• ipanemagirl

Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?

Hehe jag tänkte verkligen inte spela sniken utan bara kolla vad som är brukligt. Jag har gift mig nu och kommer ju själv att gå på bröllop vad det lider. Vad är den minsta gåvan ni fått värdemässigt? (skamgränsen försöker jag hitta)

Själv gav jag 500per par för två år sen men det verkar inte ha "indexerats upp"

• Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?
  • Fröken Figo

Oj, 80 SEK per person är riktigt sniket. Om inte gästerna haft massiva utgifter för bröllopet som transport, boende och kläder och sånt.

Vi har inte gift oss än (får berätta om ett år vad minsta gåvan var! jag tror jag vet vem som kommer ge den iaf) men vi hade en stor o fin fest ihop för några år sen där vi bjöd på jättefin lunch och sen stor o fin middag med vin hela kvällen och efterrätt osv. Det var en fin lokal i stan. Och en vän hade med sig en lite vissen planta i plastkruka. Fast det blev lite pinsamt för henne för de flesta hade köpt jättefina saker...

• Fru Ängla

Vi önskade oss pengar till bröllopsresa:

Min mans släktingar (inte de närmaste) gick i hop ett gäng och gav ca 100 kr per person. Det är ofint att va otacksam men om man nu får va det; hade kanske räknat med lite mer trots allt. Festen var påkostad från vår sida och de hade inte långt att resa.

Jag blev mer förvånad när några av mina närmaste vänner gav 300 per par, fast de betalade förstås för boende och bilresa, möhippa etc.

De flesta gav 400 per par, en del 500 och några få mycket generösa gav 500 per person eller 1000 per par vilket vi inte hade räknat med!

Om jag får va helt ärlig i det här sammanhanget med er: Jag nog "räknat" med att vi skulle lite mer, själva lägger vi mellan 500 och 1000 beroende på vem som gifter sig och vad vi får lägga för andra utlägg!

• Fru Ängla

Men grejen verkar va att det är så individuellt hur folk tänker och nu så här i efterhand tänker vi ju inte på presenter/pengar utan är bara oerhört glada att alla ville komma och fira vår stora dag....

Men man lyfter ju på ögonbrynet när man hör talas om 45 kr, 8o kr och löften som aldrig blir av - de måste tänka att det där med presenter är totalt ovidkommande!

• carina6 nu gift

Vi fick av min mans ena bror och fästmö en vikingline resa "en sådan fribiljett man får av dom när man handlar på båten för mer än 1000:-"
    men den hade tyvärr gått ut
    tja släkten är värst eller vad säger ni hahahahaha

• Hedebris

har aldrig varit på ett bröllop (under vuxen tid) så det är svårt att säga hur mkt som är rimligt. jag och min pojkvän var på dop för någon månad sen. då la vi några hundra. rimligt med några hundra på en bröllopspresent med.. men det beror ju helt klart på hur väl man känner personerna i fråga.
    men ofta bjuder man bara "nära" människor på sitt bröllop.

men jag får också skriva om ett år när vårt bröllop har varit

• Liinda_e

carina6 nu gift skrev 2007-09-10 21:51:37 följande:
    Vi fick av min mans ena bror och fästmö en vikingline resa "en sådan fribiljett man får av dom när man handlar på båten för mer än 1000:-"men den hade tyvärr gått ut tja släkten är värst eller vad säger ni hahahahaha

hade den gått ut??????
    hahahahahahahaha helt mållös .....det var nog den värsta hitills!

• Tajci78

Intressant tråd, jag gifte mig i somras utomlands och av en familj fick vi en filt men dessa är rätt så fattiga så jag värdesätter verkligen denna filt och jag tycker den är speciell bara för att de kom på bröllopet och hade sparat ihop lite pengar. Det är värre när folk som har pengar kommer med en present på 45kr :( Fast en sak har jag lärt mig efter mitt bröllop och det är att när jag ska på bröllop så kommer jag ge pengar för här står jag med en massa saker som jag aldrig kommer använda

• Skottdagen2008

Först undrade jag vad detta kunde vara för konstig tråd,men jösses jag har skrattat en "vikingbiljett", nä, men dra åt.....
    Skulle själv ALDRIG sätta mig i den pinsamma sitsen utan hellre då vackert meddela att jag tyvärr inte hade ekonomi nu, men att jag gärna önskar ge dem ett minne när ekonomin såg ljusare ut.

• Kaffemoster

Kanske lite från ämnet .. men jag var på Baby shower här i USA för några veckor sen. Det var under lunch tid på en restaurang. Jag har varit på några förut. Då betalade alla för sin egen lunch och man tog med sig baby presenter för några hundra högst.
    Jag hade även för den här bäbisen köpt en present från deras önskelista för lite drygt 200 kr .. Men denna gång hade dom (eller blivande mammans bästa vän) hyrt restaurangen, det var massor av mat och dryck samt tävlingar med fina priser. Jag vann en vinst för säkert mer än vad min present kostade. Gissa om jag kände mig dum ... men jag köper något dyrare när bäbisen väl är född.

• SpookyandKira

Vi fick ett set asfula bruna handdukar, inhandlade pa utforsaljning for ca $5, eller 35 sek. Det var var billigaste present, inte ens sa mycket for hur mycket de kostade, utan for hur lite tanke det lag bakom. "I know! Some ugly towels!"

Svar på tråden Sniktråd -hur stor var den minsta gåvan ni fick?