• Tina81

Kostsam möhippa

Fick reda på 1 vecka innan min kompis möhippa vad vi skulle göra & vad de skulle kosta. Slut summan hamnade på 700:- är jag dum eller är de inte konstigt att man kommer 1 vecka innan med detta. Jag tycker det är rätt mycket pengar att hosat upp bara så där. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Kostsam möhippa
  • apriltärna

ninasl; tackar för svar. jag tycker oxå det, det är enligt hennes blivande man hennes önskan att hon ska få åka hit å hippa, hon vet det ju inte själv ännu.

Coornet; det lät ju toppen! Här har jag hittat två relaxavdelningar. Den ena är hyffsat billig men man får varken äta eller dricka något alls där. Den andra kostar 2000kr per grupp utan några inklusiven!! Å vi är sex betalande plus bruden. Så det gick inte alls.

• apriltärna

Qozze, jag hade velat få hjälp men de flesta har svarat att de har så mycket att göra nu, en har jag fått mycket hjälp av nu på slutet. Jag har ju tjatat om det här sedan slutet på förra året... Suck... ursäkta gnället, men idag är en dålig dag. Hennes blivande mailade och ville lägga till fler gäster till listan, och det är tio dagar kvar, dessutom ska han ringa och tjata på dem som tackat nej. Jag känner mig nere, jag vill ju bara att vi ska ha en trevlig, mysig dag utan att bli ruinerade. Hur lätt är det att planera och beräkna kostnader när förutsättningarna ändras, jag vill inte bli osams med hennes man inför bröllopet!

• Coornet

Simhall då? Våran här i stan har romerskt bad och det är ju nästan samma sak.

Relaxavdelningen på mitt gym har två stora bubbelpooler, ång bastu, vanlig bastu, bord med 6 stolar (Trädgårdsbord ovalt men lite snyggare), kylskåp samt dusch..

enda regeln där är att man får inte ha glasflaskor eftersom man går barfota.

För medlemmar på gymmet koster det 150kr/tim och person. För icke medlemmar 200kr/tim och person..

Ett tips är att kolla hotell, gym, simhall osv.. de brukar ha någon pool eller så man kan gå låna..

• apriltärna

Den billiga relaxen är på vår simhall, för flera år sedan när de öppnade fick man äta och driocka där, men det missbrukades så nu får man tyvärr inte alls. Vi hade en del av en hippa där förra året och det var inge vidare tyvärr. Men tack för tips!

• Qozze

apriltärna: Trist att de andra inte vill/hinner/orkar engagera sig. Det blir ju mindre arbete per person om man kan hjälpas åt. Men som de andra har sagt så behöver det ju inte bli så dyrt men ändå väldigt trevligt. Sist hade vi iofs en del aktiviteter på dagen som kostade men på kvällen samlads vi i en av tjejernas lägenhet och lagade mat tillsammans samtidigt som bruden fick sitta med ett glas vin och en del uppgifter, t.ex.
    Måla en tavla med tema på hur hennes liv ser ut om 5 år. Sen hade vi gjort en liten lek. Vi hade tagit bilder på olika kroppsdelar på en man, så som hand, fot, öra, ögon, mun och mage. Dels hade vi tagit på hennes m2b och dels på tre-fyra andra karlar (som hon inte kände). Sedan skulle hon gissa vilken bild som var hennes m2b. Det blev en jätterolig grej! Såna saker är ju lätta och billiga att fixa men roliga ändå.

• apriltärna

Tackar för tips! Tavlan var en kanonkul idé tycker jag! Den kanske jag snor Jag ska hålla en liten smyckekurs och min kompis i vinprovning så där är det bara material som kostar iaf. Vi hade tänkt middag här, men då blir det en heldag hemma hos oss, blir kanske lite segt, jag vet inte.. Lunch ska vi göra enkla, goda mackor att förhoppningsvis äta utomhus!

• apriltärna

Som en liten bonus på min skitdag så fick jag veta att någon försagt sig om hippan till bruden!

• Marskatt

Eh, försagt sig? Verkar inte så kul... själv råkade jag ut för att det planerades en hippa för min syster som skulle sammanfalla med beräknat datum för min förlossning... ingen som hade lust att ändra datum mer än jag o tärnan, så det blev det datumet ändå... när jag sa att då kommer jag ändå visade det sig att de (trots tärnans invändningar) bara bokat saker som jag inte kunde vara med på! DET var riktigt trist! Däremot ville de andra att jag skulle betala MIN del i nåt jag inte ens skulle vara med om - jag hade ju tackat nej... Gissa vilket svar de fick! O gissa hur ledsen tärnan var, hon blev totalt överkörd... sen visade det sig att de "snott" en av de idéer jag kommit med (o som var SÅ HIMLA DÅLIG) trots allt...

• Qozze

Självklart, sno den bara! Ska bli skoj att se tavlan igen när det gått fem år (hoppas hon har den kvar).

Trist att folk försäger sig (men det var nog inte meningen). Och bruden kanske har fattat att hon blir hippad ändå? Bruden vet väl inte vad hon ska göra på hippan i alla fall så för henne bli det säkert en överraskning ändå. Lycka till med hippan!

• meb

Håller med MJ2007. Faktum är ju att det mesta betalar man som gäst till sig själv för den egna maten , eget deltagande i aktiviteten.

Håller också med om att det kan bli dyrt dock. De närmsta planerar ju ofta och då tycker de det är värt så mycket för det är deras nära kompis. Så det är svårt.

Jag tycker däremot att det är ok att betala när man gör aktivitet även som gäst. Tycker inte det är så kul att bekosta en aktivitet som endast bruden får del av.

• jagärsåkär

Jag tycker det är dyrt!! Ekonomi beror så mkt på tajming och planering. Ibland kan 700 kännas som småpengar för mig, men är det i slutet av månaden kanske det är det enda som finns kvar på kontot... Då kan inte bränna dem på en kväll direkt.

Det var dåligt planerat helt klart.

Jag blev bjuden på möhippa på sommaren som skulle gå på över 1000 och jag sa nejtack till den. Hade inte råd då, jag var student med ett låååångt sommarlov, inget jobb och då fanns inte den möjligheten att lägga 1000 på en kväll.

Jag tycker man ska tänka på det som hippa-fixare: planera roliga BILLIGA saker!! Annars blir det bara struligt för många.

Svar på tråden Kostsam möhippa