• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • förhoppningsis

Julen för ett par år sen när vi sitter och öppnar paket inser jag till min stora fasa att det min pappa har gett till min sambo är ett paket gratisböcker som delades ut gratis när man handlade på ÖB el liknande. Som tur var så var inte sambon med när jag var där och fick ett likadant paket ett par veckor innan. Pratade med pappa om det sen men vet inte om det gick in... till saken hör att min brors sambo fick present för flera 100

• ALÖ

Måste bara få göra ett inlägg angående konstiga komentarer eller vad man ska kalla det i presentsamnanhang.
    Jag fyllde jämt här om veckan och min mammas syskon och en del av mina kusiner hade gått ihop och köpt en present.
    En av morbröderna ville dock inte vara med alls eftersom han inte har några barn???? Som man kan köpa present till så det blir rättvist då eller? Förra året när min son konfirmerades så ville inte en annan morbror och deras barn vara med alls med argumentet att vi ses ju nästan aldrig och det kan jag ju köpa om det inte vore för att vi köper presenter till dem och deras barn och barnbarn.
    Man ger väl inte presenter för att få själv eller har jag fel?

• 071023 2

ALÖ

Fan va kul! undra hur han tänkte då?

Snåla människor är det värsta som finns men när dom dessutom skall förklara varför dom är snåla så blir saken än värre.

• Lonne

Här kommer ett litet bidrag till tråden. Förra året när jag fyllde år fick jag en termos av min faster och hennes man. Gissa vad jag fick i år? En termos! Dessutom stod hon och skröt om vad fin termosen var när jag öppnade paketet... Antar att hon glömt bort att hon köpt samma sak året innan men ändå. Jag sa ingenting naturligtvis utan log så tacksamt så.

• Fru Ängla

Så här tycker jag - om det där att ge presenter eller ej..

Om man är bjuden nånstans och väljer att gå har man med sig en present (eller blomma eller nåt) vare sig det är födelsedag, konfirmation eller annat. Och vare sig man fått present av dem tidigare eller man inte har barn som fått presenter etc.

Om man väljer att inte gå på det man blir inbjuden till bör den som bjuder in heller inte "räkna" med present. samma sak gäller om nån fyller eller konfirmeras etc men inte bjuder in - då kan man såklart ännu mindre "räkna" med present.

DÄREMOT kan ju den som väljer att inte gå dit den är bjuden till ändå välja att ge en present i efterhand, eller vara med i en insamling etc, men det bör inte tas för givet.

• Limegrön

[citat]
    Om man är bjuden nånstans och väljer att gå har man med sig en present (eller blomma eller nåt) vare sig det är födelsedag, konfirmation eller annat. Och vare sig man fått present av dem tidigare eller man inte har barn som fått presenter etc.Om man väljer att inte gå på det man blir inbjuden till bör den som bjuder in heller inte "räkna" med present. samma sak gäller om nån fyller eller konfirmeras etc men inte bjuder in - då kan man såklart ännu mindre "räkna" med present.DÄREMOT kan ju den som väljer att inte gå dit den är bjuden till ändå välja att ge en present i efterhand, eller vara med i en insamling etc, men det bör inte tas för givet.
    [/citat]

Precis så tycker jag!

• Fru Ängla

Alö, svar på din fråga: lite tror jag det är så, för många i alla fall, att då man ger present till nån så tror man att man ska få nåt tillbaka nån annan gång - sen om det dröjer 5- 10 år tills den andra fyller jämt och man får presenten då är ju det helt OK.

jag skulle i alla fall inte ge presenter i det oändliga om man aldrig fick nåt själv av personen i fråga.

• ipanemagirl

Ah det är fantastiskt roligt att se hur tankarna om att GE ter sig!

På ett sätt kan jag förstå den ensamme morbrodern som alltd ska ge till syskonbarn men aldrig kan förvänta sig detta i igengäld. fast löser inte det sig med att familjer som mottagit barnapresenter av ensamma morbrodern ger en fin gåva när väl han fyller år etc? Nä han borde inte va så snål - för de flesta får man vad man ger! It comes back to you!

Jag har bekanta barndomsgrannar som alltid gett fina presenter till oss , när vi var barn, men även till våra föräldrar. Men där hade vi aldrig möjlighet att ge samma tillbaks -inte samma ekonomiska sits riktigt. När det gäller generösa presentmänniskor (som ger vid alla sorterstillfälen som inte ens är födelsedag)får man väl lite se det som att det är deras val. Man kan inte förvänta sig att alla kan och vill ge massa namnsdagsgåvor osv.

• förhoppningsis

För att inte tala om att när den ensamma morbrodern ett par år senare har fått äldre syskonbarn så kommer de kunna köpa presenter tillbaka, kanske inte lika dyra men då är de ju fler som ger till en person. Sen om man jublar över syslöjdsgjorda slipsar är ett helt annat område

• Liinda_e

jag brukar göra så här
    när det är dags för samling och alla i släkten lägger typ 200 per familj
    släkten är stor och varje familj rymmer minst 4 personer.....
    och man till någons 50 års dag ändå bara får ihop typ 2000 spänn skäms jag...
    såååå jävla snåla.....
    så jag brukar ge egna presenter...hehe och dom brukar stå ut från mängden om man säger så....
    jag älskar att ge ...inte smått billigt kraffs utan riktiga presenter som folk faktist på riktigt önskar sej!

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?