• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • rocketqueen

Brud!, vad var den egentliga anledningen till att du skrev att du vet vem Duchess är?

• Henrike

Brud
    Jag skrev inte att du hade outat henne.

Du har skrivit att du vet vem hon är, dvs du *kan* outa henne om du vill. Det är väl självklart att det kan uppfattas som ett hot. Jag håller med rocketqueen och upprepar, vad var den direkta anledningen till att du ville förmedla till Duchess att du vet vem hon är, när du inte är intresserad av att berätta vem du själv är?

Jag tycker fortfarnade att ditt handlande är märkligt och anmärkningsvärt.

• Brud!

Fanns ingen egentlig anledning alls. Men absolut inte en tanke på att hon skulle känna sig outad.

Alltså, om man stöter ihop med nån man tror att man känner och sen inser att man gör det, då säger man ofta nåt till personen ifråga.

Jag skulle absolut kunna ringa Duchess och prata om detta, det var tanken från början. Men nu är detta totalt överdrivet och uppförstorat, och jag är starkt orolig över min relation med min präst. Detta har jag förklarat för Duchess, men det tar hon inte hänsyn till. Jag ska ju också gifta mig snart så jag kommer inte att säga nåt till prästen innan bröllopet.

Dessutom har många fått huvudsaken helt o bakfoten, inser jag när jag läser tråden. Många skriver rena felaktigheter. Tråkigt tycker jag att man inte kollar hur det faktiskt står till innnan man skriver nåt.

• Brud!

Henrike

Har du läst den tråden?? Om brudöverlämning?

• Henrike

Ja, och jag skrev även i den.

• viktualia

Brud! - jag hoppas att du tar Duchess inlägg och reaktioner som utgångspunkt i hur du tänker gå vidare eller inte.

Alla andra inlägg är ju bara diskussioner utan nån som helst fakta i målet, mer än det vi läser här. Och dessutom skrivna av personer som själva inte är drabbade.

• Duchess

Brud!:

Jag har aldrig påstått att du gjort något fel. Varför skulle du behöva vara orolig över din relation till prästen i fråga? Det är ju inte ditt fel att hon berättat för dig att hon listat ut vem jag är IRL.

Återigen - jag står för allt jag skriver, som privatperson. Det obehagliga ligger i koppligen till min yrkesverksamhet, och att jag inte vet vilka följder detta kan få på det området. Därför kan jag bara än en gång vädja till dig att på något sätt ge mig en möjlighet att tala med prästen i fråga. Vill du inte ge mig hennes namn så kanske du kan tänka dig att be henne maila mig, eller titta på den här tråden?

Det skulle verkligen betyda oerhört mycket för mig om jag kunde få reda upp detta.

• Anneleigh

Brud!

Oavsett vad du tycker så känner hon sig utlämnad och att det är obehagligt att någon vet vem hon är men hon vet inte vem. Det hade jag oxå tyckt.
    Varför kan du inte bara ta konatkt privat och prata igenom detta? För hennes skull. Du har sagt A då får du säga B, men du kan göra det privat. Även om allt detta inte var din mening så var det du som startade detta. Då är det inte mer än rätt att du avslutar det.

• rocketqueen

Brud!, nog fanns det en anledning, det finns en anledning till allt man gör. Hade du inte en tanke på att det du skrev kunde uppfattas som väldigt olämpligt? Om man i en anonym, allvarlig diskussion slänger ur sig något i stil med "Förresten, jag vet var du bor!" "Jag vet vem du är!" "Jag vet var du jobbar!" till motparten som inte har en aning om vem du själv är, då finns det en anledning och det är knappast någon "rolig detalj", som du uttrycker det.

Jo, Duchess är "outad". Från prästen, till dig. Du har chans att skriva vem det är här, men du vill inte ta ansvar för dina handlingar så att det här kan redas upp. Jag tycker tyvärr att det är alltför egoistiskt och ansvarslöst av dig i ett sådant här läge.

• Henrike

?Alltså, om man stöter ihop med nån man tror att man känner och sen inser att man gör det, då säger man ofta nåt till personen ifråga.?

Ja, och man är normalt villig att själva säga vem man är också.

?Jag skulle absolut kunna ringa Duchess och prata om detta, det var tanken från början.?

Du skrev ingenting i början ens om att du hade tänkt att ringa Duchess. Tvärtom, redan initialt försökte du tona ner det och gav inga som helst indikationer på att du hade för avsikt att kontakta henne.

?Men nu är detta totalt överdrivet och uppförstorat, och jag är starkt orolig över min relation med min präst. Detta har jag förklarat för Duchess, men det tar hon inte hänsyn till. Jag ska ju också gifta mig snart så jag kommer inte att säga nåt till prästen innan bröllopet.?

Din präst borde väl inte ha något problem med att du har talat om för D att du vet vem hon är, det borde väl hon ha insett redan från början att det skulle kunna bli följden. Därmed bör hon överväga konsekvenserna innan hon talar om en sådan sak.

Jag tycker inte att dina förklaringar om varför du inte vill ta kontakt har varit övertygande och har svårt att förstå varför du är orolig över din relation.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?