• Jag21

slottsbröllop

Hej alla!
    Jag behöver verkligen er hjälp nu!!!
    Vi vill ha ett vinterbröllop i romantisk och storslagen slottsmiljö. Vi vill vara i slottet både under middagen och under själva vigseln. Vi skulle helst vilja vara i ett slott i Stockholmstrakten där gästerna relativt enkelt kan ta sig in till centrala stan när festen är slut, men vi kan även, om vi måste, tänka oss ett upplägg där alla sover över...
    Vi vill ha ett slott som är ett slott och inte förstört till konferensanläggning...
    Snälla, är det någon som har något bra förslag eller egna erfarenheter???
    Ulfsunda??
    Åkeshof??
    Häringe??
    Rånäs??
    Södertuna??

Många tack på förhand!!!

• Svar på tråden slottsbröllop
  • brudaugusti07

Hej jag21.
    har du kollat med Årsta slott?
    det är jättefint.

• Jag21

Hej!
    Tack för tipset, vi var faktiskt utanför idag och tittade. Det såg fint ut på utsidan och på de få, få bilder som finns på hemsidan så ser matsalen fin ut, mörkt trä etc... det är fint.
    Jag är dock lite osäker på om de har någon lokal till själva vigseln.
    Jag fått ett kort mailsvar från dem och väntar på ett svar när vi kan få komma och titta, men det dröjer, jag får ringa och försöka få tag på någon annars...

Har du varit där??? Om... berätta gärna om maten, dukningen, personalen etc etc... Jag vill ju att allt ska vara perfekt på den stora dagen... :)

• tindra!

Jag drömmer oxå om ett slottsbröllop men tror att det kan vara för dyrt.
    Vad ligger priserna på?

• Karis Annelie

jag har sett priser härnere i västergötland där man kan hyra ett slott med alla lokaler och övernattningsmöjligheter för 60 000. Kan tänka mig att man får dubbla det i sthlm...
    sen tillkommer ju maten, som brukar ligga på 500 och uppåt per gäst när det är på slott... ganska jäkla dyrt m.a.o

• Jag21

Tindra,
    visst kan det vara dyrt på många ställen. Häringe t ex verkar superdyrt...:(

Jag tror dock att det finns vissa slott som är relativt billiga att hyra och sedan fixar man allt själv... Jag vet inte hur ni vill ha det... men om ni kan tänka er ett sådant upplägg så blir det ju mycket billigare!

• mission impossible?

Har varit på konsert för många år sedan på Ullriksdals slott och det var riktigt vacker omgivning och byggnader iallafall. Var dock aldrig inne i slottet. Är inte från Stockholm så jag vet inte riktigt hur nära det är, men i trakten iallafall!

Lycka till!

• Lilla jag...

hejsan. kolla med tyresö slott. tyresö kyrka ligger precis där också så kan ni inte vigas i själva slottet så ligger kyrkan bredvid.

:)

• tindra!

Jag fixar gärna mycket själv.

Så att hitta ett billigt slott ellerr herrgård, där jag självkan fixa mat o.s.v. vore perfekt.

Det trodde inte jag fanns?

• Jag21

Tindra,

kolla Rastaborg slott och Ängby slott. Jag vet inte alls hur mycket det kostar och hur mycket man får/kan göra själv. Men det är värt en titt... för att se om du tycker det kan vara något för er.

• lillawi

I höstas var jag också på slottsjakt och har nog kollat det mesta i Stockholmsområdet. Mina bästa tips kommer här:
    Ulfsunda slott och Rånäs slott är fantastiska.
    Åkeshof är fint, men lite för nära t-banan för min smak (petig som fan). ;) Tornvillan i Nacka är ett riktigt vackert och praktiskt alternativ (Hotel J alldeles bredvid). I Saltsjöbaden är ju Grand Hotel riktigt, riktigt fint.

Ängby slott i parken vid Norra Ängby (Bromma) är ett perfekt och prisvärt val om du vill fixa catering och dryck själv.

Ljunglöfska slottet i Bromma är också fint - dock skymmer lite sjukhuset som ligger alldeles intill (inget vidare snyggt jättekomplex) och det är inte alldeles säkert att man kan få hela slottet för sig själv eftersom det är uppdelat i två våningar. Men det har egen brygga... :)

I Bergshamra ligger Ulriksdals slottsträdgård med slottskapellet där man kan gifta sig och sedan alldeles intill ligger Ulriksdals wärdshus, otroligt vacker sekelskiftesromantik med tinnar och torn.

Ekebyhovs slott på Ekerö är fint, likaså Svartsjö slott som är ett coolt rokokoslott ute på Färingsö (Ekerö), kanske lite för långt från stan.

I Sollentuna finns Edsbergs slott, också fint, om än en utvändigt lite "blygsammare" och stilrenare arkitektur än många andra nämnda här ovan.

lillawi

Svar på tråden slottsbröllop