• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Duchess

Brud!:
    Varför tycker du då att det är okej att din präst listat ut vem jag är och berättat det för dig, men inte att berätta för mig vem prästen är?

Jag är inte ute efter att sätta dit någon. Jag tar upp det här för att hela situationen gör mig illa till mods, och får mig att tveka inför att fortsätta skriva här. Jag vill reda ut saken privat, och kan bara hoppas på din hjälp att göra det.

Återigen, min e-postadress:
    spock318@hotmail.com

• Brud!

För att personen är min präst och vi har en förtroende relation. Jag skulle kunna berätta vad som helst för denna person....Får jag inte prata med min präst? Får min präst inte säga vad den personen vill till mig??

Glöm min präst, du har skrivit så otroligt mycket om ditt arbete osv och jag visste ju innan att du skulle gifta dig, så det var faktiskt inte svårt alls....

• Duchess

Jag tycker absolut att du ska kunna samtala med prästen om vad som helst. Däremot tycker jag inte att det är okej av prästen (eller av någon öht) att avslöja IRL-identiteter från internetforum.

Jag kan bara beklaga att jag tydligen inte lyckats få fram hur orolig och ledsen detta gör mig.

• Knäcke

Brud!

Duchess känner sig till illa till mods av något du skrivit. Tänker du göra något åt det?

• Brud!

Jag fattar faktiskt inte hur jag ska kunna göra nåt annat än att beklaga. Jag tycker inte att det är så konstigt att man råkar veta vem nån är.

Även om jag skickar ett mail till Duchess så kommer jag aldrig, över min döda kropp, berätta vad min präst heter.

Om Duchess nu mår så dåligt som hon säger så måste det innebära att hon har funderingar runt sina inlägg här på forumet, som varit rätt vilda emellertid. Det kan jag tyvärr inte göra nåt åt och är inte skyldig till något av det alls.

Jag har inte gjort nåt fel, förrutom då möjligen att säga att vi träffats.

• Brud!

Knäcke,

hon mår inte dåligt för något jag skrivit utan för att det finns prsoner som vet vem hon är i verkliga livet, som hon uttrycker det (IRL). Själv tycker jag att detta forum är i verkliga livet.

var snäll och kontrollera fakta innan du gör inlägg, tack.

• Duchess

Jag gör ett sista försök att nå fram.

Nej, jag har inga betänkligheter kring vad jag skrivit på forum. Jag har varit frispråkig om mina åsikter - men jag har också varit försiktig med personlig information, just för att mitt arbete gör att jag faktiskt inte vill bli identifierad.

Mitt sista hopp är att prästen i fråga läser detta och hör av sig til mig, så att vi kan reda ut detta. Men just nu känner jag att jag troligtvis kommer att avsluta mitt skrivande här. Jag måste tänka på min arbetssituation, och kan inte riskera något där när det uppenbarligen finns personer som inte drar sig för att berätta om min IRL-identitet, med allt vad det innebär.

• jocelyn

Nej det är verkligen inte ok! Vad tusan tänkte den där prästen med? Jag kanske har inbillat mig att präster har tystnadsplikt till viss del...
    Om jag pratar med en präst vill jag att den personen håller tyst om andra BT-brudar. Det är inte min business liksom.

Urk vad dåligt. Om nån av er "listar ut" vem jag är så hoppas jag att ni kan hålla det för er själva. Eller maila mig. Typ.

• Brud 4 augusti

Jag kanske är helt på fel spår, eller inte förstår riktigt vad det skulle spela för någon roll!? Jag skäms inte ett dugg för det jag skrivit och står för mina åsikter til fullo både här, i mitt arbetsliv (Pluggar iofs. ;) ) och i mitt privata liv. Jag hade inte brytt mig ett dugg om ni visste vem jag var i verkligen, tyckte bara det vara lite kul att heta något annat för en gångs skull än bara mitt vanliga förnamn.

Jag håller med om att det är dålig stil av prästen, men tja, varför vet prästen vad du heter här då? Oavsett varför, hur eller något annat så anser jag inte att Brud! gjort något fel, hon har inte avslöjat dig på något sätt... Strunta i det och om det nu är så illa för ditt arbetsliv/privatliv att människor får reda på vem du är så skulle jag nog överväga och fundera över varför det är så och om dina åsikter/funderingar/planer inte ska komma ut så skulle jag nog helt enkelt byta namn och vara mindre diskret i fortsättning. ;)

• jocelyn

Men det handlar väl inte om att inte "stå för sina inlägg" etc utan för att man vill behålla sin anonymitet? I alla fall känner jag så. Hade jag velat att alla skulle veta vem jag var hade jag väl reggat hela mitt riktiga namn...

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?