• Akvavit

Dalabröllop 2008

Känns som det vore dags att starta en tråd för oss som ska gifta oss i Dalarna under nästa år.

Jag vet ju att ni finns där ute - ska bli kul att höra om er planering!

• Svar på tråden Dalabröllop 2008
  • mijja

Hej!

Jag planerar också bröllop i Dalarna till nästa sommar. Har dock inte kommit så långt i planerandet än. Funderar över festlokal och vigselplats. Har varit och tittat på Rankhyttans herrgård nyligen, vilket var trevligt och inte så dyrt.

Akvavit: Vad skulle Villa Bergalid kosta?

• Akvavit

mijja,
    Vi var faktiskt förbi och kikade på Rankhyttan i helgen, det såg trevligt ut, men lite för litet för oss. hur många ska ni vara? De sa i och för sig att det skulle gå in 70 pers eller så i salen på övervåningen, men det måste bli jättetrångt då!

Fördelen är att ni har nära till Vika kyrka, om ni vill viga er i en kyrka så är den jättefin och lagom stor!

Bergalid kostar 6400 kr för lokalen och maten från ca 450 kr-650 kr, men då är det allt som kostar! Då ingår dukning, blomsterdekorationer, snacks, kaffe, vickning kanske även tilltugg till brudskålen... Även personal för servering och bemanning av baren under hela kvällen ingår. Och alkohol får man ta med sig själv, likaså tårta.

Det kändes dyrt när vi räknade ihop allt, men det slutade på ungefär lika mycket på alla lokaler vi kikat på.

Har du några priser från Rankhyttan?

• Akvavit

Ringde just First hotell i Falun eftersom jag såg att de hade en fin festvåning som jag tänkte kolla upp, men tyvärr var den upptagen redan den helgen.
    Liksom HELA hotellet. Alla rum, allt. För att det är Svenska skidspelen då!!! Vilket betyder att alla hotell är fullbokade redan! Jag ringde runt och kollade....utom ett som inte svarat än, de ska ringa upp mig!

Men våra gäster måste ju bo någonstans, de flesta av dem bor ju inte här.
    Blir så ledsen!! Vi har ju redan varit tvungna att tänka om helt efter att vi inte fick vara på Furudals bruk, nu när vi vant oss vid att vara i Falun, då kanske vi måste byta helg?! *suck*
    Och m2b är borta i jobbet, utomlands och kommer inte hem förrän imorgon.... :(

• Fröken Figo

Jag ska gifta mig i Dalarna! Så jag hakar på er här...

Skoj skoj, Dalarna är så vackert. Det blir kul att planera under hela året som väntar framför oss... Än så länge har jag inte mkt att dela med mig av men det kommer säkert.

• Hannafia

Akvavit: Finns det inga hotell i Borlänge för gästerna att sova på då?
    Det är en bit att åka, men inte jätte långt....
    Kan kanske vara något att tänka på om du inte vill byta helg.

Själv är jag oxå på jakt efter lokal.
    Vi har som några andra funderat på rankhyttan, men nu ser vi ut att bli fler än 70....
    Känns som jag vill ha festlokalen klar innan jag fortsätter planerandet.

Hur ska ni andra göra med inbjudningskort, ska ni köpa eller göra egna?

• Akvavit

Vi gör egna inbjudningskort...eller rättare sagt, mamma hjälper till med våra. Men jag ska till Stockholm imorgon och köpa papper och band och annat....

Hannafia,
    visst, det kanske finns hotell i Borlänge, men ett av målen som vi har jobbat efter är att gästerna inte ska behöva köra från festen om de inte själva vill. Det var därför vi från början tyckte det var så perfekt på Furudal, då fanns boendet på samma plats som festen. Boende i Borlänge och fest i Falun känns inte roligt.

Usch, har sån ångest just nu. Ska man flytta festen någon annanstans, igen. Eller ska vi byta datum? Men då kanske inte vår fotograf som vi verkligen vill ha kan....

• Hannafia

Akvavit: Förstår dilemmat med avståndet.....
    Vart ska du handla papper och tillbehör??
    Är oxå inne på att göra själv,men vet inte om jag tar vatten över huvudet...

• Akvavit

Hannafia,
    Det finns flera bra affärer i Stockholm, även de som har mycket stämplar, stansar och band och andra grejer.
    Vi ska till följande:
    Papper för konstnärer; www.pappersbutiken.se/
    som inte alls bara har papper för konstnärer utan massa fina papper. dE är dessutom väldigt trevliga och hjälpsamma och kan tala om vad som funkar i printer och inte.

Svenskt papper/Map; www.mapsverige.se/templates/Page.aspx
    Butiken ligger nära Stureplan, men har inte lördagsöppet vilket är skälet till att jag är ledig imorgon. Men de har massor med papper, bla det som vi huvudsakligen ska använda.

Matton; www.mattonbutiken.se/
    På Norrlandsgatan, har allt du behöver! Stämplar, stansar, papper....

Ljunggrens pappershandel; www.ljunggrenspapper.se
    I Gamla stan, har massor med stämplar och band och annat...

Skapa Hobby; www.skapahobby.se
    På Hornsgatan, har mycket för scrapbooking och liknande

Det behöver inte vara så avancerat....köp något fint papper som går att printa på, vik på något trevligt sätt och sätt ett band runt. Enkelt och snyggt, och roligt att göra själv. Och mycket billigare!

• Akvavit

Deesutom kan du köpa halvfärdiga kort, där du bara kan sätta en egen vald stämpel eller nåt, det blir ändå billigare än att beställa helt färdiga.

Och behöver du inspiration så kan jag garantera att de i butikerna kan hjälpa till och gärna gör det.... :)

• Hannafia

Akvavit: Tusen tack, vi planerar en weekend i Stockholm framöver så åker vi en fredag kan vi ju passa på att besöka butikerna...

Svar på tråden Dalabröllop 2008