• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Brud!

Det beror på om man räknar antal inlägg eller antal nick.....

• rocketqueen

Men du menar på att ingen tråd skulle skapats för att si och så många inte tycker likadant som TS? Hur många trådar skulle finnas här på BT, tror du då? Ganska verklighetsfrämmande resonemang... Tråden var skapad för att människor skulle kunna uttrycka sina åsikter, och den har också uppfyllt sitt mål.

• fjutjur brajd

Måste bara säga att jag tycker att situationen som har uppstått är tråkig.

Jag tror också att det är bra att diskutera denna fråga.

Det är nog bra också att man tänker på vad man skriver här om man vill vara anonym. Många anger ju exempelvis ålder, bostadsort, varifrån man kommer ursprungligen, varifrån ens blivande kommer, var och när man ska gifta sig mm mm. Och då är det ju kanske inte så svårt att lista ut vem det är om man umgås i liknande kretsar. Många länkar ju också till personliga hemsidor för att visa bilder och då kan man ju ofta finna både namn och bild. Så har man ett behov av att vara anonym bör man nog tänka extra noga på detta. (En tanke till alla på forumet).

• Vickster

fjutjur brajd -

Vilket bra inlägg! Så försöker jag tänka, from nu iaf.

• MrsMoreira

jag orkade inte läsa klart alla inlägg efter att Duchess sa att hon lägger ner. Trist tycker jag, men förstår ju varför. Men håller med den person som sa att det trots allt var bra att Brud! berättade att hon visste, för tänk om denna präst fortsatt berätta för folk vem Duchess var, utan att Duchess har en chans att sluta skriva?

Oj va rörigt det blev.

Lycka till med bröllopet Duchess, vi kommer sakna dina åsikter.

• Duchess

*gör en sista inflikning*

Brud!, det är din bedömning att detta inte påverkar min arbetssituation. Men det är JAG som måste göra den bedömningen, och utifrån vad jag vet så vågar jag just nu inte göra annat än att lämna diskusionerna här på BT.

Jag vet inte heller om prästen i fråga berättat om min IRL-identitet för fler personer, vilket gör mig rejält osäker i vissa aspekter av mitt arbete. Vilka av prästerna jag arbetar med ska jag vara misstänksam emot? Det blir en absurd situation för mig.

Så ja, hur man än vänder och vrider på detta så påverkar det mitt arbete. Jag vet ju inte vilka jag kan lita på! Jag är verkligen otroligt ledsen över att du inte vill ge mig möjligheten att reda upp detta direkt med prästen i fråga.

Tack ni andra, för stöd. Nu drar jag vidare :)

• lyckligtnygift

Duchess - här har du ytterligare en som stöder dig till 100%. Och eftersom Duchess mår som hon gör kan jag inte riktigt begripa varför du Brud! inte är mer välvillig att hjälpa henne att få klarhet. Det är väl ändå bara TS själv som kan bedöma hur detta påverkar henne och hennes arbete.

Lycka till framöver Duschess - otroligt trist att du lämnar BT. Förstår dig dock till fullo.

• Sister of the Night

jag vill också passa på att önska dig Duchesslycka till med brölop och annat du tar dig för!
    Riktigt tråkigt att ett av de mer "inarbetade" nicken drar sig tillbaka, och då i synnerhet med tanke på de genomtänkta inlägg som serverats av personen bakom nicket.

Jag hoppas du får rätsida på detta tids nog.

Så en kommentar till Brud!s senaste inlägg; först hävdar du att du fått "mest medhåll".
    Denna din alldeles egna tolkning uppfattar du som ett slags bevis för att det "inte borde ha startats någon tråd".
    Så mitt i den förespeglade vänligheten framstår ödmjukheten inför den andres bekymmer vara lika med... noll.

Den sista amärkningen om antal inlägg eller antal nick; hur menar du? har du suttit och räknat dem? Allvarligt?

Eller försöker du antyda att vi sitter med dubbla nick och instämmer med oss själva, hela bunten?
    Eller vad...?

• Marlean

Man kan ju fråga sig vad du skriver som du inte kan stå för här IRL om du stör dig på att folk vet vem du är. Strunt i det! Skriv och var glad!

• MrsMoreira

Jag tycker vi kan sluta hacka på Brud! nu, känns som att det räcker. Visst kan man tycka att hon gjorde fel eller att hon borde kontakta Duchess för att utlämna namnet på prästen, men om det nu är så att det är en vän till Brud! så kan ni ju fundera på om ni skulle göra detsamma? Det har blivit en obehaglig situation, och om nu Duchess valt att lämna BT och därmed också lämna Brud! ifred, kanske ni andra också kan göra det?

• Frantic

Man kan ju hoppas att den här prästen läst de här inläggen, eftersom hon tydligen är aktiv här, och själv väljer att kontakta Duchess, så behöver inte Brud! brottas mer med sina dubbla lojaliteter.

• MrsMoreira

Precis vad jag tycker. Om någon har gjort fel så är det prästen, men samtidigt känner jag att om nu Brud! och denna präst är goda vänner, så kan detta ju kommit upp på ett alldeles oskyldigt sätt, vad vet jag. Att Duchess känner obehag inför detta kan man förstå, men samtidigt var det nog aldrig menat att outa någon. Som många har skrivit så kanske det inte är så svårt att lista ut vilka en del är, om dessa skriver mycket här. Tråkigt att det har blivit ett sånt ståhej kring detta, tycker jag.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?