
    Man väljer inte vem som helst till att bli tärna, det hoppas jag din vän förstår och kan ni inte lösa detta ionnan så ta ett ordentligt snack med ehnne efteråt.

Som sagt lycka till

• Anky

Min tärna pluggar men har ingen tenta eller något. Vi har alltid delat allt och hon brukar säga att jag är som familj för henne och att hon älskar mig. Jag vet helt ärligt inte vad som har hänt och hon brukar alltid vara väldigt direkt så jag tror inte heller att hon döljer något för mig. Hade jag gjort något fel tror jag att hon hade sagt det. Jag vet att jag hade varit där för henne no matter what.... Hon sa bara att hon känner att hon inte hinner och att hon "inte har råd att ta tid att lägga på att åka till Stockholm för mitt bröllop". Att höra det gjorde så oerhört ont. Jag frågade om hon menade allvar och hon sa ja. Då sa jag att det var oherhört smärtsamt för mig och att jag inte orkade tala med henne. Jag är så oerhört dålig på att hantera saker som gör ont så jag fixar inte ens att ringa henne igen.... Vill bara bort....

• starchick

Ärligt talat så tycker jag att det är oerhört elakt av henne!!! Så gör man inte... Jag HOPPAS att det ligger något mer bakom, annars är det verkligen ett svek!

• fjutjur brajd

Fy vilken jobbig situation. Jag lider med dig. Förstår att du känner dig ledsen och sårad.

Kanske du kan skriva ett brev till henne och förklara hur du känner om du inte orkar ringa till henne. Det känns ju väldigt märkligt att hon inte kan ge någon bättre förklaring till varför hon inte kan komma. Vad är det som är viktigare än hennes bästa kompis bröllop?

• *Lilla M*

Ooo, shit. Vilken grej. Massa kramar, din dag kommer bli fantastisk ändå. Men du, du måste prata med henne. Om inte annat så för din egen skull.

Svar på tråden Min tärna har avbokat mitt bröllop om 3 veckor