• Duchess

Okej att outa IRL-namn?

Jag har en fråga som jag gärna vill lyfta ut ur en annan pågående diskussion för att få objektiva synpunkter.

Som så många andra blivande brudar har jag både läst och skrivit en del på BT:s forum den senaste tiden. Ibland kan det hetta till ordentligt, och jag är inte rädd för att debattera. Därför har jag varit noga med att inte lämna ut för mycket personlig information om mig själv. Jag vill nämligen inte att jag som yrkesperson och jag som privatperson ska kopplas samman, eftersom mitt arbete är av... tja, en speciell art. Och jag är inte här pga mitt arbete - jag är här för att jag snart ska gifta mig, och surfar efter tips. Anonymt.

Idag dök det plötsligt upp ett inlägg där en forumskribent glatt skrev att hon visste vem jag var IRL. "....en rolig detalj i denna diskussionen är att jag vet vem du är. Det var faktiskt min präst som berättade det för mig. Hon hänger här inne med men skriver tydligen inte nåt, vad jag vet iallafall".

Den här tjejens vigselpräst har alltså, på något vis, samtalat med henne om Bröllopstorgets forum, och (såvitt jag förstår) listat ut vem jag är IRL och berättat det för henne.

Själv tycker jag att det känns obehagligt, och jag vet inte om jag har så stor lust att fortsätta skriva här om jag vet att inte ens präster (som borde vara välbekanta med ämnet diskretion) drar sig för att berätta vem jag är IRL för andra forumskribenter om de listar ut vem jag är.

Tycker ni att detta är okej? Jag gör absolut INTE det, men jag vill gärna ha ärliga åsikter från er andra. Övereagerar jag, så säg gärna det. Jag tål mothugg :)

• Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?
  • Brud!

Suck, vad trött jag blir. Sen jag senast skrev är ni flera stycken som felciterat mig i skrift. Jag har hittat 4 felciteringar så långt. Fler innan dess, svagt och låg nivå tycker jag att det är.

Min präst har inte brytit mot nån tystnadsplikt. Jag har inte outat eller avslöjat nån identitet. Jag vet vem Duchess är och har vetat det ett tag. Jag kan tänka mig att ringa henne efter bröllopet och snacka om detta, men inte nu. Kan ha varit dumt att säga att jag vet vem hon är, men det fanns ingen baktanke alls med det. Vi bor i samma stad, umgås i nästan samma kretsar, min M2bs kompis jobbar på hennes jobb....... Duchess har skrivit väldigt mycket om sig själv under en period, vad hon jobbar med, bor, studerat osv. Inte så svårt att lista ut faktiskt. Min M2b fattade det när jag hintade lite.....

Jag ska INTE ledas in av min far, utan gå in själv.

Jag har inte hymlat med nåt angående Duchess, men jag vill inte säga prästens namn. That´s it! Det är det historien handlar om.

Jag tror inte att det kommer att påverka hennes jobb nånting, faktiskt.

Dessutom vill jag tillägga en sak, någon skrev att jag skrev till Duchess precis i samband med den diskussionen som var relativt het, men så var det inte. jag skrev ett separat inlägg i tråden om det. Så nån skrev att jag skrev, Förresten jag vet var du bor, eller nåt sånt. HELT FEL och otroligt idiotiskt att inte kolla hur det står till först innan man skriver.

Vill bara förtydliga, DETTA KOMMER INTE ATT PÅVERKA DUCHESS ARBETSSITUATION.

• jocelyn

*häpnar*

Nu har ju en person lämnat forumet, borde inte det räcka?

Fattar mig inte på vissa människor.

• Brud!

Så det innebär att jag inte får förklara mig när folk skriver felaktigheter??

• Brud!

gota

Du är en av dem som tokfelciterat mig, tex.

• Jeez

Pomodoro, har förtydligat hur prästers tystnadsplikt fungerar en gång tidigt i tråden just för att man inte ska sprida felaktigheter.

-En präst i Sverige har tystnadsplikt i det h*n får höra i ett enskilt själavårdande samtal (el bikt). Det gäller INTE allt den personen får höra i några andra sammanhang, vare sig privat eller i arbetet som präst. Det betyder i detta fallet att så länge Duchess eller någon annan inte har suttit och berättat hennes identitet för prästen under ett enskilt själavårdande samtal så har inte prästen gjort tjänstefel alls.

Sedan att personen är präst och det är genom jobbet som denne verkar ha koll på Duchess (åtminstone som det verkar på Duchess) är en annan femma. Och att denne kanske borde fundera mera på återverkningarna av sina kommentarer om människor.

• Brud!

JennyP

Bra och tack för det.

• Brud!

Dessutom är ju prästen en vän till mig. Det vet jag inte om jag sagt innan. Alla kanske är vänner med sina präster förresten....

• rocketqueen

Kan bara instämma med jocelyn:

"Önskar också lycka till!

Och till oss andra; om vi hör talas om nåt liknande från en person som BORDE skött sitt jobb -som prästen i det här fallet- att vi inte skyggar för att ta upp det.

Jag kommer aldrig acceptera något skvallersnack om någon annan BT-are och that's that."

Och vill naturligtvis önska dig, Duchess, lycka till! Jag, som många andra, tycker att det är jättetråkigt att du lämnar forumet. Du har bidragit stort med många sakliga åsikter i diskussioner. Tråkigt att det skulle bli så här, men jag förstår ditt beslut.

• Brud!

Duchess,

jag kommer att skicka dig ett mail när mitt bröllop är överstökat.

Det var aldrig meningen att detta skulle bli så här uppförstorat.

Men som nån annan skrev, det kanske var bra att jag skrev det då tydligen flera vet om vem det är som döljer sig under nicket och det var tydligen jättekänsligt för Duchess. Själv har jag skrivit ut mitt namn i andra trådar. Jag väljer att inte göra det igen då jag blir lite orolig för att Duchess ska ta kontakt med min präst.

Jag har fått mest medhåll i denna tråd, inte för att det spelar nån roll utan det tyder på att det inte skulle skapats nån tråd överhuvudtaget.

Jag lämnar också BT, tack för mig.

• rocketqueen

Brud!, jag vet inte om du läst den här tråden men har du gjort det skulle du se att du inte fått "mest medhåll"...

Jag tycker att du Duchess gjorde helt rätt som skapade den här tråden, den visar på att sådant här behöver diskuteras. Jag är glad att någon vågar ta upp sådana här saker, och glad att du är så open-minded att du ville ha andras synpunkter på saken. Synpunkter som du tagit till dig starkt, tycker jag.

Svar på tråden Okej att outa IRL-namn?