• blueberrypie

Varför ska man skämmas för att man har råd?!

Komplement till andra florerande trådar...

Ibland verkar det som att man ska skämmas för att man har mycket pengar. Vissa verkar inte förstå att om man har mycket pengar så ligger det ofta mycket slit bakom det. Exempelvis långa och tuffa utbildningar, jobb där man INTE kan gå hem för att klockan slår fyra etc....

Jag skäms INTE för att vi hade råd med ett lite dyrare bröllop; vi har slitit för att få det så bra ställt som vi har det!

• Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!
  • Fru Henax

Hmmm... kan det bero på JANTE!?

• blueberrypie

Jante är ett stort elakt troll...

• rocketqueen

Vissa är tyvärr så missunnsamma att de klankar ner på att andra har det gott ställt. Tråkigt för dessa personer, säger jag... Livet blir vad man gör det till! Jag skulle aldrig skämmas för att ha gott om pengar.

• Gable

Jag skäms inte över att vi har en bra inkomst och att vi har råd att lägga pengar på saker som andra tycker är helt vansinniga. Däremot är jag j-vligt trött på att andra ska ha åsikter om det.

Barnen i Afrika kommer att fortsätta svälta oavsett om min vigselring kostade 2.000 eller 20.000.

• V I L M A

rolig diskussion som verkar fortsätta... nej men vem har sagt att man ska skämmas?! däremot har jag under min bröllopsplanering fått höra att jag snålar (vilket jag inte tycker att jag gör, men jag är kostnadsmedveten), folk säger "du gifter dig ju bara en gång". Det kan jag blir irriterad på! Att folk inte respekterar att man vill dra ner kostnader är trist (t.ex. har jag fått kommentarer om att jag köpte min klänning begagnad). Generellt verkar folk ha åsikter om vad andra människor gör med sina pengar, oavsett om de "slösar" eller "snålar".

• AnniePannie

Klart man inte ska skämmas för att ha mycket pengar, men det blir ju såklart färre barn som svälter om du skänker 18.000 till dem istället för att lägga det på din vigselring...

• Tajci78

Jag skäms INTE jag har alltid velat ha ett traditionellt bröllop med allt och därför ska jag ha allt :) Vi ska ha runt 350 gäster och vill fler komma så får de komma mat finns till alla ;) hoppas jag

• rocketqueen

Men vad säger att man inte kan göra både och?

• V I L M A

rocketqueen, jag vet inte om Gable syftade till ett inlägg jag gjorde i en annan tråd angående svältande barn. Vad jag menade då var att det kan kännas bisarrt ibland när man jämför det överflöd vi lever i med svältande barn i Afrika och detta överflöd blir väldigt tydligt och konkret när man planerar ett bröllop. Sedan la jag faktiskt ingen värdering i det. Jag spenderar ju själv en förmögenhet om man tänker i de banorna...

Svar på tråden Varför ska man skämmas för att man har råd?!