• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • viktualia

Duchess - jag har följt dina inlägg här på BT, tycker att du skrivit mycket kloka saker och att det behövs sådana som du här.

Personer som har god kännedom om Svenska Kyrkan och dess traditioner, inriktningar och regelverk.

MEN jag förstår verkligen att du känner för att dra dig tillbaka lite efter den här historien. Det måste kännas som ett riktigt läbbigt gyngfly att hamna i den sits som du är i.

Och i dina kläder, till STOR sorg för BT, så skulle jag nog också dragit mig tillbaka.

Kanske kan man föreslå för BT att de öppnar ett hörn för "frågespalt" där anställda i för BTs intressen närliggande branscher får svara på frågor.

På Lunarstorm finns samarbete mellan sajten och kyrkan som verkar funka bra.

Så länge - vårda ditt jobb!
    *stärkande kramar*

/Vickan
    som vill fortsätta vara anonym trots allt personligt jag kläckt ur mig!!!

• Skog

Tycker helt enkelt att det tillhör vanligt folkvett att aldrig avslöja någon annans identitet om de inte själva gjort det. Alltså har prästen gjort fel, men säkert inte illa ment egentligen. Om jag upptäckte en bekant här i ett forum skulle jag nog välja att säga det också (inte via BT), så att denna vet om att man vistas i samma forum.

Många av oss vill ju kunna delta i intressanta samtal men vara anonyma eftersom allt på nätet får sån stor spridning.

• rocketqueen

Duchess, jag håller med dig till hundra procent. Jag skulle aldrig vilja få höra att "jag vet vem du är" på ett forum där man verkat för att vara anonym. Att säga något sådant och sedan inte vilja ta det vidare tycker jag är väldigt skrämmande och för mig, oerhört respektlöst. Man gör bara inte så, och man gör definitivt inte som prästen i fråga heller. Här ska man kunna få vara anonym, det är det som är meningen med forum.

Frågan kanske är också; Vet verkligen forumskribenten i fråga vem du är, eller är det påhittat? Eftersom personen inte vill ge vidare information kan det faktiskt vara så att det h*n skriver inte är sant. I vilket fall - mycket obehagligt att sväva i ovisshet.

• Jeez

Först och främst: olyckligt att det blivit som det blivit.

Men sedan undrar jag om det inte blivit för mycket fokus på att den här personen som Brud! pratat med är präst. Förmodligen har personen i fråga inte bedömt det som en sån "farlig" sak att säga vem Duchess är till Brud! Det må vara en felbedömning, men framför allt som person tycker jag. Det har inget med personens yrke att göra. Självfallet kan man ha förväntningar på att man ska ha koll på sekretess och diskretion och så, men just därför så kanske den personen INTE såg det som det övertramp som uppenbarligen Duchess upplever det som.

Det andra handlar om ett klargörande av tystnadsplikten. Den gäller det som prästen får höra i ett enskilt själavårdande samtal. Det gäller inte allt det som en präst får höra i alla möjliga olika sammanhang. Prästen får då inte yppa vad som sagts eller ens bekräfta/förneka att man har samtal. Den andra parten har inga såna skyldigheter förstås, utan berättar det den vill. Men, viktigt i sammanhanget, en präst kan inte heller lösas från tystnadsplikten, ens av konfidenten själv.

Det betyder också i detta fallet att prästen outar en själavårdande relation om h*n skriver till Duchess för att reda ut frågan (eftersom Brud! nu själv sagt att de har) och därmed bryter tystnadsplikten.

Kontentan: personen i fråga gjorde en missbedömning och det var olyckligt men vi kan inte kräva att h*n ska komma fram, vare sig för BT eller Duchess om vi inte vill att h*n ska bryta tystnadsplikten

• Duchess

JennyP:

Att personen i fråga är präst har betydelse för mig i avseendet att det förmodligen är en person som jag har kontakter med i mitt dagliga arbete, och där förtroendet är en viktig del av det jag gör. Hade jag arbetat med svetsare, och personen i fråga varit svetsare, så hade det varit relevant.

Jag förväntar mig inte att en präst ska bryta sin tystnadsplikt. Det vore otroligt illa om h*n gjorde det! Men jag är inte intresserad av att få veta vem Brud! är, eller vad hon och prästen samtalat om.

Det jag önskar är antingen att jag får prästens namn (inte Brud!s namn), eller att prästen själv skriver någon rad till mig. Då kan vi reda ut vad som sagts angående mig som privat/yrkesperson, och om detta på något vis orsakat problem i mitt arbete. Förhoppningsvis är det ingen fara, men så länge jag inte vet några detaljer måste jag faktiskt utgå från "worst case scenario" i mina beslut om fortsatt medverkan på BT.

• ~Norpan78~

Duchess - jag förstår dig till fullo! Jag skulle också tycka att det var obehagligt om jag var i din sits. Jag var med i den tråden där kommentaren från Brud! kom och tyckte inte att det fanns något relevant i att lägga fram det där.
    Sedan tycker jag inte heller att det är ok av en präst att outa dig på det sättet. Nu vet jag inte om det är i "prästrelationen" eller om brud har någon annan relation till denna präst (släkting/kompis etc) så att de har diskuterar detta men om det är i ett samtal med sin präst så borde verkligen inte prästen nämna ditt namn och om det är i en diskussion med en kompis (som också råkar vara präst )så borde brud! låtit detta stanna mellan dom två och inte nämna det här.

Att man lyckas lista ut vem en person i ett forum är tycker inte jag är något som man talar om i en tråd utan isåfall tar med den personen direkt.

För din skull hoppas jag att denna präst har modet att kontakta dig på din mail så att du kan få en förklaring till varför h*n har gjort på detta märkliga sätt!

Förstår dina tankar om din fortsatta medverkan på BT men tykcer det är synd om du inte kan fortsätta att delta och lämna dina synpunkter i vissa diskussioner.

• Brud!

Troll-P

Vad är det du skriver? Hotande? Skämtar du med mig? Har du läst hela den tråden???

• Henrike

Jag håller helt med dig Duchess och tycker det är ett anmärkningsvärt handlande av såväl prästen som av Brud.

Vad var egentligen anledningen till att Brud sa att hon vet vem du är? Trodde hon att du skulle tycka ?vad skojigt att någon vet vem jag är?, fast hon inte vill säga vem hon är, eller vem som har talat om för henne? Om hon *inte* trodde det, så förstår jag inte vad som var anledningen till att tala om det.

Jag håller även med Troll-P om att det skulle kunna kännas hotande. Jag förstår dig helt och fullt att du vill dra dig tillbaka och/eller byta alias.

Sorgligt att folk inte respekterar nätanonymitet och att folk inte har vett att hålla tyst om saker. Vill man säga A får man även vara beredd att säga B, eller hålla tyst.

Lycka till Duchess ? hoppas det löser sig.

• Lill Mi

Hej Duchess!
    Har int läst hela tråden, men förstår att detta är obehagligt för dig!
    Själv vill jag heller inte bli identifierad, vilket gör att jag har bytt "nick" för att kunna fortsätta vara anonym på sidan...

• Brud!

Henrike

Det är fortfarande ingen som outat henne, avslöjat hennes alias på nätet eller någonting annat. Bara ett enkelt konstaterande. Jag hade aldrig i mitt liv trott att det skulle upplevas som hotande eller obehagligt. Då hade jag naturligtvis aldrig sagt nåt. Jag bara nämnde det spontant, lite för spontant inser jag. Jag menade ju sedan på, hur farligt kan det vara?? Jag undrade om Duchess inte stod för det hon skriver, som jag har upplevt som ganska kontroversiellt emellanåt. Det hela började med en konversation där några trådskrivare skrev att de kräks på en viss tradition, symbolik, egenskap eller person. Därefter tog diskussionen fart huruvudida man uttrycker sig och ska bete sig här. osv osv osv

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?