• Jag21

slottsbröllop

Hej alla!
    Jag behöver verkligen er hjälp nu!!!
    Vi vill ha ett vinterbröllop i romantisk och storslagen slottsmiljö. Vi vill vara i slottet både under middagen och under själva vigseln. Vi skulle helst vilja vara i ett slott i Stockholmstrakten där gästerna relativt enkelt kan ta sig in till centrala stan när festen är slut, men vi kan även, om vi måste, tänka oss ett upplägg där alla sover över...
    Vi vill ha ett slott som är ett slott och inte förstört till konferensanläggning...
    Snälla, är det någon som har något bra förslag eller egna erfarenheter???
    Ulfsunda??
    Åkeshof??
    Häringe??
    Rånäs??
    Södertuna??

Många tack på förhand!!!

• Svar på tråden slottsbröllop
  • Jag21

lillawi,

tack för de många tipsen.

Jag hoppas att vi kan komma och titta på Ulfsunda snart... Deras ansvariga har varit bortrest.

Vad gäller Ljuglöfska tycker jag att det ser fint ut inuti, men att det ser ut som om man sitter i flera olika salar under middagen, jag vill ha en sal.

Svartsjö är det så svårt att se bilder från, vet du vem man kontaktar för visning etc? Vet du var man hittar fler bilder?

Samma sak med Edsberg, eftersom de är ägda av kommunerna/staten så finns ju inga informativa hemsidor. Är det fortfarande fint och "pampig" och romantiskt inne där?

Hälsningar
    Jag

• Jag21

lillawi,
    glömde förresten fråga... vilket valde ni??? och varför??

• lillawi

Hej igen,

Vi vidgade vår sökning till att även inkludera herrgårdar - och lustigt nog blev det till sist den herrgård vi har gångavstånd till: Riddersviks gård. Ligger vid Mälarens strand, med egen brygga, skog bakom, framför ligger park och en lång allé som leder fram till själva gården.
    Slotten i all ära, men vi fick inte ihop det med någon kyrka som vi ville ha. Och vi ville ha kyrka. Det behöver ju inte ni bekymra er om, ni som ändå tänkt gifta er på slottet! :)

Svartsjö slott har jag hört kan vara knepigt, men jag har sett bilder någonstans (fråga mig inte var), jag har läst på om slottet som lär vara Stockholms enda (?) eller bäst bevarade rokokoslott, något sånt. Låter ju lovande eller hur! Renoverades 2002, nåt sånt. Prova dessa kontaktuppgifter (vet inte om de är aktuella längre, men de kanske kan tipsa vidare):
    Birgitta Åberg
    Tfn nr: 05-56040094
    svartsjo@swipnet.se

Ljunglöfska har väl två separata festvåningar av olika storlek - en uppe och en nere? Hur menar du med mat i olika salar?

lillawi

• lillawi

Edsbergs slott är förresten mycket fint, min syster gifte sig där. Men jag tycker att inredningen är i den stilren, hyfsat stram och proper slottstil, älskar man överdåd skulle jag valt ett annat.
    Har dock ingen koll på middagssalar därinne eftersom de valde att ha middagen på närbelägna Edsbacka krog.

lillawi

• Jag21

lillawi,

jag har också tittat lite kort på Riddervik... men jag vet inte... men jag har sett väldigt många som talar väldigt gott om dem

Med Ljunglöfska menade jag att det verkar inte som om alla gäster (från samma sällskap) sitter i samma sal under middagen...

Ska försöka komma i kontakt med Svartsjö!

Hälsningar
    Jag

• lillawi

Kolla Svartsjö, det är riktigt häftigt. Men tänk på att Svartsjöanstalten ligger i närheten... Fast de sitter väl inlåsta, får man hoppas. ;)
    Ulfsunda och Rånäs tycker jag annars låter som nåt du letar efter.
    Riddersvik är jättefint, nyrenoverat och man får hela gården för sig själv plus möjlighet till övernattning i sviter och rum, men det är mer herrgård än slott.

Långholmen annars då - coolt med fängelset! Sen finns ju Carlshälls gård där också, om ni kunde tänka er herrgårdsvarianten alltså. Då är ni mitt i stan!

lillawi

• blivande Mrs...

Hej tjejer!
    Har oxå vart o kollat på en massa ställen: Riddersvik, rastaborg, ljunglöfska m.m
    Vi bestämde oss för edsbersslott, det e gammal barock stil inne i slottet, ock det e bra pris 11 000:- och man får ta med egen mat o dryck. Trädgården e jätte vacker, vi ska gifta oss där ute.
    Om det inte hade varit så stor prisskillnad på edsbersslott och ljunglöfska slottet hade vi valt det, de har även övernattnings möjligheter precis bredvid. Gå in på www.sollentunahem.se klicke sen på edsbersslott. där finns bilder på slottet, trädgården och även lite från insidan.
    Hoppas de va till ngn hjälp och att ni hittar ngt snart!!

• Ladye

Taxinge slott är superfint och har jätte bra service med katering och underbar miljö.
    Det skulle jag verkligen rekomendera

• blivande Mrs...

Hej hej igen!
    Vill inte göra dig mer förvirrad men glömde nämna att vi även va o titta på djursholmsslott, de e oxå kommun ägt, går att få deras nr från danderyds kommun. men då måste ni ta maten från deras catering firma som de sammarbetar me och tror att de sa att musiken skulle sluta spelas kl 01.00, lite trist. på edsbersslott får man hålla på till 03.00.
    lycka till

• lillawi

Hej igen,
    hittade detta gamla inlägg skrivet av Yaz om just Svartsjö slott. Det telnummer hon anger kan nog vara mer aktuellt:
    /lillawi

2005-03-14 10:52 yaz.h

Svartsjöslott kommer att vara (inte klart inrätt än) barock-stil i moderna och exlusiva drag, och ha en äkta slottskänsla.

Vad gäller priser och sånt så är de väldigt flexibla och kan erbjuda allt från "bara hyra delar av slottet" till att fixa festen helt, dvs mat, hyra, silverbestick etc...så prismässigt beror helt på hur NI vill ha det.

Vi har själv inte räknat ut vad vi ska ha så prismässigt för stället att hyra ligger vi nu på ca 50 tusen...altså hyran och kanske tält.

De har inga färdiga menyer, bara förslag, det enda som man inte kan styra själv över är spriten. Det måste köpas från deras samarbetspartners Absolut Vodka och där är det åxå upp till er om hur ni vill ha det och vad ni vill ha/bjuda eller att gästerna själv står för spriten.

De kan fixa fest-tält, övernattning på andra ställen (slottet kommer att ha ca 3 sovrum) som Grand, Hilton osv...och det har samarbeten med det främsta inom allt du önskar veta och köpa till ditt bröllop.

Det absolut bästa du kan göra är att kontakta foundern, Annette Svartsjö och boka tid och prata om allt. Hon är väldigt professionell, tillmötesgående och en underbar idé spruta!

Hennes nummer: 070 797 14 00

Svar på tråden slottsbröllop