• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • förhoppningsis

det där är en evigt svår fråga, betala per person eller par??

• thalia82

Fru Ängla skrev 2007-09-13 11:46:43 följande:

Hur kan det då vara rimligt att de som gift par (bara för att de är ett par) betalar lika mycket som jag som singel?Diskriminering tycker jag! Säkert är det andra som tycker annorlunda!
    För mig är det ganska självklart att om man är tre vuxna personer som går ihop om en present, så delar man summan på tre. Oavsett om två är ett par eller alla tre är singlar...
  • nyaforsfors

Fr Ängla: det är en sak min mamma satt stopp för, i vår släkt brukar vi samla om någon fyller jämt eller så, min mamma är singel, hennes andra syskon ingår i par och alla inklusive partners och barn står med på kortet. Så en gång när det var en insamling hade min mamma sagt "nej varför ska jag betala lika mycket som er med två inkomster när jag är själv?" och så gav hon hälften motr vad de andra gjorde och det tyckte jag var helt rätt!

• Fröken Figo

Fru ängla: Jag håller med, man betalar per person inte per par! Annars får man "rabatt" för att man är i en relation! Det är diskriminering mot dem som inte hittat sin partner än!

Nyaforsfors: Bra gjort av din mamma! Det är så dumt när man går och irriterar sig för pengar, bättre säga till direkt ist.

Jag fick några frågor ang de där j*vla talrikarna: jag tror att anledningen för att de aldrig används är för att de alltid är "för fiiina". Om man tänker efter, NÄR exakt kommer tillfället att plocka fram 3 ränder guld och äta på? Födelsedagar? Ok, kanske men det ska specialdiskas och barnen kanske har sönder dem, bättre inte. Årsdagar? Jämna födelsedagar? Då kanske man slår på stort och bjuder många, då räcker inte talrikarna i antal. Och dessutom: risken att de går sönder. De där usla fula tallrikarna står i nåt skåp hos det här paret och får aldrig se dagsljus.

Och jag fick frågan om det här paret ÄR snikna i övrigt: JAAA!!! De är verkligen ett girigt par... Iofs ganska schyssta med att bjuda på middagar vilket de ofta gör (och tar fram vita IKEA-tallrikarna grrrrrrr) men allt i deras liv kretsar kring pengar. Ussch, tur att jag inte träffar dem mer!

Tjejer, tänk vad dumt om man gör bort sig med tex önskelistor och sånt. Ofta bjuder man ju "alla man känner" eller åtminstone "alla man tycker om". Och då undgår det inte nån vilket misstag man gjorde... Jag funderar på att be våra internationella gäster att skippa gåva eftersom de alla måste betala flyg och några hotellnätter... Vill inte att det ska pratas om gåvor i 10 år!

Liina: hahahahhhaha vad kul att du fick en TVÄTTKORG!!!!!!! hahaha jag dör!!!

• Karis Annelie

Jag brukar få såna där gratissaker från kataloger. typ om man beställer från Halens, så får man en väska gratis eller för typ 9.90 eller så. De får jag från mormor till jul o sånt... helt sjukt. Jag känner ju igen dem! mormor vet mycket väl att min mamma och jag också handlar via de katalogerna emellanåt. vi beställer dock inte skiten själva för det är ju just skit. Så får man dem därifrån istället. jo men tack!

• Waersta

Hahahah! Åh vad roligt!

Karis Annelie skrev 2007-09-13 13:56:24 följande:

Jag brukar få såna där gratissaker från kataloger. typ om man beställer från Halens, så får man en väska gratis eller för typ 9.90 eller så. De får jag från mormor till jul o sånt... helt sjukt. Jag känner ju igen dem! mormor vet mycket väl att min mamma och jag också handlar via de katalogerna emellanåt. vi beställer dock inte skiten själva för det är ju just skit. Så får man dem därifrån istället. jo men tack!
  • Waersta

Shit.. har aldrig tänkt på att vi borde betala dubbelt när vi skramlar till någon. GAH! Tänk om alla tycker att vi är snåla. Har aldrig slagit mig. *skäms*

• tågjäntan

För egen del beror det på hur väl man känner brudparet och vilken ekonomi man har för tillfället. Jag tycker det är ehlt okej med present för 150 - 200 kr.
    Och för någon månad sedan köpte jag ett gäng röda små badankor för sju kr stycket som jag tycker är väldigt söta =). Jag kommer att ge bort bara 'ett par'ankor till brudpar jag inte känner så väl och till dem jag känner lite mer kommer jag antgaligen lägga till boken "Kärlekens fem språk" av Gary Chapman för ca 150kr. Om jag/vi inte går i hop med någon/några andra och köper något dyrare eller de önskat.
    På vårt eget bröllop låg oxå de lägsta presenterna på 100-150kr och vi tyckte inte det var konstigt. Det kan vara dyrt bara att ta sig till bröllpet, köpa kläder osv. Så det viktigaste var att de kom.

• thalia82
    tågjäntan skrev 2007-09-13 14:41:29 följande:
    För egen del beror det på hur väl man känner brudparet och vilken ekonomi man har för tillfället. Jag tycker det är ehlt okej med present för 150 - 200 kr.
    Självklart, jag håller med dig. Har man dåligt med pengar ska man ju inte lägga ut massor på en present. men som någon skrev här tidigare, en miljonär som ger bort ett presentkort på en kryssning där datumet gått ut är bara konstigt.
  • Liinda_e

jag vet att nu kan det bli sura miner....
    men jag tycker oftast folk e snåla överlag när det gäller att ge till andra...
    folk blir giriga och tänker
    tänk jag som är student/arbetslös/sjukskriven/låginkomsttagare
    (dom flesta är INTE miljonärer)
    jag kan inte ge så mycket.....
    max 100
    men egentligen har folk mer pengar än dom tror men lägger dom på skit ist .
    Folk har vad jag märkt så svårt för att vilja ge om det känns lite lite i plånboken.
    men att ge små gåvor för att klappa sej själv på axeln för att man är snäll ...det går jätte bra!

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?