• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • margaux

Om Brud! inte tycker det är någon stor sak att bli igenkänd så tycker jag att Brud! ska tala om för Dutchess vem hon är! Det blir rättvist så, eller hur? Då kan du, Duthess ta reda på vem som viger henne och på så sätt få fatt på prästen.... Even Steven.... Helt seriöst hade jag varit SVINSUR om något sådant här hände mig!

• kala

Jag håller med dig, Duchess, jag skulle också tycka att det var obehagligt om någon sade "Jag vet vem du är!" utan att jag vet vem hon/han är - även om jag inte har ett sådant "speciellt" jobb som du. Hoppas att det löser sig!

• Klurifax

Men fy vad dåligt gjort av prästen som outar någon på det sättet! Hade det hänt mig hade jag gärna velat prata med prästen i fråga och undrat varför hon pratat om om mig med någon hon ska viga...
    Man gör inte så!

• Vernalis

Vilken knasig präst! Hoppas du får möjlighet att prata och reda upp saken, eller att prästen åtminstone läser tråden och lär sig något av den!

• NollSju

Har inte läst tråden eller sett någon av alla dessa nick tidigare. Har således inte den minsta bakgrundbild till detta. Jag kan dock spontant säga att hela historien låter märklig enligt mig. Märkligt att en präst avslöjar någons identitet för en tredje person OCH att denna tredje person måste avslöja detta här! Hemskumt!!!!

• Karis Annelie

det är nog inte så skumt, folk blir till sej i trasorna över bröllop. och kan inte komma på tanken att inte alla vill skrika ut det över hela världen.
    Jag kan också råka göra sånt ibland, råkade säga till en tant på jobbet att en tjej var gravid t.ex. jag trodde hon redan sagt det, men så var det inte... inte bra! men det är så lätt så lätt!
    Däremot är det INTE okej!!! som jag skrev tidigare.

• Troll-P

Vet inte om det spelar någon roll men när jag läste tråden där ovanstående kommentar dök upp så reagerade även jag (innan jag läst denna tråd). Det var en märklig kommentar eftersom det kändes som att den kom vid helt fel tillfälle. Jag upplevde den faktiskt lite hotande. (Oavsett om det var meningen eller inte!)

Jag förstår därför att TS reagerade.

Man ska stå för det man skriver, och mina vänner kan med stor sannolikhet lista ut vem jag är. De tolkar säkert också mina inlägg korrekt eftersom de känner mig. Det skulle kunna bli helt tokigt om bekanta eller kontakter via arbetet skulle "se" mig via BT. Inte för att jag inte står för vad jag säger, utan för att när man endast har en pusselbit kan den vara missvisande.

• Pringlez

Jag måste få lägga in att jag tycker att det är lite anmärkningsbart hur många vill vara anonyma. MEN sen kan lägga upp bilder på sig och sitt bröllop. Visst jag kan förstå i samband med att det är hemligt och så men det är ju inte fallet för alla brudar här på BT.

• Duchess

Tack alla ni som skrivit, både ni som tycker att jag överreagerar och ni som tycker att min oro är befogad. Det är värdefullt att läsa hur andra ser på saken.

Jag har bollat den här frågan med en kollega, och efter det samtalet själv kommit fram till att under de här omständigheterna bör sluta skriva inlägg i frågor som kan vara kontroversiella (dvs, det mesta). Det är inte så att jag jobbar med rikets säkerhet eller annat livsavgörande, men mitt arbete bygger likväl på förtroenden. Finns inte förtroende, så kan jag lika gärna gå hem.

Överreagerar jag? Det är svårt att avgöra. Kanske är det här något som jag och prästen i fråga enkelt skulle kunna reda ut och stryka ett streck över om vi fick möjligheten att prata med varandra. Men eftersom den möjligheten inte verkar ges, så måste jag helt enkelt ta det säkra före det osäkra. Mitt jobb måste gå före att skriva på BT.

• Gable

Tycker du gör helt rätt Duchess!

Jag har hittat flera bekanta här på BT men jag har aldrig låtsas om att jag känner igenom personerna, varken IRL eller i deras trådar.

Säkerligen finns det dom som vet vem jag är IRL men ingen har hittills out:at mig och det är jag tacksam för.

Även om man aldrig är helt anonym på nätet, så borde man slippa såna här situationer.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?